دانلود، نصب و راه اندازی اندروید استودیو
با اولین جلسه آموزش برنامه نویسی اندروید در خدمت شما هستم. در این مبحث نحوه نصب اندروید استودیو، نصب SDK و مدیریت ابزار به دو روش آفلاین و آنلاین را بررسی میکنیم. همچنین لینک دانلود اندروید استودیو و سایر ابزار مورد نیاز برای راه اندازی محیط توسعه Android Studio برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مک در انتهای همین صفحه قید شده و مرتبا بروز رسانی میگردد.
محیط توسعه اندروید استودیو به صورت رسمی توسط گوگل توسعه و پشتیبانی میشود و کاملا رایگان است.
معرفی محیط توسعه Android Studio
به نام خدا. اندروید استودیو یک IDE یا Integrated Development Environment (محیط توسعهی یکپارچه) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل برای توسعه و ساخت اپلیکیشن (نرم افزار / برنامه) های سیستم عامل اندروید معرفی شد.
اندروید استودیو بر پایهی محیط توسعهی JetBrains IntelliJ IDEA به صورت اختصاصی و رایگان برای توسعه اپلیکیشنهای اندرویدی سفارشی سازی یا customize شده است.
گوگل تا قبل از تمرکز بر روی محیط توسعه اندروید استودیو، از محیط توسعه ADT Bundle که بر پایه Eclipse تهیه شده بود پشتیبانی میکرد. پس از انتشار نسخه پایدار (stable) اندروید استودیو، گوگل پشتیبانی از محیط توسعهی Eclipse را متوقف کرده و Android Studio را به عنوان جایگزین رسمی آن اعلام نمود.
در حال حاضر که مشغول تهیه این مبحث آموزشی هستم، اندروید استودیو Dolphin 2021.3.1.17 جدیدترین نسخهی منتشر شده است. در نسخههای جدیدتر عموما باگها رفع شده و یا امکانات جدیدی اضافه میگردد.
در نسخههای اخیر اندروید استودیو نیز علاوه بر رفع ایرادات، تغییراتی صورت گرفته و امکانات جدیدی اضافه شده که به مهمترین آنها اشاره میکنم:
- در نسخه Dolphin 2021.3.1.17 کارایی Logcat بهبود یافته. برای مثال میتوان چند پنجرهی مختلف ایجاد کرد و بین دیوایسها یا کوئریها جابهجا شد.
- در نسخه Chipmunk 2021.2.1.15 یک پیشنمایش انیمیشن جدید در دسترس توسعهدهندگان قرار گرفته که ساخت انیمیشن بر اساس Jetpack Compose را سادهتر میکند.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 به صورت پیش فرض از Jetpack Compose پشتیبانی میشود. توسط این ابزار، طراحی رابط کاربری با سرعت بالاتری انجام میگردد.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 جفت (Pair) شدن امولاتور Wear OS با دیوایس فیزیکی یا مجازی نسبت به قبل بهبود یافته و این فرایند سریع تر و بهینه تر انجام می گردد.
- همچنین در Arctic Fox امولاتور Google TV تعبیه شده که فرایند تست و عیب یابی اپلیکیشنهای توسعه داده شده برای Android TV را بهبود میبخشد.
- در Arctic Fox قالب یا تمپلیتهایی با نام Responsive Activity Template در اختیار توسعه دهنده و برنامه نویس اندروید قرار گرفته که فرایند ساخت رابط های کاربری واکنشگرا یا Responsive را برای دیوایسهای با اندازههای مختلف صفحات نمایش (موبایل، تبلت، ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و همچنین دیوایسهای ویژه اتوموبیل یا Automotive).
- در نسخه ۴٫۱ بر خلاف نسخههای قبل که امولاتور یا شبیه ساز پیش فرض در پنجرهای جداگانه اجرا میشد، درون محیط داخلی اندروید استودیو اجرا شده که نتیجه آن سرعت بیشتر توسعه دهنده در کار با شبیه ساز است. همچنین امکان اجرا و تست پروژه برای نمایشگرهای تا شدنی نیز در شبیه ساز فراهم شده.
- قابلیت جدیدی در ابزار بررسی دیتابیس اضافه شده که به واسطه آن توسعه دهنده و برنامه نویس اندرویدی میتواند مقادیر متغیر را در حالی اصلاح کند که اپلیکیشن یا به عبارتی پروژه اندرویدی درحال اجرا بوده تا واکنش آن را نسبت به تغییر مقادیر بررسی و مشاهده نماید.
- قابلیتی با عنوان Motion Editor (ویرایشگر حرکت) اضافه شده که طراحی انیمیشن به صورت بصری را در MotionLayout ممکن میسازد. تا قبل از این برای طراحی انیمیشنها لازم بود به طور مستقیم با XML کار کنیم.
- بهبودهای فراوانی در Layout Inspector انجام شده است. به عنوان مثال رفرش یا بروزرسانی آنی محتوا به این قابلیت اضافه شده است.
- سازگاری رابط کاربری برنامه در دیوایسهای مختلف اندرویدی با اندازه متفاوت در صفحه نمایش یکی از چالشهای برنامه نویسان و توسعه دهندگان اندرویدی است. در نسخه ۴ قابلیتی با عنوان Layout Validation معرفی شده که یک پیش نمایش از صفحات برنامه در اندازههای مختلف نمایش میدهد.
- پشتیبانی از زبان Kotlin در کنار زبان Java
- افزایش سرعت بیلد سیستم گریدل (Gradle)
- پشتیبانی از ویژگی Instant App
- معرفی ابزار جدید مانیتورینگ با نام Android Profiler که جایگزین Android Monitor نسخه های گذشته است.
به احتمال زیاد مفاهیم ذکر شدهی فوق برای شما نا آشنا و مبهم است. اما جای نگرانی نیست. در ادامه مباحث آموزشی و در جایی که نیاز باشد توضیحات لازم ارائه خواهد شد.
یک تغییر دیگر که از ورژن ۳ یعنی حدودا ۴ سال قبل از ویرایش این آموزش لحاظ شده، حذف نسخه Bundle است و از این تاریخ به بعد فقط نسخه IDE اندروید استودیو منتشر میشود. یعنی ابزار SDK مانند قبل بطور خودکار و آفلاین نصب نمیشود. بنابراین اگر در جایی با مطلبی در خصوص نسخه باندل برخورد کردید بدانید در حال حاضر کاربردی ندارد.
نسخه Bundle که در بالا اشاره شد، ترکیب IDE و Android SDK در کنار یکدیگر و در قالب یک فایل نصبی بود که انتشار آن متوقف شد.
همانطور که گوگل در سال ۲۰۱۹ وعده داده بود، انتشار بروزرسانی نسخه ۳۲ بیتی اندروید استودیو از نسخه ۴ متوقف شده و از این پس تنها نسخه ۶۴ بیتی بروزرسانی خواهد شد.
گوگل دلیل این تصمیم را تجربه بهتر توسعه دهندگان در نسخه ۶۴ بیتی عنوان کرده است که به ویژه این تفاوت در دسترسی امولاتور پیش فرض اندروید استودیو به حافظه مشهود است. البته لینک آخرین نسخه از اندروید استودیو ۳۲ بیتی روی سایت ما باقی میماند اما بطور قطع و یقین استفاده از نسخه قدیمی ابزار توسعه منطقی نیست و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
دانلود اندروید استودیو در قسمت Developer وب سایت android.com برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مکینتاش فراهم شده است:
https://developer.android.com/studio
در این صفحه سیستم عامل شما به صورت خودکار شناسایی شده و لینک دانلود متناسب با آن نمایش داده میشود. با اینحال اگر نیاز به دانلود نسخهی دیگری دارید، با کلیک روی Download options به سایر لینکها نیز دسترسی خواهید داشت:
متاسفانه گوگل دسترسی به بخش Developer را بر روی کاربران ایرانی مسدود کرده بنابراین برای دانلود اندروید استودیو نیاز به تغییر آیپی دارید و یا اینکه از وب سایتهای دیگر از جمله وب سایت ما (در انتهای همین صفحه) فایل را دانلود کنید. در صفحه ذکر شده علاوه بر لینک دانلود IDE، ابزار SDK که در روش نصب آفلاین استفاده خواهد شد نیز قرار داده شده است.
سخت افزار مورد نیاز برای نصب Android Studio
معمولا اولین سوالی که قبل از نصب هر نرم افزار سنگینی به ذهن ما میرسد این است که چه سخت افزاری مورد نیاز است تا حین کار با کندی سرعت مواجه نشویم. سخت افزار مورد نیاز محیط توسعه اندروید استودیو به شرح زیر میباشد:
CPU: حداقل Core i5 اما چنانچه Core i7 در دسترس باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.
RAM: حداقل ۸ گیگابایت اما ۱۲ یا ۱۶ توصیه میشود.
فضای ذخیره سازی: در صورتی که سیستم عامل و اندروید استودیو روی SSD قرار داشته باشد نسبت به HDD سرعت بیشتری تجربه خواهید کرد
کارت گرافیک: اهمیت زیادی برای اندروید استودیو ندارد.
نصب Android Studio
در نسخه جدید اندروید استودیو، فرایند نصب به اینصورت است که بعد از نصب IDE، ابزار موردنیاز SDK به صورت آنلاین و خودکار دانلود میشود. مزیت این شیوه در این است که با اتصال اندروید استودیو به سرورهای مخزن آنلاین گوگل، آخرین نسخه از ابزار SDK دانلود و نصب میشوند. اما باز هم مسئله محدودیت دسترسی برای کاربران ایرانی مشکل ساز خواهد بود. در اینجا دو راه حل پیش رو داریم:
۱ – نصب آنلاین: استفاده از روشهای تغییر IP جهت دور زدن محدودیتهای اعمال شده بر روی IP های ایران و دریافت ابزار به صورت خودکار و آنلاین. به لحاظ سهولت در فرآیند راه اندازی محیط اندروید استودیو و SDK، این روش زمان کمتری نیاز داشته و نصب تک تک ابزار موردنیاز در SDK بطور خودکار انجام میشود. اما در نظر داشته باشید ابزار تغییر آیپی شما باید از سرعت بالایی برخوردار باشد زیرا حدود ۱ گیگابایت مجموع فایلهایی است که دریافت میشود.
۲ – نصب آفلاین: دانلود ابزار SDK به صورت غیر مستقیم و ساخت دایرکتوری SDK به صورت آفلاین و دستی و سپس نصب اندروید استودیو و معرفی محل قرارگیری SDK به آن.
دو روش ذکر شده هرکدام مزایای مختص خود را داشته اما با توجه حجم نسبتا زیاد ابزار و سرعت پایین اینترنت کاربران داخل ایران (بخصوص در زمان استفاده از ابزار تغییر IP) پیشنهاد من استفاده از روش دوم است.
این شیوه ممکن است برای یکبار ۱۰ دقیقه از وقت شما را بیشتر بگیرد اما در عوض با ساختار و جزئیات ابزار موجود در SDK آشنا خواهید شد که برای هر توسعه دهنده اندرویدی یک ضرورت است.
ابتدا روش نصب آفلاین را بررسی میکنیم. سپس توضیحات مربوط به نصب آنلاین را برای آن دسته از کاربرانی که مایل به نصب خودکار و آنلاین SDK هستند نیز ارائه خواهم داد.
لازم است یاداوری کنم نسخه ۳۲ بیتی مدت زیادی است از جانب گوگل بروزرسانی نشده و استفاده از آن صحیح نیست.
فایل نصبی اندروید استودیو که قبلا دانلود کردهام را اجرا میکنم:
در این مرحله دو گزینه برای نصب تعیین شده که مورد دوم مربوط به AVD یا همان شبیه ساز داخلی اندروید استودیو است.
از سال ۱۳۹۴ تا اوایل ۱۴۰۱ بهجای AVD (امولاتور داخلی اندروید استودیو) از شبیه ساز اندرویدی Genymotion استفاده میکردم که دلیل آن، برتری جنی موشن از نظر سرعت بالای اجرا و حجم کم فایل هر API بود.
اما با توجه به سیاستهای اخیر جنی موشن و اعمال محدودیت بر روی نسخه دسکتاپ این امولاتور از این پس ترجیح میدهم از امولاتور پیشفرض اندروید استودیو استفاده کنم. بنابراین گزینه Android Virtual Device را هم انتخاب میکنم تا نصب شود.
این مرحله مربوط به تعیین محل نصب اندروید استودیو است که بدون تغییر به مرحله بعد میروم.
نصب به اتمام رسید. با زدن Finish اندروید استودیو اجرا می شود. ابتدا پیغامی ظاهر میشود که امکان ایمپورت کردن تنظیمات از نسخههای قبل را در اختیار میگذارد. منظور تنظیمات اصلی اندروید استودیو است (مانند تم محیط توسعه و…). من قصد بازگردانی تنظیمات را ندارم.
اندروید استودیو در حال لود شدن است و بسته به سخت افزار ، چند لحظه زمان میبرد. هنگام لودینگ عبارت Powered by intelliJ Platform را مشاهده میکنید. گوگل محیط توسعه (IDE) شرکت معتبر jetBrains را برای اندروید استودیو انتخاب کرده و در واقع با انجام تغییرات و اضافه کردن پلاگینها و امکانات موردنیاز به IntelliJ IDEA که محیط توسعهی جاواست، آنرا برای توسعه دهندگان اندروید آماده و منتشر کرده است.
قبل از اینکه به ادامه مبحث بپردازم در خصوص آیکون نرم افزار نکتهای را یاداوری میکنم. آیکون اندروید استودیو به طور خودکار روی دسکتاپ اضافه نمیشود و اگر مایلید آیکون را روی دسکتاپ داشته باشید، در منوی استارت ویندوز در قسمت Recently added یا با جستجوی نام Android Studio روی آن راست کلیک کرده، با انتخاب Open file location پنجرهای باز میشود. آیکون را کپی کرده و به دسکتاپ منتقل کنید:
چنانچه در یافتن این گزینه از طریق منوی start موفق نشدید، در محل نصب اندروید استودیو، داخل پوشه bin یک فایل با نام studio64.exe وجود دارد که فایل اجرایی اندروید استودیو است. روی آن راست کلیک کرده گزینه create shortcut را انتخاب کنید تا یک شورت کات از آن ایجاد شده سپس آن را به دسکتاپ منتقل نمائید. البته اضافه کردن به Taskbar توسط گزینه Pin to taskbar هم راه حل دیگر برای دسترسی سریعتر است.
بعد از لود شدن اندروید استودیو اخطاری مبنی بر عدم دسترسی به اینترنت و دریافت لیست SDK مشاهده میشود. چنانچه بخواهیم نصب SDK را بصورت آفلاین انجام دهیم اتصال اینترنت همچنان باید قطع باشد و برای ادامه کار گزینه Cancel را انتخاب میکنیم.
اما در صورت تمایل به نصب آنلاین ابزار، در این مرحله اتصال را برقرار کرده و برنامه تغییر IP را اجرا میکنیم (و یا هر روش مناسب دیگر برای دور زدن محدودیتها). پس از اطمینان از تغییر آی پی سیستم به آی پی غیر از ایران، روی گزینه Cancel کلیک میکنیم. اگر برای تغییر IP میخواهید از یک پروکسی شامل آدرس IP و پورت استفاده کنید روی Setup Proxy کلیک کنید.
در اینجا گوگل از شما میخواهد که اجازه دهید برخی از دادههای موجود بر روی اندروید استودیو شما را در هنگام کار با پروژهها برای بهبود عملکرد نسخههای بعدی آن، به گوگل ارسال نماید. اینکه اجازه بدهیم یا نه به سلیقه هر فرد بستگی دارد.
در مرحله بعد، گزینه Custom را انتخاب میکنم. دلیل انتخاب این گزینه این است که میخواهم محل قرار گیری پوشه SDK را به محلی که خودم آن را ایجاد کرده و دسترسی به آن ساده تر است، تغییر دهم.
در این پنجره امکان انتخاب و یا تغییر مسیر JDK (Java Development Kit) وجود دارد که نیازی به ایجاد تغییر در این مرحله نبوده و از همان JDK پیش فرض اندروید استودیو که در پوشه jre قرار گرفته استفاده میکنیم.
در این مرحله امکان انتخاب تم محیط برنامه وجود دارد. من تم تاریک را میپسندم زیرا در حین کار آسیب کمتری به چشم وارد میشود اما به دلیل درخواست تعدادی از کاربران وب سایت، در تهیه آموزشهای جدید از تم روشن استفاده میکنم تا جزئیات در تصاویر با وضوح بالاتری دیده شود.
تا این مرحله، برای نصب آفلاین یا آنلاین ابزار SDK بجز اتصال یا عدم اتصال اینترنت در مرحله دریافت اخطار عدم دسترسی به اینترنت، تفاوتی وجود نداشت. در ادامه آموزش هردو روش را بطور کامل و با بیان جزئیات بررسی میکنیم. باز هم تاکید میکنم برای درک عمیق تر مفهوم SDK و محتویات آن، هردو روش را مطالعه نمائید.
نصب آفلاین SDK
در مرحله قبل گفتیم برای نصب آفلاین SDK هنگامی که اخطار عدم دسترسی به اینترنت دریافت میکنیم لازم است بدون برقراری اتصال اینترنت روی گزینه Cancel کلیک کرده و مراحل را ادامه دهیم.
پس از انتخاب نوع تم محیط توسعه باید محل قرارگیری ابزار SDK را به برنامه بدهیم. به همین منظور فعلا اندروید استودیو را در همین مرحله رها کرده و ابتدا SDK را به همراه حداقل ابزار ضروری میسازم تا هنگام معرفی محل قرارگیری SDK در اندروید استودیو، با اخطار عدم شناسایی SDK مواجه نشوم.
یک فولدر با نام sdk در درایو C ایجاد میکنم. نام و درایو محل قرارگیری فولدر دلخواه است.
نصب SDK Tools
اولین ابزاری که به sdk اضافه میکنم Tools است. فایل sdk-tools-windows-26.1.1.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به فولدر sdk منتقل میکنم:
توجه داشته باشید اگر سیستم عامل شما ویندوز است و sdk را در درایوی که ویندوز نصب شده ایجاد کرده اید، فایلهای فشرده را ابتدا در محل دیگری (مانند دسکتاپ یا پوشهی دانلودها) Extract کرده سپس به مسیر مدنظر منتقل کنید.
Platform Tools
فایل platform-tools_r33.0.2-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به sdk اضافه میکنم:
Build Tools
ابتدا یک فولدر با نام build-tools به sdk اضافه میکنم:
سپس فایل build-tools_r33-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را درون این فولدر قرار میدهم:
شاید این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که چرا SDK Tools و Platform Tools مستقیما داخل فولدر sdk قرار گرفت اما Build Tools باید داخل یک فولدر فرعی اضافه شود؟
برخی از ابزار مانند دو مورد نخست، فقط یک نسخه از آن را میتوان درون SDK استفاده کرد. به عنوان مثال توسعه دهنده نمیتواند همزمان دو نسخهی PlatformTools 31.0.3 و PlatformTools 29.0.2 را در SDK داشته و استفاده کند و هنگام نیاز به بروزرسانی آن لازم است ابتدا فولدر فعلی
platform-tools از sdk به طور کامل حذف و سپس نسخه جدید جایگزین شود.
اما مواردی مانند Build Tools برنامه نویس میتواند چندین نسخه متفاوت از آن را در sdk نگهداری کرده و بنا به نیاز خود از هرکدام از آنها در پروژههای مختلف استفاده کند. یعنی میتوان BuildTools 31 و BuildTools 27.0.3 را در کنار هم در فولدر build-tools قرار داد بدون آنکه نیاز به حذف نسخه قبل باشد.
Failed to install the following Android SDK packages as some licences have not been accepted.
build-tools;30.0.2 Android SDK Build-Tools 30.0.2
مواجه شدید، نسخه دیگری از Build Tools را نصب کنید.
Platforms
یک فولدر با نام platforms به sdk اضافه میکنم:
مانند مورد قبل، در فولدر platforms نیز میتوان چندین API مختلف اضافه کرد. به عنوان مثال من platform-31_r01.zip و platform-30_r03.zip را از حالت فشرده خارج کرده و به فولدر platforms اضافه میکنم:
برای هر نسخه از اندروید یک API منتشر میشود. به عنوان مثال platform-31_r01.zip مربوط به API 31 (Android 12) است. عدد r01 مربوط به نسخهی منتشر شده از این API است. گوگل معمولا برای هر API (عمدتا تا قبل از معرفی نسخه بعدی اندروید) دو یا سه بروزرسانی منتشر میکند. بنابراین اگر platform-31_r02 معرفی شد بهتر است فولدر نسخه فعلی را از sdk حذف کرده و نسخه جدید را جایگزین کنید. توسعه دهنده بر حسب نیاز خود ممکن است از API های مختلفی استفاده کند. توضیحات بیشتر در مباحث آتی ارائه میگردد.
البته نسخه پیش نمایش یا Preview یک API که مربوط به نسخه آزمایشی اندرویدی میشود که قرار است در آینده منتشر شود، از این قاعده مستثنی بوده و لازم است API پایدار (Stable) ماقبل آن نیز به SDK اضافه شود.
برای مثال در زمانی که API نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید ۱۳ (API 32) در حالت Preview منتشر شود لازم است API پایدار قبل از آن یعنی API 31 نیز اضافه شود. یا اینکه بطور کل از نصب API های آزمایشی صرف نظر کنیم.
Extras
دو ابزار دیگر را باید به SDK اضافه کنیم که هردو درون فولدر extras قرار میگیرند:
داخل extras یک فولدر دیگر با نام google ایجاد میکنم:
سپس ابزارهای usb_driver_r12-windows.zip و google_play_services_49.zip را به این فولدر منتقل میکنم:
خب! تا اینجای کار موفق شدیم یک SDK با حداقل ابزار ضروری را آماده و تکمیل کنیم. بعدا در هر زمان که لازم بود ابزاری را به SDK اضافه یا حذف یا بروزرسانی کنم، چه بصورت آفلاین و مانند مراحل بالا چه بصورت آنلاین و از طریق SDK Manager اندروید استودیو، امکانپذیر خواهد بود.
احتمالا میپرسید چرا این فولدر sdk را به صورت کامل شده و در قالب یک فایل فشرده برای دانلود روی سایت قرار ندادم؟
در پاسخ تاکید میکنم هدفم از ساخت مرحله به مرحله SDK، آشنایی شما با محتوای آن بود تا در مدیریت آفلاین ابزارها (اضافه و حذف ابزار یا بروزرسانی) تسلط کافی داشته باشید.
چنانچه قصد داشتید روی یک رایانه دیگر هم از اندروید استودیو استفاده کنید، کافیست همین فولدر sdk کامل شده را به سیستم دیگر منتقل کرده و اندروید استودیو را نصب کنید و نیازی نیست مراحل بالا را تک به تک انجام دهید. یا اگر در آینده قصد تعویض سیستم عامل خود را داشتید، در سیستم عامل جدید فقط باید اندروید استودیو را نصب کنید و SDK شما از قبل آماده شده.
به اندروید استودیو برمیگردم و در مرحله انتخاب تم، روی گزینه next کلیک میکنم.
در این مرحله و در قسمت Android SDK Location مسیری که SDK را ساختم انتخاب میکنم. اگر SDK به درستی نصب شده و مسیر هم به درستی معرفی شده باشد پیغامی دریافت میشود با این مضمون که Android SDK شناسایی شده و فقط ابزار (کامپوننتهای) نصب نشده یا تاریخ گذشته دانلود خواهند شد که البته قبلا اتصال به اینترنت را قطع کردهام.
ابزار درون SDK کامل بود و توسط اندروید استودیو تایید شد. فقط به خالی بودن دایرکتوری امولاتور (شبیه ساز) پیش فرض اشاره شده که قبلا گفتیم امکان نصب آفلاین Emulator و HAXM وجود ندارد.
به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوطه در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
نصب آنلاین SDK
در این روش برخلاف قسمت قبل که SDK به صورت آفلاین و دستی نصب شد، تمامی ابزار بصورت خودکار و آنلاین از مخزن دریافت میشود. بعد از اتمام نصب که پیغام عدم دسترسی به لیست SDK نمایش داده میشود، اتصال اینترنت را برقرار کرده و IP را به کشوری غیر از ایران تغییر میدهم. اگر به راهنمایی نیاز دارید مطلب عبور از تحریمهای نرم افزاری را مطالعه کنید.
چنانچه بخواهید پروکسی روی اندروید استودیو فعال کنید گزینه Setup Proxy را انتخاب کنید اما در صورتی که قبلا آیپی سیستم توسط یک برنامه یا کانکشن تغییر کرده کافیست روی Cancel کلیک کرده تا ادامه مراحل طی شود.
مانند روش نصب آفلاین، نام پوشه خالی را میتوان sdk یا هر چیز دیگری تعیین کرد.
مشاهده میکنید با برقراری اتصال اینترنت، آیتمهای مورد نیاز که درون باکس سمت چپ لیست شدهاند تیکت خورده و حجم دانلود هرکدام در مقابل آن ذکر شده است.
طبق نکته فوق، در اینجا هم محل قرار گیری SDK را تغییر میدهم. بنابراین یک پوشه خالی با نام sdk در درایو ویندوز ایجاد کرده و آن را به اندروید استودیو معرفی میکنم:
در مرحله بعد، با توجه به اینکه سیستم من از قابلیت HAXM پشتیبانی میکند، تنظیمات مربوط به تعیین میزان RAM ای که مایل هستم به شبیه ساز داخلی اندروید استودیو اختصاص داده شود نمایش داده شده است.
ابزار HAXM در حالت نصب آنلاین به صورت پیشفرض نصب میشود درحالی که در صورت نصب آفلاین، لازم است این ابزار بعدا از طریق SDK Manager و به صورت آنلاین نصب شود.
در آخرین پنجره، جزئیات مربوط به ابزاری که باید دانلود شود نمایش داده شده است. مجموع فایلها چیزی در حدود ۶۰۰ مگابایت است. با کلیک روی دکمه Finish عملیات دانلود ابزار آغاز شده و تمام مراحلی که در قسمت قبل یعنی نصب آفلاین به صورت دستی انجام دادیم (دانلود و جایگزاری پوشه ابزارها در پوشه sdk) در اینجا به طور خودکار انجام خواهد شد.
چنانچه ساخت SDK به روش آفلاین یا آنلاین به درستی انجام شود، پنجرهی Welcome اندروید استودیو نمایش داده خواهد شد. این یعنی نصب و راه اندازی محیط توسعه اندروید استودیو با موفقیت به پایان رسیده است.
در صورت مواجه شدن با پیغام No Android SDK found پس از نصب آفلاین یا آنلاین SDK این مساله نشان میدهد یک یا چند ابزار نصب نشده است. البته این پیغام پس از اولین اتصال اندروید استودیو به مخزن آنلاین و بررسی خودکار ابزارهای نصب شده نمایش داده میشود.
اگر مطمئنید که ابزار ضروری SDK را نصب کردهاید میتوانید این خطا را نادیده گرفته و روی گزینه Cancel کلیک کنید اما بهتر است گزینه Next را انتخاب کنید تا اطلاع دقیقی از نواقص احتمالی داشته باشید.
در تصویر بالا دو ابزار SDK Patch Applier و Android Emulator برای نصب انتخاب شده. از آنجایی که من SDK را به صورت آفلاین نصب کرده بودم این دو مورد از مخزن آنلاین دریافت نشده است.
البته موردی مانند SDK Patch که یک وصله بروزرسانی SDK محسوب میشود امکان نصب آفلاین آن وجود نداشته و در هر صورت باید آنرا به صورت آنلاین دریافت کرد.
با انتخاب گزینه Finish عملیات دانلود این دو ابزار آغاز میشود. ابزار SDK Patch حجم بسیار کمی دارد و فرایند دانلود آن تنها چند ثانیه زمان میبرد.
از آنجایی که دانلود Emulator بعد از SDK Patch انجام میشود چنانچه قصد استفاده از شبیه ساز دیگری غیر از امولاتور اندروید استودرو را دارید یا به هر دلیلی فعلا تصمیمی برای دانلود این ابزار ۳۰۰ مگابایتی را ندارید کافیست به وضعیت دانلود ابزارها دقت کنید و بلافاصله بعد از اتمام دانلود SDK Patch و آغاز دانلود Android Emulator فرایند را متوقف کنید.
کار با SDK Manager
در قسمت قبل روشهای آفلاین و آنلاین ساخت SDK را بعد از نصب Android Studio بررسی کردیم. در ادامه لازم است با مدیریت ابزار در SDK Manager نیز آشنا شویم.
در این صفحه چند گزینه شامل ساخت پروژه جدید، ایمپورت پروژههای قبلی از اندروید استودیو یا اکلیپس و… در اختیار داریم. فعلا با اینها کاری نداریم. SDK Manager را باز میکنم. البته ابتدا اتصال به اینترنت (یا ابزار تغییر IP) را مجدد قطع میکنم تا تفاوت نحوه نمایش ابزار در هردو حالت قطع یا وصل بودن اتصال به مخزن را نشان دهم.
البته SDK Manager در محیط اصلی اندروید استودیو (محیط پروژه) نیز در دسترس است اما در این آموزش قصد ساخت پروژه و ورود به محیط پروژه را ندارم و از همین پنجرهی خوش آمدگویی به قسمت مدیریت Android SDK میروم.
مشاهده میکنید ابزاری که در روش نصب آفلاین SDK داخل دایرکتوری sdk قرار دادهام اینجا لیست شده است.
platform (API) ها در تب SDK Platforms و سایر ابزار در تب SDK Tools قرار میگیرد.
من قبلا API 30 (اندروید ۱۱) و API S (اندروید ۱۲ نسخه پیش نمایش) را در فولدر platforms قرار دادم که در این لیست به همراه جزئیات نمایش داده شده است. ستون Revesion همان شماره نسخه است. (مانند عدد ۰۳ در platform-30_r03.zip)
برای هر API بجز Platform، ابزار دیگری هم منتشر میشود که عموما برای ما کاربردی ندارد (مگر در موارد خاص). لیست این ابزار با انتخاب گزینه Show Package Details از مخزن آنلاین دریافت و نمایش داده میشود که چون در حال حاضر اتصال برقرار نیست باز هم فقط platform نمایش داده خواهد شد.
ملاحظه میکنید با فعال شدن این گزینه، Platform به عنوان یک زیرمجموعه از هر API نشان داده شده.
گزینه Hide Obsolete Packages کامپوننتها و API های منسوخ شده و قدیمی را از لیست حذف میکند.
تب SDK Tools هم به همین صورت ابزار نصب شده را لیست میکند:
با انتخاب Show Package Details جزئیات بیشتری نمایش داده میشود. به عنوان مثال نسخهی ۳۱٫۰٫۰ از Build Tools به صورت زیر مجموعه قرار گرفته که نشان میدهد میتوان نسخههای دیگری نیز به Build Tools اضافه کرد. البته در حالت عادی ما تنها به یک نسخه از Build Tools و سایر ابزار نیاز داریم، مگر در موارد خاص. برای مثال ممکن است روی پروژهای کار کنیم که قبلا توسط شخص یا تیم دیگری توسعه داده شده و فقط با یک نسخه خاص از BuildTools سازگار باشد.
بجز Build Tools سایر ابزار دارای زیر مجموعه نیستند که قبلا اشاره کردم از این ابزار فقط یک نسخه میتواند در SDK موجود باشد و در صورت نیاز به تغییر نسخه در روش آفلاین، میبایست فولدر مربوط به ورژن موجود ابتدا کامل حذف و سپس ورژن جدید جایگزین شود.
حالا اتصال رایانه به اینترنت را برقرار میکنم. لازم به یاداوری است که قبل از باز کردن مجدد SDK Manager می بایست IP ایران را تغییر دهم تا اندروید استودیو بتواند اطلاعات را از مخزن آنلاین فراخوانی کند.
ملاحظه میکنید بعد از اتصال به اینترنت و تغییر IP، سایر ابزاری که قبلا نصب نکردهایم نیز در لیست نشان داده میشود. در حالت عادی تنها چیزی که شما باید در تب SDK Platforms خود داشته باشید، SDK Platform آخرین نسخهی اندروید است. مابقی موارد را فقط در صورتی نصب کنید که میدانید به آن نیاز دارید.
در تب SDK Tools هم ابزار دیگری غیر از مواردی که نصب کردیم وجود دارد که فعلا به آنها نیازی نداریم. چنانچه کنجکاو هستید کاربرد آنها را بدانید نام هرکدام را در وب جستجو کنید.
در تصویر بالا ابزار Intel x86 Emulator Accelerator (HAXM installer) که برای افزایش سرعت شبیه ساز اندروید استودیو بکار میرود به صورت نصب نشده نشان داده میشود زیرا این SDK به صورت آفلاین نصب شده.
همانطور که قبلا اشاره شد، به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوط به نصب ابزار Android Emulator و HAXM در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
توضیحات تکمیلی
SDK Platform: گوگل برای هر نسخه (API) از اندروید ابزار مربوط به آن را نیز در اختیار توسعه دهنده قرار میدهد که شامل SDK Platform، Sources، System image ها و Google APIs میشود.
SDK Platform کدهای موردنیاز برای کامپایل کردن پروژه و ساخت اپلیکیشن را شامل میشود. لازم است توسعه دهنده همواره آخرین API را نصب داشته باشد تا اپلیکیشنی که میسازد با آخرین نسخه اندروید موجود در بازار سازگاری داشته باشد.
با یک مثال ساده توضیح میدهم: در زمان تهیه این آموزش، آخرین API منتشر شده اندروید نسخه ۳۰ است. حالا اگر آخرین API موجود در SDK من نسخهی ۲۶ باشد، اپلیکیشن روی API 26 کامپایل شده و ممکن است با نسخههای جدیدتر اندروید در مواردی خاص، ناسازگاری داشته باشد. پس لازم است همزمان با معرفی نسخههای جدید اندروید، API مربوط به آن را دریافت و نصب کنیم. البته از زمان معرفی نسخه جدید اندروید تا ورود دیوایسهای آن به بازار، چندین ماه فاصله وجود دارد اما شرکتهای سازنده برای دیوایسهای رده بالا عموما بعد از یک بازه زمانی حدودا دو ماهه آپدیت ارائه میدهند.
مورد بعدی Sources است که شامل سورسهای API بوده و الزامی در نصب آن نیست (مگر مواردی که مایل باشید از سورسها کمک بگیرید).
گزینه بعد مربوط به System image ها میشود. از سیستم ایمیجها برای اجرای شبیه ساز داخلی اندروید استودیو یا همان AVD روی رایانه استفاده میشود. شبیه سازها توسعه دهندگان را از تست اپ خود روی دیوایسهای حقیقی مانند گوشی و تبلت بینیاز میکنند. فرض کنید قصد تست و خطایابی پروژه خود را دارید و سعی دارید اپلیکیشن خود را روی تعداد زیادی دیوایس و نسخههای مختلف اندروید تست کنید تا مطمئن شوید اکثر کاربران در استفاده از اپلیکیشن شما با هیچ مشکل و باگی روبرو نمیشوند. اگر بخواهید اپ خود را روی اندرویدهای ۵ تا ۱۱ تست کنید میبایست حداقل ۷ گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید در اختیار داشته باشید! اگر به این لیست، تبلت را هم اضافه کنیم میشود ۱۴ دیوایس! پس عملا غیر ممکن است بتوانیم اپ را روی تمامی دیوایسهای حقیقی تست و خطایابی کنیم. اینجا شبیه ساز یا Emulator به کمک ما میآید. شبیه سازهای متعددی توسط شرکتهای مختلف برای اندروید منتشر شده است. گوگل هم AVD (Android Virtual Device به معنی دیوایس مجازی اندروید) را به صورت پیش فرض و رایگان درون اندروید استودیو تعبیه کرده که توسعهدهندگان را از شبیهسازهای ثانویه مانند Genymotion بینیاز میکند.
به نامگذاریها دقت کنید. مورد اول مربوط به دیوایسهای ویژه اتوموبیل (Automotive)، مورد دوم مربوط به Android TV (تلویزیون هوشمند اندرویدی) و مورد سوم و چهارم Android Wear (ابزار پوشیدنی) هستند. پس واضح است ما با اینها کاری نداریم مگر آنکه قصد توسعه اپلیکیشن برای تلویزیونهای هوشمند یا ساعتهای هوشمند داشته باشیم.
دو مورد بعدی سیستم ایمیجهای معمولی هستند. اولی با نام Atom و دومی Atom_64 مشخص شده که گزینه ۶۴ بیتی صرفا در مواردی استفاده میشود که اپلیکیشن بر پایه معماری ۶۴ بیتی توسعه داده شده است.
مورد بعدی در ابتدای نام آن اشاره به Google APIs شده که نشان میدهد دیوایس مجازی که با این سیستم ایمیج اجرا شود شامل API های گوگل نیز خواهد بود. دو مورد بعدی نیز شامل Google Play هستند و در مواردی که برنامه نویس و توسعه دهنده اندروید به این آیتم نیاز داشته باشد استفاده از این گزینهها مناسب است.
آخرین مورد که با نام ARM مشخص شده برای اجرای شبیه ساز روی سیستمهایی است که بجای پردازنده Intel از AMD استفاده میکنند.
به طور خلاصه و برای مثال اگر پردازنده رایانه شما برند اینتل است و قصد دارید اپلیکیشن خود را در اندرویدهای R ،Q و Pie روی شبیه ساز AVD تست و عیب یابی کنید میتوانیدGoogle APIs Intel x86 System image را برای API های ۳۰، ۲۹ و ۲۸ دریافت کنید.
البته من ترجیح میدهم دانلود System image ها را نه در SDK Manager بلکه در حین ساخت دیوایس مجازی در AVD انجام دهم که در مبحث شبیه ساز اندروید (AVD) به طور مفصل به آن پرداخته شده است.
لینک دانلود ابزار Sources به دلیل ضروری نبودن آن، روی وب سایت ما قرار نمیگیرد. با اینحال اگر مایل به نصب آفلاین این مورد هستید، بعد از دانلود فایل مربوطه از سایر وب سایتها (یا روشی که در ادامه برای پیدا کردن لینک دانلود ابزار معرفی میکنم)، خروجی فایل فشرده را در مسیر مربوطه در SDK قرار دهید.
برای این کار یک پوشه با نام sources در sdk ایجاد کرده و پوشه خروجی فایل فشرده مربوط به Source را داخل آن قرار دهید.
SDK Tools: شامل ابزار ضروری برای ساخت پروژهی اندرویدی.
Build-Tools: همانطور که از نامش پیداست برای بیلد شدن پروژه استفاده میشود.
Platform-Tools: شامل مجموعهای از ابزار مختلف مورد نیاز Platform ها.
Google play services: ابزار گوگل پلی سرویس مورد نیاز برنامههای اندرویدی توسط این ابزار شناسایی میشود.
Google usb driver: برای تست پروژههای اندروید استودیو روی دیوایسهای واقعی مانند موبایل و تبلت، لازم است دیوایس پس از اتصال توسط کابل به سیستم، برای اندروید استودیو شناسایی شود.
اکثر دیوایسها بدون نیاز به نصب درایور قابل شناسایی هستند اما چنانچه دیوایس شما پس از اتصال در اندروید استودیو شناسایی نشد این ابزار را نصب کرده و مجدد امتحان کنید. چنانچه باز هم موفقیت آمیز نبود لازم است درایور دیوایس مربوطه را از وب سایت شرکت سازنده آن دریافت کرده و روی سیستم عامل خود نصب کنید.
به SDK Manager برمیگردم. تا اینجا با نصب آفلاین ابزار در محیط SDK Manager آشنا شدیم. نصب آنلاین ابزار ساده است و همه مراحل به طور خودکار انجام میشود. برای مثال میخواهم SDK Platform 28 را آنلاین نصب کنم:
با انتخاب گزینه مدنظر، علامت دانلود در سمت چپ ظاهر میشود. روی گزینه Apply کلیک میکنم.
قبل از دانلود، فضای لازم برای نصب ابزار مورد نظر را اعلام میکند.
ملاحظه میکنید فایل platform-28_r06.zip در حال دانلود است. بعد از اتمام دانلود، عملیات نصب آغاز و در لاگ نمایش داده شده. همچنین محل نصب این API نیز مشخص شده است:
البته اگر این مراحل را به قصد دریافت لینک فایل جهت استفاده آفلاین انجام میدهید توجه داشته باشید باید مربوط به نصب باشد نه بروزرسانی. هنگامی که ابزار را در SDK Manager بروزرسانی میکنیم فایل دانلودی فقط شامل بخشی از آن ابزار است که میبایست در نسخه موجود جایگزین شود. بنابراین ابتدا باید ابزار مدنظر را از SDK حذف کرده، سپس اقدام به نصب نسخه جدید کنیم تا لینک نسخه کامل را نمایش دهد.
API مدنظر با موفقیت دانلود شد و در قسمت Status عبارت installed را نشان میدهد. یعنی این ابزار نصب شده. همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید فولدر API 28 در کنار سایر APIها قرار گرفت.
جهت حذف ابزار از طریق SDK Manager کافیست تیک گزینهای که قبلا نصب شده را بردارید. علامت ضربدر در سمت چپ نمایش داده میشود که با Apply کردن، حذف خواهد شد. یا اینکه پوشه ابزار مربوطه را از روی SDK حذف نمائید.
موفق و پیروز باشید.
دانلود اندروید استودیو و ابزار SDK
در این قسمت لینک دانلود Android Studio و سایر ابزار مورد نیاز برای سهولت در دریافت و راه اندازی این محیط توسعه در دسترس کاربران قرار گرفته و به طور دائمی بروز رسانی میشود. توصیه میشود حداقل هر ماه یکبار مجدد به این صفحه مراجعه نموده و بررسی کنید چنانچه نسخه جدیدی از اندروید استودیو یا ابزار SDK منتشر شده باشد، آنرا بروز نمائید.
تاریخ بروزرسانی فایلها : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Windows با حجم ۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Linux با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Mac با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
SDK Platforms:
» دانلود platform-33_r02.zip با حجم ۶۵ مگابایت (API 33 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-32_r01.zip با حجم ۶۳ مگابایت (API 32 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-31_r01.zip با حجم ۵۴ مگابایت (API 31 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-30_r03.zip با حجم ۵۰ مگابایت (API 30 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-29_r05.zip با حجم ۷۵ مگابایت (API 29 rev4) | لینک کمکی
» دانلود platform-28_r06.zip با حجم ۷۲ مگابایت (API 28 rev6) | لینک کمکی
» دانلود platform-27_r03.zip با حجم ۶۲ مگابایت (API 27 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-26_r02.zip با حجم ۶۱ مگابایت (API 26 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-25_r03.zip با حجم ۸۱ مگابایت (API 25) | لینک کمکی
» دانلود platform-24_r02.zip با حجم ۷۹ مگابایت (API 24) | لینک کمکی
» دانلود platform-23_r03.zip با حجم ۶۷ مگابایت (API 23) | لینک کمکی
» دانلود android-22.rar با حجم ۶۰ مگابایت (API 22) | لینک کمکی
» دانلود android-19.rar با حجم ۵۷ مگابایت (API 19) | لینک کمکی
» دانلود android-17_r03.zip با حجم ۵۵ مگابایت (API 17) | لینک کمکی
» دانلود android-16_r05.zip با حجم ۴۶ مگابایت (API 16) | لینک کمکی
SDK Tools:
» دانلود build-tools_r34-rc2-windows.zip (Build-Tools 34) با حجم ۵۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود platform-tools_r34.0.1-windows.zip (Platform-Tools 34.0.1) با حجم ۶ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود sdk-tools-windows-26.1.1.zip (SDK Tools 26.1.1) با حجم ۱۵۳ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود usb_driver_r13-windows.zip (Google USB Driver 13) با حجم ۸٫۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود google_play_services_49.zip (Google Play Service 49) با حجم ۱۵ مگابایت | لینک کمکی
تعداد صفحات : ۵۱
حجم : ۳ مگابایت
قیمت : رایگان
تاریخ بروزرسانی آموزش : ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
دانلود رایگان با حجم ۳ مگابایت لینک کمکی
سلام، یه مشکل دارم که واقعا چندروزه وقت منو گرفته، لطفا لطفا لطفا کمک کنید..
من اندروید استدیو رو به سخه ۲۰۲۰٫۳٫۱ ارتقا دادم.
حالا هر کاری میکنم نمی تونم پروژه هام رو دی باگ کنم. برنامه راحت روی همه شبیه ساز ها و حتی موبایل اجرا میشه ولی وقتی می خوام دیباگ کنم خطای زیر رو میده!
Could not connect to remote process. Aborting debug session.
کارهایی که من انجام دادم:
adb kill-server And adb start-server
debuggable true
حتی دستورadb devices اونجا هم شبیه سازم رو میشناسه
نمیدونم چرا هنگام دیباگ نمیتونه دستگاه رو پیدا کنه! و روی Watin for debuging میمونه!!!!
سلام. با این مورد برخورد نکردم متاسفانه و دلایلش رو بررسی نکردم. ارور رو سرچ کردید؟
سلام. واقعا عالی بود.
توضیحات کامل و دقیق و همراه با جزئیات به همراه تمام نرم افزارهای مورد نیاز در هیچ سایتی پیدا نکرده بودم. واقعا استفاده کردم. خیلی ممنون. دستتون درد نکنه
سلام ببخشید لینک دانلود ها مشکل داره برای من دانلود نمیکنه چرا؟لطفا بررسی کنید
سلام. چه اروری میگیرید؟ ممنون میشم همینجا یا از صفحه تماس با ما جزئیات ارور و اینکه سیستم عاملتون چی هست رو برام بفرستید.
سلام خسته نباشید بنده pcکه دانلود میخوام کنم ای دی ام خطا میده که در ارتباط با سایت مشکلی وجود دارد اما با لپ تاپم که دانلود میکنم لینک ها درسته ومشکلی نداره نمیدونم مشکل از دانلود منیجرمه یا سیستمم با این حال فک کنم لینک ها مشکلی ندارن ممنون بابت اموزش مفیدتون مشخصات سیستم عاملم pc ویندوز ۷ ۶۴بیت و سیستم عامل لپ تاپم ویندوز ۱۰ ۶۴ بیت هست
عرور can not file com.anroid.tools.build 7.0.2 مشکل از چیست؟
ممنون میشم راهنمایی کنند…
بزرگوار همونطور که تاکید شده، قبل از طرح مشکل، صفحه پرسش های رایج رو مطالعه کنید تا زودتر به جواب برسید و نیازی نباشه منتظر بمونید:
https://android-studio.ir/problems-and-questions
با سلام
من اندروید استودیو رو نصب کردم ولی باز نمیشه و ۲ ارور زیر میاد
ارور اول:
the program can’t start because api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll is missing from your computer. try reinstalling the program to fix this problem.
توضیحات صفحه زیر رو مطالعه بفرمایید:
http://www.errorpedia.ir/errors/36/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1-api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0dll-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2
واقعا ممنون کامل کامل بود . مشکل من به طور کامل حل شد . خدا به شما خیر بده
سلام وقت بخیر
این نرم افزار اندروید استودیو
رو گوشی یا تبلت هم قابل نصب هستش یا نه؟
سلام. خیر
سلام
آموزشتون واقعا کامل بود مرسی
ولی شکل من اینه که اندروید استودیو رو قبلا نصب کردم بخاطر یه سری ارور ها مثل این:
invalid Gradle JDK configuration found. Open Gradle Settings
Use Embedded JDK (C:\Program Files\Android\Android Studio\jre)
Change JDK location
و اینکه توی stack overflow گفته بود حذف کنی بعد نصب کنی درست میشه… تصمیم گرفتم دوباره نصب کنم
سرتو درد نیارم
خواستم کلا از بیخ حذفش کنم حتی با bulk crap uninstaller هم که حذفش کردم باز هم موقعی که نصبش میکنم انگار تنظیمات قبلی دوباره هست حتی درباره gardle ارور یده که خیلی عجیبه واقعا موندم چیکار کنم
چیکار کنم کل تنظیمات و… قبلی هم حذف بشه؟
راستی به restore point هم میتونه ربط داشته باشه؟
نیازی به حذف اندروید استودیو نیست. فقط تو تنظیمات، قسمت تعیین مسیر jdk مسیر jdk داخلی خود اندروید استودیو رو بهش بدید. همون مسیری که خودش داخل ارور بهتون اعلام کرده:
C:\Program Files\Android\Android Studio\jre
خسته نباشید مهندس
اگه بخوایم NDK و به SDK اضافه کنیم چکار باید انجام بدیم؟
من تابحال از NDK استفاده نکردم ولی تفاوتی با سایر ابزار نداره. اتصال به اینترنت و تغییر IP رو انجام بدید و انتخابش کنید برای نصب
https://android-studio.ir/how-to-bypass-software-sanctions
با سلام من sdkرا به صورت افلاین نصب کردم برنامه هم مشکلی ندارد ولی لیست بقیه آیتمها را بهم نشون نمی ده که هر کدام را خواستم علامت بزنم و install کنم علتش چیست؟ ممنون می شم راهنمایی فرمایید
منظورتون از بقیه چیه؟ اگه میخواید آنلاین نصب کنید باید اتصال اینترنت و ابزار تغییر IP فعال باشه طبق توضیحات در صفحه زیر:
https://android-studio.ir/how-to-bypass-software-sanctions
ولی اگه آفلاین میخواید باقی ابزار SDK رو نصب کنید که خارج از محیط SDK Manager انجام میشه
سلام وقت بخیر
لینک مربوط به پی دی اف مطالب خطا داره لطفا اصلاح بفرمایید
ممنون از توضیحات کامل ودقیق
سلام. لینکها مشکلی ندارن. چه اروری میگیرید؟
سلام خسته نباشید
من تموم کارهای بالا انجام دادم ولی موقع ران اندروید به این پیغام میرسم
Failed to install the following Android SDK packages as some licences have not been accepted.
build-tools;30.0.2 Android SDK Build-Tools 30.0.2
ممنون
والا این مشکل چون برای خودم پیش نیومده نمیدنم دقیقا چه راههای وجود داره. ارور رو سرچ بکنید ببینید چه دلایل و راهکارهایی داره. اگه این ابزار (یعنی build tools که برای شما ارور داده) رو آفلاین نصب کردید حذف کنید و آنلاین نصب کنید ببینید بازم مورد داره؟ نتیجه رو هم اینجا اعلام کنید بقیه دوستان هم از تجربیاتتون استفاده کنن.
ممنون
فوق العاده بود واقعا ممنونم خداروشکر بابت وجود شماها
سلام خیلی خیلی ممنون بابت این صفحه و سایت ارزشمندتون
فقط یه سوال شما از چه فیلتر شکنی استفاده میکنید ؟
من از هر فیلتر شکنی استفاده میکنم ما بقی گزینه های sdk بهم نمایش داده نمیشه که بتونم دانلود کنم به صورت آنلاین الان به system images اندروید ۱۲ و ۱۱ نیاز دارم و واقعا کلافه شدم ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمائید
در بالای فرم ثبت دیدگاه تاکید شده ابتدا صفجه پرسش های رایج رو مطالعه کنید. در صفحه پرسش های رایج قید شده برای رفع مشکل تحریم صفحه زیر باید بررسی بشه:
https://android-studio.ir/how-to-bypass-software-sanctions
در این صفحه ابزار عبور از محدودیت ها به طور کامل توضیح داده شده
فقط میخواستم تشکر کنم . عالی بود خدا خیرتون بده
خواهش میکنم
موفق و پیروز باشید
سلام
با تشکر از آموزش جامع و دقیق و کاملی که گذاشتید. چند روز هست میخوام فایلها رو دانلود کنم ولی نمیشه و مشکل دارند. اگر مشکلشون برطرف نمیشه جایی میتونید معرفی کنید که دانلود کنم؟ جایی که تمام موارد اینطوری باشه ندیدم و هیچ کجا هم کامل توضیح ندادند که فایل دانلودی چی هست. مثلا نوشته دانلود جاوا ولی معلوم نیست jre هست یا jdk یا چیز دیگه!
سلام. فایلهای اینجا که مشکلی ندارن. تست کردم هم لینک های اصلی درسته هم کمکی
سلام و درود و تشکر از آموزش های خوبتون.
من اندروید استودیو رو نصب کردم . برنامه های ساده هم نوشتم و خروجی هم میگیرم با NOX.
ولی متاسفانه توی صفحه LOG اصلا چیزی نشون نمیده. کلا صفحه خالی هست و هیچ فعالیتی رو نمیشه دید. اگه خطایی هم باشه معلوم نیست.
ممنون میشم راهنمایی کنید.
تو قسمت لاگ یه لیست کشویی هست که دیوایس های در حال اجرا رو نشون میده. ممکنه روی دیوایس دیگه ای قرار گرفته و اونجا باید دیوایسی که پروژه روش در حال اجرا هست رو انتخاب کنید تا لاگ رو نشون بده
سلام
من قبل از نصب android studio دو برنامه jdk و jre رو نصب کرده بودم.حالا اگه حذفشون کنم مشکلی برای android studio به وجود نمیاد؟
خیر اندروید استودیو از نسخه JRE داخلی خودش به طور پیش فرض استفاده می کنه
سلام
با اینکه تونستم sdk رو نصب کنم ولی هنگام نصب ماشین مجازی ،هیچ Api رو نشون نمیده
میشه راهنمایم کنید؟
باید هرکدوم از API های مدنظر رو هم نصب کنید. چه Genymotion باشه چه خود AVD
سلام وقتتون بخیر وقتی بروژه رو ران می کنم این ارور رو میده
Failed to install the following Android SDK packages as some licences have not been accepted.
build-tools;30.0.2 Android SDK Build-Tools 30.0.2
To build this project, accept the SDK license agreements and install the missing components using the Android Studio SDK Manager.
Alternatively, to transfer the license agreements from one workstation to another
جایی هم نتونستم این نسخه از build-tools رو بیدا کنم
ممنون می شم راهنمایی کنید
سلام. لینک زیر رو بررسی کنید:
https://stackoverflow.com/a/55641042/8314092
سلام باتوجه به اینکه این نسخه jdk به همراه خود دارد بعد از نصب و به هنگام باز شدن خطای failed to load jvm dll رو میده اگه لطف کنین راهنمایی کنید.
ممنون
میشه یه اسکرین شات بدید از ارور؟
سلام بعد از ۲ روز تلاش با این آموزش تونستم sdk رو آفلاین نصب کنم،خیلی ممنون .
خدا رو شکر
موفق و پیروز باشید
من جدیدترین sdk رو دارم ولی برنامه ام روی اندروید ۱۱ نصب نمیشه!
این مشکل میتونه صدها دلیل داشته باشه و تنها مربوط به sdk نیست. ممکنه بخشی از برنامه تون اندروید ۱۱ رو پشتیبانی نمیکنه. یا اگه ارور play protect می گیرید صفحه زیر رو مطالعه کنید:
https://developers.cafebazaar.ir/fa/guidelines/android-introduction/blocked-play-protect
من هنگام ساخت پروژه با ارور
License for package Android SDK Build-Tools 30.0.3 not accepted.
مواجه میشم چیکار کنم؟؟؟؟
Build tools نصب هست؟ و اگه نصبه، آخرین نسخه هست؟
با سلام
جناب مهندس من چندین بار به صورت آفلاین برنامه ها و ابزار ها رو نصب کردم
ولی همیشه این ارور برام میاد.
در سوالات هم گشتم ولی نبود
میشه لطفا راهنمایی بفرمایید
Could not install Gradle distribution from ‘https://services.gradle.org/distributions/gradle-7.0.2-bin.zip’
مبحث بعدی (ساخت اولین پروژه در اندروید استودیو” رو مطالعه کنید:
https://android-studio.ir/create-android-project-and-its-structure
سلام
ضمن تشکر از زحماتی که بابت آموزش میکشید
در مراحل نصب، android source رو چحوری میتونیم نصب کنیم
یا در کدوم پوشه باید فایلش رو قرار بدیم
در پوشه اصلی SDK یک پوشه با نام sources باید ایجاد بشه. بعد فایل سورسی که به صورت آفلاین دانلود کردید رو ار حالت فشرده خارج و به اینجا منتقل کنید.
ممنونم از آموزش کاملی که درباره نصب اندروید استدیو تهیه کردید
موفق و پیروز باشید
Gradle sync failed: Cause: invalid type code: 1C
Consult IDE log for more details (Help | Show Log) (36 s 343 ms)
سلام خسته نباشید من قسمت سینک gradleبه این مشکل برخوردم
همونطور که در متن ارور ذکر شده باید روی گزینه Show Log کلیک کنید تا علت ایجاد مشکل رو بتونید تشخیص بدید
برای استفاده از اندروید استودیو چه پیش نیازهایی نیاز نصب بشه، مثلا JAVA, JDK,JRE و…
اگر آموزش همین صفحه رو مطالعه کنید به جواب سوالاتتون می رسید
سلام قربان اندروید استودیو رو نصب کردم و SDK رو آنلاین دانلود کردم حالا که تو نرم افزار یه پروژه خالی ایجاد کنم این ارور رو می ده.
۱:۰۶ AM Gradle sync failed: Could not find manifest-merger-30.0.0.jar (com.android.tools.build:manifest-merger:30.0.0).
Searched in the following locations:
https://dl.google.com/dl/android/maven2/com/android/tools/build/manifest-merger/30.0.0/manifest-merger-30.0.0.jar (13 s 785 ms)
زحمت بکشید همونطور که ابتدای قسمت دیدگاهها تاکید شده قبل ارسال سوال، صفحه “مشکلات و پرسش های رایج” رو مطالعه کنید تا نیازی هم نباشه معطل جواب بمونید
سلام سید
ممنون از زحماتتون
ببخشید من نسخه جدید اندروید استدیود رو نصب کردم، وقتی میخوام به لایوت یه دکمه اضافه کنم چه از طریق کدنویسی(همین که کد آخر کد (</) رو میبندم)، و چه از طریق درگ و دراپ ، اندروید استدیو کلا بسته میشه، رم ۶ ddr3 ،
Cpu amd athlon II x2 245
همه برنامه هارو هم بستم و باز فایده نداشت…! از سخت افزار ؟یا امکان داره از اندروید استدیو باشه؟
والا همچین موردی رو تجربه نکردم. جستجو هم کردم چیزی پیدا نشد
ERROR: Failed to find Platform SDK with path: platforms;android-28 سلام من تازه با سایت شما آشنا شدم میشه در خصوص این خطا من و راهنمایی کنید
گفته api (پلتفرم) نسخه ۲۸ لازمه نصب باشه داخل SDK
سلام دوتا سوال داشتم اینکه اندروید استودیو اپدیت کردم پلاگین جنی موشن داخل پلاگین آن نیست چیکارکنم؟
و دوم اینکه در قسمت sdk manage وقتی نت و تغییر ای پی میدهم لیست ابزار نصب نشده نشون داده نمیشود یعنی این لیست با قبل از برقراری اینترنت هیچ تفاوتی نمیکنه؟ ایا مشکلی داره؟
– توضیحات این آموزش رو مطالعه کنید:
https://android-studio.ir/install-genymotion
– از سایر روش های تغییر آی پی استفاده کنید. یا ممکنه ایرادی در تنظیمات سیستم عاملتون وجود داره که تغییر آی پی اعمال نمیشه
منم همین مشکل عدم نمایش sdk و tool های نصب نشده رو داشتم با اینکه با چند vpn مختلف تست کردم.
در نهایت بعد از کلی سر و کله زدن متوجه شدم مشکل از Region ویندوز من بود که روی Iran عزیز بود ?
بزارینش روی Match Windows display language مشکل حل میشه.
ممنون از پیشنهاد شما ولی احتمالا حل مشکل شما تصادفا با این تغییر همراه شده وگرنه اندروید استودیو به این آیتم حساسیتی نداره و صرفا آی پی مهم هست
پسورد فایل زیپ برنامه اندروید استدیو چی هست؟ اسم سایت نبود که
هیچ فایلی پسورد دار نیست. احتمالا فایل ناقص دانلود شده و ارور مربوط به ناقص بودن فایل هست. مجدد دانلود کنید
سلام آقای مطهری. امیدوارم جواب سوالم رو بدین. اگر در فایل platforms ، که شما گفتین تنها نیاز زه یک یا دو از آخرین API های موجود رو داریم مثلا۰اندروید ۱۲ یا ۱۱٫
یعنی اگر اندرویدهای پایینتر مثل ۱۰ و … رو در این فایل قرار ندیم، بعد از تمام شدن پروژه، اپلیکیشن ما در گوشیهای اندروید ۱۰ و پایینتر پشتیبانی نمیشه و باز نمیکنه؟ ممنون میشم پاسخ سوالم رو بدین.
اگه توضیحات رو با دقت میخوندید به این مورد اشاره شده. پروژه فقط با یک نسخه از API میتونه بیلد بشه و از API های قبلی هم پشتیبانی میکنه. روی نسخه های بعدی اندروید هم اپ میتونه بدون مشکل نصب بشه مگه اینکه مورد خاصی وجود داشته باشه.
به طور کل شما فقط به یه نسخه از API نیاز دارید در زمان ساخت پروژه
سلام میشه لطفا نصب intel x ham رو هم بگید نمیدونم چطوری نصبش کنم الان نصب آفلاین رو تازه انجام دادم
توضیح داده شده که. مثل نصب بقیه نرم افزارهای ویندوزی هست
سلام استاد مچکرم از آموزش عالیتون. من پوشه ی sdk رو بصورت آفلاین همانطور که آموزش داده بودین، با حداقل ابزارها ساختم و قراره که از جنی موشن استفاده کنم. سوالم این هستش که از سورس کد پروژه ای میخوام استفاده کنم که قبلا توسعه داده شده. با اینحال دیگه نیاز نیست از ابزارهای بیشتری مثل sources یا ایمیج و … استفاده کنم؟
و اینکه من اندروید استودیو رو از سایتتون دانلود کردم و نوشتید که نهصد مگ هستش اما بعد ازینکه دانلودش تمام شد دیدم که هشتصد مگ هستش! کامل دانلود نشده یا در سایت اشتباه نوشته شده؟ ممنون میشم پاسخ سوالهام رو بدین.
– اینکه بخواید پروژه ای رو ایمپورت کنید یا خودتون بسازید تفاوتی در ابزار مورد نیاز نمیکنه و موارد ضروری لازمه موجود باشه در SDK.
– حجم فایلها دقیق نوشته شده
سلام خسته نباشید خوبین❤️❤️
ببخشید استاد من اندروید استودیو رو با موفقیت نصبش کردم همه چیزش درسته ولی وقتی میخوام که اون رو ران کنم ی اروری میده: ارور:AVD manager
AVD-pixel-4-API-29is already running. If that is not the case,delete the fiels at.بقیشم آدرس AVD رو میده که کجا هستش که درستش کنم.
اگه کمکم کنید واقعاً خیلی خیلی خیلی خیلی ممنون میشم چون من الان۱ماه بیشتر هست که سره این ارور موندم و نمیدونم که باید چکار کنم؟
سپاس????
من تجربه کار با AVD رو ندارم و از Genymotion استفاده می کنم:
https://android-studio.ir/install-genymotion
سلام وقت بخیر خسته نباشید.من تمام مراحل نصب آفلاین رو به درستی انجام دادم و اندروید استودیو هم به خوبی ران میشه اما باز برای اجرای برنامه رو شبیه ساز فیزیکی گوشی این پیغام خطا رو در بخش بویلد میده : Failed to find Build Tools revision 31.0.0 rc5
که ترجمش میشه: نسخه ابزارهای ساخت نسخه ۳۱٫۰٫۰ rc5 پیدا نشد
که من هم rc5 v,rc4 رو امتهان کردم که لینکشو خودتون لطف کردید گذاشتید
استاد خواهش میکنم کمکون کنید خیلی وقته دارم رو نصب اندروید استودیو وقت میذارم حداقل بیفایده نباشه
یه دنیا ممنون خسته نباشید.
تو SDK Manager چک کنید ببینید build tools رو نصب شده نشون میده؟ ممکنه مسیرش رو اشتباه انتخاب کرده باشید
نگاه کردیم آدرس رو هم درست بهش دادیم
؟؟
جواب من دو قسمت داشت. هردو رو چک کنید
سلام
بنده با مشکل سنیک نشدن گریدل روبرو شدم.ممکنه برای نصب نادرست sdk باشه؟چون شک دارم درست نصب شده باشه
دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. اروری که بهتون میده رو بررسی کنید ببینید مربوط به چی هستش. صفحه پرسش های رایج رو هم مطالعه کنید
سلام من مراحل مربوط به sdk آفلاین را انجام دادم ولی روی sdkmanager که کلیک میکنم چیزی باز نمیشه ممکنه بفرمایید مشکل کجاست ممنون
مسیر پوشه SDK رو درست تعریف کردید داخل اندروید استودیو؟
سلام خسته نباشید ممنون از آموزش خوبتون.من با استفاده از آموزش خودتون اندروید استودیو کاملاً صحیح تونستم نصب و اجرا کنم.
اما با روشن کردن گزینه developer option و روشن کردن گزینه usb dbuging نام گوشیمون هم در اندروید استودیو برام نمایش داده شده و بعدش هم برای اجرای پروژه روی استارت زدم برای اجرا که مواجه با خطای زیر در بخش Build شدم
Installed Build Tools revision 31.0.0 is corrupted. Remove and install again using the SDK Manager.
لطفاً کمکمون کنید
با تشکر بسیار.
ارور رو ترجمه کنید. گفته بیلد تولزی که در SDK شما موجود هست مشکل داره (corrupted). حالا یا ناقص دانلود شده که باید دوباره دریافتش کنید یا اگه بازم ارور داد یه نسخه دیگه نصب کنید بجاش. آخرین نسخه موجود رو بجای نسخه ۳۱ نصب کنید
مرسی استاد،به دلیل این بود از لینک خودتون استفاده نشده بود.
سلام جناب آقای مطهری
ممنون از اطلاعات فراوان که در اختیار قرار داده اید. همه موارد را رعایت کرده ام ولی در خصوص اندروید استودیوی ۴٫۲٫۲ مشکل اتصال دارم در حالی که با نسخه ۳٫۶٫۳ هیچ مشکلی وجود نداره و متصل شده است. از VPN های مختلف و موارد مذکور جناب عالی بکار بردم، ولی ۴٫۲٫۲ به هیچ شکلی به لیست SDK ها و VDM ها متصل نمیشه. البته کامپایل میکنه و دانلود انجام میدهد ولی لیست ها را دسترسی نمی دهد. حتی بصورت دستی لیست Depository هایش را اضافه کردم ولی فایده ای نداشت. آیا تنظیم دیگری وجود دارد که بایست انجام بدم.
ممنون
نه تفاوتی نداره. نمیدونم چه دلیلی میتونه داشته باشه.
با سلام و خسته نباشیدءلطف میکنید یک فیلتر شکن خوب برای نصب برنامه طبق آموزش خودتون معرفی کنید.
با تشکر
https://android-studio.ir/how-to-bypass-software-sanctions
سلام. من طبق اموزش برنامه رو نصب کردم و جنی موشن رو هم راه انداختم با پلاگین . اندروید ۷ رو زدم.
داخل اندروید استودیو هم پراکسی زدم که کتابخونه ها اینا رو کامل دانلود کنه. همه چی اکی شد. تا اینکه وقتی ران میکنم برنامه رو تا تو جنی موشن ران بشه بعد از Build اخرش این خطا رو میاره:
Installed Build Tools revision 31.0.0 rc5 is corrupted. Remove and install again using the SDK Manager.
من رفتم تو sdk manager و اون Build tools رو که میگه رو پاک کردم دوباره install کردم ولی بازم مشکل حل نشد. ممنون میشم راهنمایی کنید
چند روز پیش که Build Tools رو آپدیت کردم خودمم به این مشکل برخوردم و لازم شد دوباره نسخه ۳۱٫۰٫۰-rc4 رو استفاده کنم. اگه دقت کنید تو قسمت لینکهای دانلود ابزار (در انتهای همین صفحه) هم هردو نسخه rc4 و rc5 لینکش رو گذاشتم.
سلام لینک build-tools_r30.0.2-windows.zip رو پیدا نمیکنم لطفا بذارید
بزرگوار چه دلیلی داره از نسخه قدیمی ابزار استفاده کنید؟ از آخرین نسخه استفاده کنید. اگه پروژه تون با نسخه قدیمی ساخته شده و در بیلد کردنش مشکل دارید مبحث زیر رو مطالعه کنید:
https://android-studio.ir/import-android-project-in-android-studio
سلام ممنون بابت زحماتتون من کلا بدون مشکل نصب کردم همه ی موارد رو اما وقتی میخواد بروژه باز بشه این ارور رو میده چطور حلش کنم؟
could not find com.android.tools.build.gradle 4.2.1
بزرگوار تاکید شده قبل طرح سوال، صفحه پرسش ها و مشکلات رایج رو مطالعه کنید. به سوالات رایج اونجا پاسخ داده شده و نیازی نیست اینجا منتظر بمونید
google_play_services_49.zip لینک دانلود این رو بی زحمت قرار بدین تشکر
یعنی لینکهای فعلی رو نگاه کردید و این نسخه نبود؟
در بخش build-tools فایل جدید قرار دادید. نسخه قبلی چظوری قابل دریافت هست؟ چون من به نسخه قبلش نیاز دارم build-tools_r30.0.2-windows.zip
خدمت شما:
https://dl.android-studio.ir/sdk/build-tools_r30.0.2-windows.zip
البته نمیدونم علتش چیه که به نسخه قدیمی نیاز دارید. اگه پروژتون با این نسخه ساخته شده کافیه در build.gradle به آخرین نسخه تغییرش بدید بجای اینکه دنبال استفاده از نسخه قدیمی باشید
با سلام. تشکر از آموزش و قرار دادن فایل ها
این فایل هایی که گذاشتید کامل هستند؟ منظور الان من بخوام آنلاین نصب کنم همین فایل ها دانلود خواهند شد یا همونطور که تو آموزش گفتید اینا فقط حداقل sdk لازم هستند؟ بعدا به مشکل برنخوریم؟ چون مشخصه که نصب آفلاین راحتتر و بی دردسر هست تا آنلاین
ممنون میشم پاسخ بدید
اگه موردی رو بعدا نیاز داشتید میتونید آفلاین یا آنلاین نصب کنید و چیزی نیست که بخواد به مشکل بخوره