دانلود، نصب و راه اندازی اندروید استودیو
با اولین جلسه آموزش برنامه نویسی اندروید در خدمت شما هستم. در این مبحث نحوه نصب اندروید استودیو، نصب SDK و مدیریت ابزار به دو روش آفلاین و آنلاین را بررسی میکنیم. همچنین لینک دانلود اندروید استودیو و سایر ابزار مورد نیاز برای راه اندازی محیط توسعه Android Studio برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مک در انتهای همین صفحه قید شده و مرتبا بروز رسانی میگردد.
محیط توسعه اندروید استودیو به صورت رسمی توسط گوگل توسعه و پشتیبانی میشود و کاملا رایگان است.
معرفی محیط توسعه Android Studio
به نام خدا. اندروید استودیو یک IDE یا Integrated Development Environment (محیط توسعهی یکپارچه) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل برای توسعه و ساخت اپلیکیشن (نرم افزار / برنامه) های سیستم عامل اندروید معرفی شد.
اندروید استودیو بر پایهی محیط توسعهی JetBrains IntelliJ IDEA به صورت اختصاصی و رایگان برای توسعه اپلیکیشنهای اندرویدی سفارشی سازی یا customize شده است.
گوگل تا قبل از تمرکز بر روی محیط توسعه اندروید استودیو، از محیط توسعه ADT Bundle که بر پایه Eclipse تهیه شده بود پشتیبانی میکرد. پس از انتشار نسخه پایدار (stable) اندروید استودیو، گوگل پشتیبانی از محیط توسعهی Eclipse را متوقف کرده و Android Studio را به عنوان جایگزین رسمی آن اعلام نمود.
در حال حاضر که مشغول تهیه این مبحث آموزشی هستم، اندروید استودیو Dolphin 2021.3.1.17 جدیدترین نسخهی منتشر شده است. در نسخههای جدیدتر عموما باگها رفع شده و یا امکانات جدیدی اضافه میگردد.
در نسخههای اخیر اندروید استودیو نیز علاوه بر رفع ایرادات، تغییراتی صورت گرفته و امکانات جدیدی اضافه شده که به مهمترین آنها اشاره میکنم:
- در نسخه Dolphin 2021.3.1.17 کارایی Logcat بهبود یافته. برای مثال میتوان چند پنجرهی مختلف ایجاد کرد و بین دیوایسها یا کوئریها جابهجا شد.
- در نسخه Chipmunk 2021.2.1.15 یک پیشنمایش انیمیشن جدید در دسترس توسعهدهندگان قرار گرفته که ساخت انیمیشن بر اساس Jetpack Compose را سادهتر میکند.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 به صورت پیش فرض از Jetpack Compose پشتیبانی میشود. توسط این ابزار، طراحی رابط کاربری با سرعت بالاتری انجام میگردد.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 جفت (Pair) شدن امولاتور Wear OS با دیوایس فیزیکی یا مجازی نسبت به قبل بهبود یافته و این فرایند سریع تر و بهینه تر انجام می گردد.
- همچنین در Arctic Fox امولاتور Google TV تعبیه شده که فرایند تست و عیب یابی اپلیکیشنهای توسعه داده شده برای Android TV را بهبود میبخشد.
- در Arctic Fox قالب یا تمپلیتهایی با نام Responsive Activity Template در اختیار توسعه دهنده و برنامه نویس اندروید قرار گرفته که فرایند ساخت رابط های کاربری واکنشگرا یا Responsive را برای دیوایسهای با اندازههای مختلف صفحات نمایش (موبایل، تبلت، ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و همچنین دیوایسهای ویژه اتوموبیل یا Automotive).
- در نسخه ۴٫۱ بر خلاف نسخههای قبل که امولاتور یا شبیه ساز پیش فرض در پنجرهای جداگانه اجرا میشد، درون محیط داخلی اندروید استودیو اجرا شده که نتیجه آن سرعت بیشتر توسعه دهنده در کار با شبیه ساز است. همچنین امکان اجرا و تست پروژه برای نمایشگرهای تا شدنی نیز در شبیه ساز فراهم شده.
- قابلیت جدیدی در ابزار بررسی دیتابیس اضافه شده که به واسطه آن توسعه دهنده و برنامه نویس اندرویدی میتواند مقادیر متغیر را در حالی اصلاح کند که اپلیکیشن یا به عبارتی پروژه اندرویدی درحال اجرا بوده تا واکنش آن را نسبت به تغییر مقادیر بررسی و مشاهده نماید.
- قابلیتی با عنوان Motion Editor (ویرایشگر حرکت) اضافه شده که طراحی انیمیشن به صورت بصری را در MotionLayout ممکن میسازد. تا قبل از این برای طراحی انیمیشنها لازم بود به طور مستقیم با XML کار کنیم.
- بهبودهای فراوانی در Layout Inspector انجام شده است. به عنوان مثال رفرش یا بروزرسانی آنی محتوا به این قابلیت اضافه شده است.
- سازگاری رابط کاربری برنامه در دیوایسهای مختلف اندرویدی با اندازه متفاوت در صفحه نمایش یکی از چالشهای برنامه نویسان و توسعه دهندگان اندرویدی است. در نسخه ۴ قابلیتی با عنوان Layout Validation معرفی شده که یک پیش نمایش از صفحات برنامه در اندازههای مختلف نمایش میدهد.
- پشتیبانی از زبان Kotlin در کنار زبان Java
- افزایش سرعت بیلد سیستم گریدل (Gradle)
- پشتیبانی از ویژگی Instant App
- معرفی ابزار جدید مانیتورینگ با نام Android Profiler که جایگزین Android Monitor نسخه های گذشته است.
به احتمال زیاد مفاهیم ذکر شدهی فوق برای شما نا آشنا و مبهم است. اما جای نگرانی نیست. در ادامه مباحث آموزشی و در جایی که نیاز باشد توضیحات لازم ارائه خواهد شد.
یک تغییر دیگر که از ورژن ۳ یعنی حدودا ۴ سال قبل از ویرایش این آموزش لحاظ شده، حذف نسخه Bundle است و از این تاریخ به بعد فقط نسخه IDE اندروید استودیو منتشر میشود. یعنی ابزار SDK مانند قبل بطور خودکار و آفلاین نصب نمیشود. بنابراین اگر در جایی با مطلبی در خصوص نسخه باندل برخورد کردید بدانید در حال حاضر کاربردی ندارد.
نسخه Bundle که در بالا اشاره شد، ترکیب IDE و Android SDK در کنار یکدیگر و در قالب یک فایل نصبی بود که انتشار آن متوقف شد.
همانطور که گوگل در سال ۲۰۱۹ وعده داده بود، انتشار بروزرسانی نسخه ۳۲ بیتی اندروید استودیو از نسخه ۴ متوقف شده و از این پس تنها نسخه ۶۴ بیتی بروزرسانی خواهد شد.
گوگل دلیل این تصمیم را تجربه بهتر توسعه دهندگان در نسخه ۶۴ بیتی عنوان کرده است که به ویژه این تفاوت در دسترسی امولاتور پیش فرض اندروید استودیو به حافظه مشهود است. البته لینک آخرین نسخه از اندروید استودیو ۳۲ بیتی روی سایت ما باقی میماند اما بطور قطع و یقین استفاده از نسخه قدیمی ابزار توسعه منطقی نیست و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
دانلود اندروید استودیو در قسمت Developer وب سایت android.com برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مکینتاش فراهم شده است:
https://developer.android.com/studio
در این صفحه سیستم عامل شما به صورت خودکار شناسایی شده و لینک دانلود متناسب با آن نمایش داده میشود. با اینحال اگر نیاز به دانلود نسخهی دیگری دارید، با کلیک روی Download options به سایر لینکها نیز دسترسی خواهید داشت:
متاسفانه گوگل دسترسی به بخش Developer را بر روی کاربران ایرانی مسدود کرده بنابراین برای دانلود اندروید استودیو نیاز به تغییر آیپی دارید و یا اینکه از وب سایتهای دیگر از جمله وب سایت ما (در انتهای همین صفحه) فایل را دانلود کنید. در صفحه ذکر شده علاوه بر لینک دانلود IDE، ابزار SDK که در روش نصب آفلاین استفاده خواهد شد نیز قرار داده شده است.
سخت افزار مورد نیاز برای نصب Android Studio
معمولا اولین سوالی که قبل از نصب هر نرم افزار سنگینی به ذهن ما میرسد این است که چه سخت افزاری مورد نیاز است تا حین کار با کندی سرعت مواجه نشویم. سخت افزار مورد نیاز محیط توسعه اندروید استودیو به شرح زیر میباشد:
CPU: حداقل Core i5 اما چنانچه Core i7 در دسترس باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.
RAM: حداقل ۸ گیگابایت اما ۱۲ یا ۱۶ توصیه میشود.
فضای ذخیره سازی: در صورتی که سیستم عامل و اندروید استودیو روی SSD قرار داشته باشد نسبت به HDD سرعت بیشتری تجربه خواهید کرد
کارت گرافیک: اهمیت زیادی برای اندروید استودیو ندارد.
نصب Android Studio
در نسخه جدید اندروید استودیو، فرایند نصب به اینصورت است که بعد از نصب IDE، ابزار موردنیاز SDK به صورت آنلاین و خودکار دانلود میشود. مزیت این شیوه در این است که با اتصال اندروید استودیو به سرورهای مخزن آنلاین گوگل، آخرین نسخه از ابزار SDK دانلود و نصب میشوند. اما باز هم مسئله محدودیت دسترسی برای کاربران ایرانی مشکل ساز خواهد بود. در اینجا دو راه حل پیش رو داریم:
۱ – نصب آنلاین: استفاده از روشهای تغییر IP جهت دور زدن محدودیتهای اعمال شده بر روی IP های ایران و دریافت ابزار به صورت خودکار و آنلاین. به لحاظ سهولت در فرآیند راه اندازی محیط اندروید استودیو و SDK، این روش زمان کمتری نیاز داشته و نصب تک تک ابزار موردنیاز در SDK بطور خودکار انجام میشود. اما در نظر داشته باشید ابزار تغییر آیپی شما باید از سرعت بالایی برخوردار باشد زیرا حدود ۱ گیگابایت مجموع فایلهایی است که دریافت میشود.
۲ – نصب آفلاین: دانلود ابزار SDK به صورت غیر مستقیم و ساخت دایرکتوری SDK به صورت آفلاین و دستی و سپس نصب اندروید استودیو و معرفی محل قرارگیری SDK به آن.
دو روش ذکر شده هرکدام مزایای مختص خود را داشته اما با توجه حجم نسبتا زیاد ابزار و سرعت پایین اینترنت کاربران داخل ایران (بخصوص در زمان استفاده از ابزار تغییر IP) پیشنهاد من استفاده از روش دوم است.
این شیوه ممکن است برای یکبار ۱۰ دقیقه از وقت شما را بیشتر بگیرد اما در عوض با ساختار و جزئیات ابزار موجود در SDK آشنا خواهید شد که برای هر توسعه دهنده اندرویدی یک ضرورت است.
ابتدا روش نصب آفلاین را بررسی میکنیم. سپس توضیحات مربوط به نصب آنلاین را برای آن دسته از کاربرانی که مایل به نصب خودکار و آنلاین SDK هستند نیز ارائه خواهم داد.
لازم است یاداوری کنم نسخه ۳۲ بیتی مدت زیادی است از جانب گوگل بروزرسانی نشده و استفاده از آن صحیح نیست.
فایل نصبی اندروید استودیو که قبلا دانلود کردهام را اجرا میکنم:
در این مرحله دو گزینه برای نصب تعیین شده که مورد دوم مربوط به AVD یا همان شبیه ساز داخلی اندروید استودیو است.
از سال ۱۳۹۴ تا اوایل ۱۴۰۱ بهجای AVD (امولاتور داخلی اندروید استودیو) از شبیه ساز اندرویدی Genymotion استفاده میکردم که دلیل آن، برتری جنی موشن از نظر سرعت بالای اجرا و حجم کم فایل هر API بود.
اما با توجه به سیاستهای اخیر جنی موشن و اعمال محدودیت بر روی نسخه دسکتاپ این امولاتور از این پس ترجیح میدهم از امولاتور پیشفرض اندروید استودیو استفاده کنم. بنابراین گزینه Android Virtual Device را هم انتخاب میکنم تا نصب شود.
این مرحله مربوط به تعیین محل نصب اندروید استودیو است که بدون تغییر به مرحله بعد میروم.
نصب به اتمام رسید. با زدن Finish اندروید استودیو اجرا می شود. ابتدا پیغامی ظاهر میشود که امکان ایمپورت کردن تنظیمات از نسخههای قبل را در اختیار میگذارد. منظور تنظیمات اصلی اندروید استودیو است (مانند تم محیط توسعه و…). من قصد بازگردانی تنظیمات را ندارم.
اندروید استودیو در حال لود شدن است و بسته به سخت افزار ، چند لحظه زمان میبرد. هنگام لودینگ عبارت Powered by intelliJ Platform را مشاهده میکنید. گوگل محیط توسعه (IDE) شرکت معتبر jetBrains را برای اندروید استودیو انتخاب کرده و در واقع با انجام تغییرات و اضافه کردن پلاگینها و امکانات موردنیاز به IntelliJ IDEA که محیط توسعهی جاواست، آنرا برای توسعه دهندگان اندروید آماده و منتشر کرده است.
قبل از اینکه به ادامه مبحث بپردازم در خصوص آیکون نرم افزار نکتهای را یاداوری میکنم. آیکون اندروید استودیو به طور خودکار روی دسکتاپ اضافه نمیشود و اگر مایلید آیکون را روی دسکتاپ داشته باشید، در منوی استارت ویندوز در قسمت Recently added یا با جستجوی نام Android Studio روی آن راست کلیک کرده، با انتخاب Open file location پنجرهای باز میشود. آیکون را کپی کرده و به دسکتاپ منتقل کنید:
چنانچه در یافتن این گزینه از طریق منوی start موفق نشدید، در محل نصب اندروید استودیو، داخل پوشه bin یک فایل با نام studio64.exe وجود دارد که فایل اجرایی اندروید استودیو است. روی آن راست کلیک کرده گزینه create shortcut را انتخاب کنید تا یک شورت کات از آن ایجاد شده سپس آن را به دسکتاپ منتقل نمائید. البته اضافه کردن به Taskbar توسط گزینه Pin to taskbar هم راه حل دیگر برای دسترسی سریعتر است.
بعد از لود شدن اندروید استودیو اخطاری مبنی بر عدم دسترسی به اینترنت و دریافت لیست SDK مشاهده میشود. چنانچه بخواهیم نصب SDK را بصورت آفلاین انجام دهیم اتصال اینترنت همچنان باید قطع باشد و برای ادامه کار گزینه Cancel را انتخاب میکنیم.
اما در صورت تمایل به نصب آنلاین ابزار، در این مرحله اتصال را برقرار کرده و برنامه تغییر IP را اجرا میکنیم (و یا هر روش مناسب دیگر برای دور زدن محدودیتها). پس از اطمینان از تغییر آی پی سیستم به آی پی غیر از ایران، روی گزینه Cancel کلیک میکنیم. اگر برای تغییر IP میخواهید از یک پروکسی شامل آدرس IP و پورت استفاده کنید روی Setup Proxy کلیک کنید.
در اینجا گوگل از شما میخواهد که اجازه دهید برخی از دادههای موجود بر روی اندروید استودیو شما را در هنگام کار با پروژهها برای بهبود عملکرد نسخههای بعدی آن، به گوگل ارسال نماید. اینکه اجازه بدهیم یا نه به سلیقه هر فرد بستگی دارد.
در مرحله بعد، گزینه Custom را انتخاب میکنم. دلیل انتخاب این گزینه این است که میخواهم محل قرار گیری پوشه SDK را به محلی که خودم آن را ایجاد کرده و دسترسی به آن ساده تر است، تغییر دهم.
در این پنجره امکان انتخاب و یا تغییر مسیر JDK (Java Development Kit) وجود دارد که نیازی به ایجاد تغییر در این مرحله نبوده و از همان JDK پیش فرض اندروید استودیو که در پوشه jre قرار گرفته استفاده میکنیم.
در این مرحله امکان انتخاب تم محیط برنامه وجود دارد. من تم تاریک را میپسندم زیرا در حین کار آسیب کمتری به چشم وارد میشود اما به دلیل درخواست تعدادی از کاربران وب سایت، در تهیه آموزشهای جدید از تم روشن استفاده میکنم تا جزئیات در تصاویر با وضوح بالاتری دیده شود.
تا این مرحله، برای نصب آفلاین یا آنلاین ابزار SDK بجز اتصال یا عدم اتصال اینترنت در مرحله دریافت اخطار عدم دسترسی به اینترنت، تفاوتی وجود نداشت. در ادامه آموزش هردو روش را بطور کامل و با بیان جزئیات بررسی میکنیم. باز هم تاکید میکنم برای درک عمیق تر مفهوم SDK و محتویات آن، هردو روش را مطالعه نمائید.
نصب آفلاین SDK
در مرحله قبل گفتیم برای نصب آفلاین SDK هنگامی که اخطار عدم دسترسی به اینترنت دریافت میکنیم لازم است بدون برقراری اتصال اینترنت روی گزینه Cancel کلیک کرده و مراحل را ادامه دهیم.
پس از انتخاب نوع تم محیط توسعه باید محل قرارگیری ابزار SDK را به برنامه بدهیم. به همین منظور فعلا اندروید استودیو را در همین مرحله رها کرده و ابتدا SDK را به همراه حداقل ابزار ضروری میسازم تا هنگام معرفی محل قرارگیری SDK در اندروید استودیو، با اخطار عدم شناسایی SDK مواجه نشوم.
یک فولدر با نام sdk در درایو C ایجاد میکنم. نام و درایو محل قرارگیری فولدر دلخواه است.
نصب SDK Tools
اولین ابزاری که به sdk اضافه میکنم Tools است. فایل sdk-tools-windows-26.1.1.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به فولدر sdk منتقل میکنم:
توجه داشته باشید اگر سیستم عامل شما ویندوز است و sdk را در درایوی که ویندوز نصب شده ایجاد کرده اید، فایلهای فشرده را ابتدا در محل دیگری (مانند دسکتاپ یا پوشهی دانلودها) Extract کرده سپس به مسیر مدنظر منتقل کنید.
Platform Tools
فایل platform-tools_r33.0.2-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به sdk اضافه میکنم:
Build Tools
ابتدا یک فولدر با نام build-tools به sdk اضافه میکنم:
سپس فایل build-tools_r33-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را درون این فولدر قرار میدهم:
شاید این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که چرا SDK Tools و Platform Tools مستقیما داخل فولدر sdk قرار گرفت اما Build Tools باید داخل یک فولدر فرعی اضافه شود؟
برخی از ابزار مانند دو مورد نخست، فقط یک نسخه از آن را میتوان درون SDK استفاده کرد. به عنوان مثال توسعه دهنده نمیتواند همزمان دو نسخهی PlatformTools 31.0.3 و PlatformTools 29.0.2 را در SDK داشته و استفاده کند و هنگام نیاز به بروزرسانی آن لازم است ابتدا فولدر فعلی
platform-tools از sdk به طور کامل حذف و سپس نسخه جدید جایگزین شود.
اما مواردی مانند Build Tools برنامه نویس میتواند چندین نسخه متفاوت از آن را در sdk نگهداری کرده و بنا به نیاز خود از هرکدام از آنها در پروژههای مختلف استفاده کند. یعنی میتوان BuildTools 31 و BuildTools 27.0.3 را در کنار هم در فولدر build-tools قرار داد بدون آنکه نیاز به حذف نسخه قبل باشد.
Failed to install the following Android SDK packages as some licences have not been accepted.
build-tools;30.0.2 Android SDK Build-Tools 30.0.2
مواجه شدید، نسخه دیگری از Build Tools را نصب کنید.
Platforms
یک فولدر با نام platforms به sdk اضافه میکنم:
مانند مورد قبل، در فولدر platforms نیز میتوان چندین API مختلف اضافه کرد. به عنوان مثال من platform-31_r01.zip و platform-30_r03.zip را از حالت فشرده خارج کرده و به فولدر platforms اضافه میکنم:
برای هر نسخه از اندروید یک API منتشر میشود. به عنوان مثال platform-31_r01.zip مربوط به API 31 (Android 12) است. عدد r01 مربوط به نسخهی منتشر شده از این API است. گوگل معمولا برای هر API (عمدتا تا قبل از معرفی نسخه بعدی اندروید) دو یا سه بروزرسانی منتشر میکند. بنابراین اگر platform-31_r02 معرفی شد بهتر است فولدر نسخه فعلی را از sdk حذف کرده و نسخه جدید را جایگزین کنید. توسعه دهنده بر حسب نیاز خود ممکن است از API های مختلفی استفاده کند. توضیحات بیشتر در مباحث آتی ارائه میگردد.
البته نسخه پیش نمایش یا Preview یک API که مربوط به نسخه آزمایشی اندرویدی میشود که قرار است در آینده منتشر شود، از این قاعده مستثنی بوده و لازم است API پایدار (Stable) ماقبل آن نیز به SDK اضافه شود.
برای مثال در زمانی که API نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید ۱۳ (API 32) در حالت Preview منتشر شود لازم است API پایدار قبل از آن یعنی API 31 نیز اضافه شود. یا اینکه بطور کل از نصب API های آزمایشی صرف نظر کنیم.
Extras
دو ابزار دیگر را باید به SDK اضافه کنیم که هردو درون فولدر extras قرار میگیرند:
داخل extras یک فولدر دیگر با نام google ایجاد میکنم:
سپس ابزارهای usb_driver_r12-windows.zip و google_play_services_49.zip را به این فولدر منتقل میکنم:
خب! تا اینجای کار موفق شدیم یک SDK با حداقل ابزار ضروری را آماده و تکمیل کنیم. بعدا در هر زمان که لازم بود ابزاری را به SDK اضافه یا حذف یا بروزرسانی کنم، چه بصورت آفلاین و مانند مراحل بالا چه بصورت آنلاین و از طریق SDK Manager اندروید استودیو، امکانپذیر خواهد بود.
احتمالا میپرسید چرا این فولدر sdk را به صورت کامل شده و در قالب یک فایل فشرده برای دانلود روی سایت قرار ندادم؟
در پاسخ تاکید میکنم هدفم از ساخت مرحله به مرحله SDK، آشنایی شما با محتوای آن بود تا در مدیریت آفلاین ابزارها (اضافه و حذف ابزار یا بروزرسانی) تسلط کافی داشته باشید.
چنانچه قصد داشتید روی یک رایانه دیگر هم از اندروید استودیو استفاده کنید، کافیست همین فولدر sdk کامل شده را به سیستم دیگر منتقل کرده و اندروید استودیو را نصب کنید و نیازی نیست مراحل بالا را تک به تک انجام دهید. یا اگر در آینده قصد تعویض سیستم عامل خود را داشتید، در سیستم عامل جدید فقط باید اندروید استودیو را نصب کنید و SDK شما از قبل آماده شده.
به اندروید استودیو برمیگردم و در مرحله انتخاب تم، روی گزینه next کلیک میکنم.
در این مرحله و در قسمت Android SDK Location مسیری که SDK را ساختم انتخاب میکنم. اگر SDK به درستی نصب شده و مسیر هم به درستی معرفی شده باشد پیغامی دریافت میشود با این مضمون که Android SDK شناسایی شده و فقط ابزار (کامپوننتهای) نصب نشده یا تاریخ گذشته دانلود خواهند شد که البته قبلا اتصال به اینترنت را قطع کردهام.
ابزار درون SDK کامل بود و توسط اندروید استودیو تایید شد. فقط به خالی بودن دایرکتوری امولاتور (شبیه ساز) پیش فرض اشاره شده که قبلا گفتیم امکان نصب آفلاین Emulator و HAXM وجود ندارد.
به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوطه در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
نصب آنلاین SDK
در این روش برخلاف قسمت قبل که SDK به صورت آفلاین و دستی نصب شد، تمامی ابزار بصورت خودکار و آنلاین از مخزن دریافت میشود. بعد از اتمام نصب که پیغام عدم دسترسی به لیست SDK نمایش داده میشود، اتصال اینترنت را برقرار کرده و IP را به کشوری غیر از ایران تغییر میدهم. اگر به راهنمایی نیاز دارید مطلب عبور از تحریمهای نرم افزاری را مطالعه کنید.
چنانچه بخواهید پروکسی روی اندروید استودیو فعال کنید گزینه Setup Proxy را انتخاب کنید اما در صورتی که قبلا آیپی سیستم توسط یک برنامه یا کانکشن تغییر کرده کافیست روی Cancel کلیک کرده تا ادامه مراحل طی شود.
مانند روش نصب آفلاین، نام پوشه خالی را میتوان sdk یا هر چیز دیگری تعیین کرد.
مشاهده میکنید با برقراری اتصال اینترنت، آیتمهای مورد نیاز که درون باکس سمت چپ لیست شدهاند تیکت خورده و حجم دانلود هرکدام در مقابل آن ذکر شده است.
طبق نکته فوق، در اینجا هم محل قرار گیری SDK را تغییر میدهم. بنابراین یک پوشه خالی با نام sdk در درایو ویندوز ایجاد کرده و آن را به اندروید استودیو معرفی میکنم:
در مرحله بعد، با توجه به اینکه سیستم من از قابلیت HAXM پشتیبانی میکند، تنظیمات مربوط به تعیین میزان RAM ای که مایل هستم به شبیه ساز داخلی اندروید استودیو اختصاص داده شود نمایش داده شده است.
ابزار HAXM در حالت نصب آنلاین به صورت پیشفرض نصب میشود درحالی که در صورت نصب آفلاین، لازم است این ابزار بعدا از طریق SDK Manager و به صورت آنلاین نصب شود.
در آخرین پنجره، جزئیات مربوط به ابزاری که باید دانلود شود نمایش داده شده است. مجموع فایلها چیزی در حدود ۶۰۰ مگابایت است. با کلیک روی دکمه Finish عملیات دانلود ابزار آغاز شده و تمام مراحلی که در قسمت قبل یعنی نصب آفلاین به صورت دستی انجام دادیم (دانلود و جایگزاری پوشه ابزارها در پوشه sdk) در اینجا به طور خودکار انجام خواهد شد.
چنانچه ساخت SDK به روش آفلاین یا آنلاین به درستی انجام شود، پنجرهی Welcome اندروید استودیو نمایش داده خواهد شد. این یعنی نصب و راه اندازی محیط توسعه اندروید استودیو با موفقیت به پایان رسیده است.
در صورت مواجه شدن با پیغام No Android SDK found پس از نصب آفلاین یا آنلاین SDK این مساله نشان میدهد یک یا چند ابزار نصب نشده است. البته این پیغام پس از اولین اتصال اندروید استودیو به مخزن آنلاین و بررسی خودکار ابزارهای نصب شده نمایش داده میشود.
اگر مطمئنید که ابزار ضروری SDK را نصب کردهاید میتوانید این خطا را نادیده گرفته و روی گزینه Cancel کلیک کنید اما بهتر است گزینه Next را انتخاب کنید تا اطلاع دقیقی از نواقص احتمالی داشته باشید.
در تصویر بالا دو ابزار SDK Patch Applier و Android Emulator برای نصب انتخاب شده. از آنجایی که من SDK را به صورت آفلاین نصب کرده بودم این دو مورد از مخزن آنلاین دریافت نشده است.
البته موردی مانند SDK Patch که یک وصله بروزرسانی SDK محسوب میشود امکان نصب آفلاین آن وجود نداشته و در هر صورت باید آنرا به صورت آنلاین دریافت کرد.
با انتخاب گزینه Finish عملیات دانلود این دو ابزار آغاز میشود. ابزار SDK Patch حجم بسیار کمی دارد و فرایند دانلود آن تنها چند ثانیه زمان میبرد.
از آنجایی که دانلود Emulator بعد از SDK Patch انجام میشود چنانچه قصد استفاده از شبیه ساز دیگری غیر از امولاتور اندروید استودرو را دارید یا به هر دلیلی فعلا تصمیمی برای دانلود این ابزار ۳۰۰ مگابایتی را ندارید کافیست به وضعیت دانلود ابزارها دقت کنید و بلافاصله بعد از اتمام دانلود SDK Patch و آغاز دانلود Android Emulator فرایند را متوقف کنید.
کار با SDK Manager
در قسمت قبل روشهای آفلاین و آنلاین ساخت SDK را بعد از نصب Android Studio بررسی کردیم. در ادامه لازم است با مدیریت ابزار در SDK Manager نیز آشنا شویم.
در این صفحه چند گزینه شامل ساخت پروژه جدید، ایمپورت پروژههای قبلی از اندروید استودیو یا اکلیپس و… در اختیار داریم. فعلا با اینها کاری نداریم. SDK Manager را باز میکنم. البته ابتدا اتصال به اینترنت (یا ابزار تغییر IP) را مجدد قطع میکنم تا تفاوت نحوه نمایش ابزار در هردو حالت قطع یا وصل بودن اتصال به مخزن را نشان دهم.
البته SDK Manager در محیط اصلی اندروید استودیو (محیط پروژه) نیز در دسترس است اما در این آموزش قصد ساخت پروژه و ورود به محیط پروژه را ندارم و از همین پنجرهی خوش آمدگویی به قسمت مدیریت Android SDK میروم.
مشاهده میکنید ابزاری که در روش نصب آفلاین SDK داخل دایرکتوری sdk قرار دادهام اینجا لیست شده است.
platform (API) ها در تب SDK Platforms و سایر ابزار در تب SDK Tools قرار میگیرد.
من قبلا API 30 (اندروید ۱۱) و API S (اندروید ۱۲ نسخه پیش نمایش) را در فولدر platforms قرار دادم که در این لیست به همراه جزئیات نمایش داده شده است. ستون Revesion همان شماره نسخه است. (مانند عدد ۰۳ در platform-30_r03.zip)
برای هر API بجز Platform، ابزار دیگری هم منتشر میشود که عموما برای ما کاربردی ندارد (مگر در موارد خاص). لیست این ابزار با انتخاب گزینه Show Package Details از مخزن آنلاین دریافت و نمایش داده میشود که چون در حال حاضر اتصال برقرار نیست باز هم فقط platform نمایش داده خواهد شد.
ملاحظه میکنید با فعال شدن این گزینه، Platform به عنوان یک زیرمجموعه از هر API نشان داده شده.
گزینه Hide Obsolete Packages کامپوننتها و API های منسوخ شده و قدیمی را از لیست حذف میکند.
تب SDK Tools هم به همین صورت ابزار نصب شده را لیست میکند:
با انتخاب Show Package Details جزئیات بیشتری نمایش داده میشود. به عنوان مثال نسخهی ۳۱٫۰٫۰ از Build Tools به صورت زیر مجموعه قرار گرفته که نشان میدهد میتوان نسخههای دیگری نیز به Build Tools اضافه کرد. البته در حالت عادی ما تنها به یک نسخه از Build Tools و سایر ابزار نیاز داریم، مگر در موارد خاص. برای مثال ممکن است روی پروژهای کار کنیم که قبلا توسط شخص یا تیم دیگری توسعه داده شده و فقط با یک نسخه خاص از BuildTools سازگار باشد.
بجز Build Tools سایر ابزار دارای زیر مجموعه نیستند که قبلا اشاره کردم از این ابزار فقط یک نسخه میتواند در SDK موجود باشد و در صورت نیاز به تغییر نسخه در روش آفلاین، میبایست فولدر مربوط به ورژن موجود ابتدا کامل حذف و سپس ورژن جدید جایگزین شود.
حالا اتصال رایانه به اینترنت را برقرار میکنم. لازم به یاداوری است که قبل از باز کردن مجدد SDK Manager می بایست IP ایران را تغییر دهم تا اندروید استودیو بتواند اطلاعات را از مخزن آنلاین فراخوانی کند.
ملاحظه میکنید بعد از اتصال به اینترنت و تغییر IP، سایر ابزاری که قبلا نصب نکردهایم نیز در لیست نشان داده میشود. در حالت عادی تنها چیزی که شما باید در تب SDK Platforms خود داشته باشید، SDK Platform آخرین نسخهی اندروید است. مابقی موارد را فقط در صورتی نصب کنید که میدانید به آن نیاز دارید.
در تب SDK Tools هم ابزار دیگری غیر از مواردی که نصب کردیم وجود دارد که فعلا به آنها نیازی نداریم. چنانچه کنجکاو هستید کاربرد آنها را بدانید نام هرکدام را در وب جستجو کنید.
در تصویر بالا ابزار Intel x86 Emulator Accelerator (HAXM installer) که برای افزایش سرعت شبیه ساز اندروید استودیو بکار میرود به صورت نصب نشده نشان داده میشود زیرا این SDK به صورت آفلاین نصب شده.
همانطور که قبلا اشاره شد، به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوط به نصب ابزار Android Emulator و HAXM در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
توضیحات تکمیلی
SDK Platform: گوگل برای هر نسخه (API) از اندروید ابزار مربوط به آن را نیز در اختیار توسعه دهنده قرار میدهد که شامل SDK Platform، Sources، System image ها و Google APIs میشود.
SDK Platform کدهای موردنیاز برای کامپایل کردن پروژه و ساخت اپلیکیشن را شامل میشود. لازم است توسعه دهنده همواره آخرین API را نصب داشته باشد تا اپلیکیشنی که میسازد با آخرین نسخه اندروید موجود در بازار سازگاری داشته باشد.
با یک مثال ساده توضیح میدهم: در زمان تهیه این آموزش، آخرین API منتشر شده اندروید نسخه ۳۰ است. حالا اگر آخرین API موجود در SDK من نسخهی ۲۶ باشد، اپلیکیشن روی API 26 کامپایل شده و ممکن است با نسخههای جدیدتر اندروید در مواردی خاص، ناسازگاری داشته باشد. پس لازم است همزمان با معرفی نسخههای جدید اندروید، API مربوط به آن را دریافت و نصب کنیم. البته از زمان معرفی نسخه جدید اندروید تا ورود دیوایسهای آن به بازار، چندین ماه فاصله وجود دارد اما شرکتهای سازنده برای دیوایسهای رده بالا عموما بعد از یک بازه زمانی حدودا دو ماهه آپدیت ارائه میدهند.
مورد بعدی Sources است که شامل سورسهای API بوده و الزامی در نصب آن نیست (مگر مواردی که مایل باشید از سورسها کمک بگیرید).
گزینه بعد مربوط به System image ها میشود. از سیستم ایمیجها برای اجرای شبیه ساز داخلی اندروید استودیو یا همان AVD روی رایانه استفاده میشود. شبیه سازها توسعه دهندگان را از تست اپ خود روی دیوایسهای حقیقی مانند گوشی و تبلت بینیاز میکنند. فرض کنید قصد تست و خطایابی پروژه خود را دارید و سعی دارید اپلیکیشن خود را روی تعداد زیادی دیوایس و نسخههای مختلف اندروید تست کنید تا مطمئن شوید اکثر کاربران در استفاده از اپلیکیشن شما با هیچ مشکل و باگی روبرو نمیشوند. اگر بخواهید اپ خود را روی اندرویدهای ۵ تا ۱۱ تست کنید میبایست حداقل ۷ گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید در اختیار داشته باشید! اگر به این لیست، تبلت را هم اضافه کنیم میشود ۱۴ دیوایس! پس عملا غیر ممکن است بتوانیم اپ را روی تمامی دیوایسهای حقیقی تست و خطایابی کنیم. اینجا شبیه ساز یا Emulator به کمک ما میآید. شبیه سازهای متعددی توسط شرکتهای مختلف برای اندروید منتشر شده است. گوگل هم AVD (Android Virtual Device به معنی دیوایس مجازی اندروید) را به صورت پیش فرض و رایگان درون اندروید استودیو تعبیه کرده که توسعهدهندگان را از شبیهسازهای ثانویه مانند Genymotion بینیاز میکند.
به نامگذاریها دقت کنید. مورد اول مربوط به دیوایسهای ویژه اتوموبیل (Automotive)، مورد دوم مربوط به Android TV (تلویزیون هوشمند اندرویدی) و مورد سوم و چهارم Android Wear (ابزار پوشیدنی) هستند. پس واضح است ما با اینها کاری نداریم مگر آنکه قصد توسعه اپلیکیشن برای تلویزیونهای هوشمند یا ساعتهای هوشمند داشته باشیم.
دو مورد بعدی سیستم ایمیجهای معمولی هستند. اولی با نام Atom و دومی Atom_64 مشخص شده که گزینه ۶۴ بیتی صرفا در مواردی استفاده میشود که اپلیکیشن بر پایه معماری ۶۴ بیتی توسعه داده شده است.
مورد بعدی در ابتدای نام آن اشاره به Google APIs شده که نشان میدهد دیوایس مجازی که با این سیستم ایمیج اجرا شود شامل API های گوگل نیز خواهد بود. دو مورد بعدی نیز شامل Google Play هستند و در مواردی که برنامه نویس و توسعه دهنده اندروید به این آیتم نیاز داشته باشد استفاده از این گزینهها مناسب است.
آخرین مورد که با نام ARM مشخص شده برای اجرای شبیه ساز روی سیستمهایی است که بجای پردازنده Intel از AMD استفاده میکنند.
به طور خلاصه و برای مثال اگر پردازنده رایانه شما برند اینتل است و قصد دارید اپلیکیشن خود را در اندرویدهای R ،Q و Pie روی شبیه ساز AVD تست و عیب یابی کنید میتوانیدGoogle APIs Intel x86 System image را برای API های ۳۰، ۲۹ و ۲۸ دریافت کنید.
البته من ترجیح میدهم دانلود System image ها را نه در SDK Manager بلکه در حین ساخت دیوایس مجازی در AVD انجام دهم که در مبحث شبیه ساز اندروید (AVD) به طور مفصل به آن پرداخته شده است.
لینک دانلود ابزار Sources به دلیل ضروری نبودن آن، روی وب سایت ما قرار نمیگیرد. با اینحال اگر مایل به نصب آفلاین این مورد هستید، بعد از دانلود فایل مربوطه از سایر وب سایتها (یا روشی که در ادامه برای پیدا کردن لینک دانلود ابزار معرفی میکنم)، خروجی فایل فشرده را در مسیر مربوطه در SDK قرار دهید.
برای این کار یک پوشه با نام sources در sdk ایجاد کرده و پوشه خروجی فایل فشرده مربوط به Source را داخل آن قرار دهید.
SDK Tools: شامل ابزار ضروری برای ساخت پروژهی اندرویدی.
Build-Tools: همانطور که از نامش پیداست برای بیلد شدن پروژه استفاده میشود.
Platform-Tools: شامل مجموعهای از ابزار مختلف مورد نیاز Platform ها.
Google play services: ابزار گوگل پلی سرویس مورد نیاز برنامههای اندرویدی توسط این ابزار شناسایی میشود.
Google usb driver: برای تست پروژههای اندروید استودیو روی دیوایسهای واقعی مانند موبایل و تبلت، لازم است دیوایس پس از اتصال توسط کابل به سیستم، برای اندروید استودیو شناسایی شود.
اکثر دیوایسها بدون نیاز به نصب درایور قابل شناسایی هستند اما چنانچه دیوایس شما پس از اتصال در اندروید استودیو شناسایی نشد این ابزار را نصب کرده و مجدد امتحان کنید. چنانچه باز هم موفقیت آمیز نبود لازم است درایور دیوایس مربوطه را از وب سایت شرکت سازنده آن دریافت کرده و روی سیستم عامل خود نصب کنید.
به SDK Manager برمیگردم. تا اینجا با نصب آفلاین ابزار در محیط SDK Manager آشنا شدیم. نصب آنلاین ابزار ساده است و همه مراحل به طور خودکار انجام میشود. برای مثال میخواهم SDK Platform 28 را آنلاین نصب کنم:
با انتخاب گزینه مدنظر، علامت دانلود در سمت چپ ظاهر میشود. روی گزینه Apply کلیک میکنم.
قبل از دانلود، فضای لازم برای نصب ابزار مورد نظر را اعلام میکند.
ملاحظه میکنید فایل platform-28_r06.zip در حال دانلود است. بعد از اتمام دانلود، عملیات نصب آغاز و در لاگ نمایش داده شده. همچنین محل نصب این API نیز مشخص شده است:
البته اگر این مراحل را به قصد دریافت لینک فایل جهت استفاده آفلاین انجام میدهید توجه داشته باشید باید مربوط به نصب باشد نه بروزرسانی. هنگامی که ابزار را در SDK Manager بروزرسانی میکنیم فایل دانلودی فقط شامل بخشی از آن ابزار است که میبایست در نسخه موجود جایگزین شود. بنابراین ابتدا باید ابزار مدنظر را از SDK حذف کرده، سپس اقدام به نصب نسخه جدید کنیم تا لینک نسخه کامل را نمایش دهد.
API مدنظر با موفقیت دانلود شد و در قسمت Status عبارت installed را نشان میدهد. یعنی این ابزار نصب شده. همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید فولدر API 28 در کنار سایر APIها قرار گرفت.
جهت حذف ابزار از طریق SDK Manager کافیست تیک گزینهای که قبلا نصب شده را بردارید. علامت ضربدر در سمت چپ نمایش داده میشود که با Apply کردن، حذف خواهد شد. یا اینکه پوشه ابزار مربوطه را از روی SDK حذف نمائید.
موفق و پیروز باشید.
دانلود اندروید استودیو و ابزار SDK
در این قسمت لینک دانلود Android Studio و سایر ابزار مورد نیاز برای سهولت در دریافت و راه اندازی این محیط توسعه در دسترس کاربران قرار گرفته و به طور دائمی بروز رسانی میشود. توصیه میشود حداقل هر ماه یکبار مجدد به این صفحه مراجعه نموده و بررسی کنید چنانچه نسخه جدیدی از اندروید استودیو یا ابزار SDK منتشر شده باشد، آنرا بروز نمائید.
تاریخ بروزرسانی فایلها : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Windows با حجم ۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Linux با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Mac با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
SDK Platforms:
» دانلود platform-33_r02.zip با حجم ۶۵ مگابایت (API 33 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-32_r01.zip با حجم ۶۳ مگابایت (API 32 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-31_r01.zip با حجم ۵۴ مگابایت (API 31 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-30_r03.zip با حجم ۵۰ مگابایت (API 30 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-29_r05.zip با حجم ۷۵ مگابایت (API 29 rev4) | لینک کمکی
» دانلود platform-28_r06.zip با حجم ۷۲ مگابایت (API 28 rev6) | لینک کمکی
» دانلود platform-27_r03.zip با حجم ۶۲ مگابایت (API 27 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-26_r02.zip با حجم ۶۱ مگابایت (API 26 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-25_r03.zip با حجم ۸۱ مگابایت (API 25) | لینک کمکی
» دانلود platform-24_r02.zip با حجم ۷۹ مگابایت (API 24) | لینک کمکی
» دانلود platform-23_r03.zip با حجم ۶۷ مگابایت (API 23) | لینک کمکی
» دانلود android-22.rar با حجم ۶۰ مگابایت (API 22) | لینک کمکی
» دانلود android-19.rar با حجم ۵۷ مگابایت (API 19) | لینک کمکی
» دانلود android-17_r03.zip با حجم ۵۵ مگابایت (API 17) | لینک کمکی
» دانلود android-16_r05.zip با حجم ۴۶ مگابایت (API 16) | لینک کمکی
SDK Tools:
» دانلود build-tools_r34-rc2-windows.zip (Build-Tools 34) با حجم ۵۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود platform-tools_r34.0.1-windows.zip (Platform-Tools 34.0.1) با حجم ۶ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود sdk-tools-windows-26.1.1.zip (SDK Tools 26.1.1) با حجم ۱۵۳ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود usb_driver_r13-windows.zip (Google USB Driver 13) با حجم ۸٫۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود google_play_services_49.zip (Google Play Service 49) با حجم ۱۵ مگابایت | لینک کمکی
تعداد صفحات : ۵۱
حجم : ۳ مگابایت
قیمت : رایگان
تاریخ بروزرسانی آموزش : ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
دانلود رایگان با حجم ۳ مگابایت لینک کمکی
بسیار عالی
سلام SDK Tools برای لینوکس رو از کجا دانلود کنم؟
http://downloads.puresoftware.org/files/android
برای هرسه سیستم عامل لینک داره. موارد مربوط به لینوکس رو دانلود کنید
سلام مهندس
وقتتون بخیر
میخوام اپلیکیشن رو روی نسخه ۵٫۱ اندروید تست کنم، اما این نسخه برای امولیتور من وجود نداره. نمیدونم چجوری باید این نسخه رو به اندرویداستودیو اضافه کنم. البته نسخه ۵٫۱ تو قسمت sdk platform نصب شده اما وقتی میخوام یه دستگاه با این نسخه بسازم بهم نشون نمیده. memu رو هم نصب کردم اما وقتی می خوام اجرا بگیرم اندرویداستودیو به صورت پیشفرض adb خودش رو اجرا میکنه و گزینه ای برای انتخاب که برم memu رو انتخاب کنم نمیاد.
ممنون از شما
من از شبیه ساز Genymotion استفاده میکنم.
https://android-studio.ir/install-genymotion
سلام جناب مطهری…خسته نباشید…چرا فایل ها رو بروزرسانی نمی کنید؟ دوماه هستش که بروز نشدهاند…
پوزش بابت تاخیر. لینکها بروز شد
دوستان برای شبیه ساز از nox استفاده کنین.
سلام من Hyper-v توی سیستم پیدا نمی کنم ولی virtualization را توی cpuرا Enable کردم ولی توی سیستم پیدا میکنم .اندروید استدیو نصب کردم ولی avdبالانمیاد
من با AVD کار نکردم و از Genymotion استفاده میکنم:
https://android-studio.ir/install-genymotion
سلام وقت بخیر این فایل در بخش دانلود های شما قرار نداره
platform-tools_r28.0.1-windows.zip
راهنمایی بفرمایید
من تازه تازه تازه کارم ودارم از صفر شروع می کنم ودونه به دونه طبق دستورات شما دارم عمیلات رو نصب می کنم واقعیتش رو بخوای تمام در دو مرحله فقط خواندم ومطالعه کردم ومعمولا اشکلات رو از گوگل جویا میشم ………فقط یه سوال فنی دارم از من ایراد نگیرد دانش رو به همدیگه بیاموزیم همانند قران کتاب آسمانی که تماما ومجانا در اختیار ماست
نسخه جدیدترش قرار گرفته
سلام خسته نباشید سیدجان
من هر کاری میکنم شبیه ساز نصب نمیشه
بیش از ۵یا۶ تا از خودش دانلود کردم نمیاره
تمام اموزش ها روهم دیدم
بخدا دیگه نمیدونم چکار کنم
اگه منظورتون جنی موشن هست، یه درصد میشه احتمال داد کلا رو سیستم شما اجرا نشه. برید سمت بقیه شبیه سازها. یکی همین شبیه ساز خود اندروید استودیو یعنی AVD
سلام سیدجان . خطای sdk versien below26 یعنی چی ؟
دقیقا متن خطا همینه؟ متن رو داخل یه مترجم مثل translate.google.com ترجمه کنید. اگه نامفهوم بود اینجا بذارید راهنمایی کنم
سلام اقا مهندس میگم من اندروید استودیو نسخه ۳٫۴٫۲ دارم اگه من این نرم افزار رو طبق اموزشی که شما گذاشتین و من اینکارو بکنم با مشکل برخورد نمی کنم؟
اخه شما نسخه ۳٫۵ را گذاشتیت تو سایتتون
خیر دوست عزیز تفاوتی نمیکنه
سلام استاد عزیز ببخشید سوالی داشتم.در بیلد کردن با خطای android repository مواجه شدم و در قسمت sdk update
android repository نصب نشده ..لطفا راهنمایی کنید اشکال از sdk است یا فیلتر شکن یا مورد دیگه …ممنون از پاسخگوییتون …
متن همین آموزش رو با دقت مطالعه کنید ببینید چه ابزاری نصبشون ضروری هست که نصبشون نکردید
سلام من مراحل نصب رو همونطوری که شرح دادید انجام دادم ولی وقتی نصب اندروید استودیو تموم میشه، sdk رو نمیشناسه. البته فایل هایی که توی سایت قرار دادید یکم اسمشون با اونی که تو روش نصبب توضیح دادین متفاوت هست. ممکنه به خاطر این باشه؟
نام فایلها رو توضیح دادم مه بنا به نسخه ای که دریافت میکنید متفاوته و مهم نیست. مطمئن بشید همه ابزاری که ضروری هست رو به پوشه sdk منتقل کردین
نظرتون راجع به این سایت چیه؟
https://androidsdkmanager.azurewebsites.net/GoogleAPIaddonSystemImages
از این نمونه آرشیوها زیاده. مشکلی نداره. استفاده کنید
سلام
من تازه کار هستم.نسخه اندروید استودیو تنها حدودا ۸۰۰ مگ حجم داره اما نسخه هایی بالای یک گیگ هست ،این تفاوت حجم برای چیه؟من نسخه ۳٫۴٫۱ رو دانلود کردم و الان دیدم که نصبی نیست.تمام کارهایی که نوشتین انجام دادم اما SDK رو شناسایی نمیکنه.میشه راهنمایی کنید؟
نسخه های قبل حدود یک گیگ بود. نسخه جدید حجمش کم شده. اینکه الان دیدید نسخه نصبی نیست بخاطر اینه که قبلش متن آموزش رو مطالعه نکردید تا ببینید کدوم نسخه مناسب شما هست
سلام مهندس
وقت بخیر
اندروید استودیو رو به نسخه ۳٫۵ آپدیت کردم. تو کامنت وقتی keytool رو میزنم، نمی شناسه. تو ترمینال اندروید استودیو هم وقتی keytool رو میزنم میگه نمیشناسه:
‘keytool’ is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.
به نظرتون مشکل از کجاست؟
یه بررسی بفرمائید:
https://stackoverflow.com/a/6211931
فایل debug.keystore تو دایرکتوری زیر قرار داره.
C:\dev\sdk\android-sdk-29.0.1\.android
پوشه ای به اسم java هم پیدا نکردم. نسخه قبلی که مربوط به ۲٫۱٫۲ بود پوشه java وجود داشت اما الان چون از نو نصب کردم(بعد از اینکه ویندوز رو عوض کردم)، این پوشه وجود نداره.
متاسفانه من تجربه ای در این خصوص ندارم و بیشتر از این نمیتونم راهنماییتون کنم
ممنونم از شما
این خطا رو میده
http://s4.picofile.com/file/8373768300/er.png
و توی قسمتsdk updait site
به شکل زیر ایتم هاش قرمزن
http://s5.picofile.com/file/8373768700/sdk3.png
تصویر اول، دقت بفرمایید گفته نمیتونه گریدل رو نصب کنه. خط بعد محل قرارگیری فایل زیپ گریدل رو نشون داده. همون مسیر رو برید و فایل زیپی که هست رو پاک کنید. اندروید استودیو رو ببندید و مجدد باز کنید و پروژه رو باز کنید تا شروع کنه به دانلود گریدل. اگه متن آموزش رو با دقت مطالعه میکردید تاکید شده دانلود گریدل نباید ابزار تغییر آی پی فعال باشه
سلام ممنون میشم کمکم کنین.
من نرم افزار اندروید ۳٫۵ رو دانلود کردم…….. اینترنت رو قطع کردم و نرم افزار رو نصب کردم……. یه پوشه خالی به نام sdk توی درایو c درست کردم……… فیلتر شکن رو نصب کردم و ادامه نصب و دانلود sdk رو انجام دادم…. بعدشم که کار تموم شد برنامه رو اجرا کردم و در قسمت seting و در قسمت android sdk چند تا sdk را دانلود کردم. الان اجرا میکنم با فیلتر شکن به من خطای گریدل میده.چی کار کنم؟
چه خطایی هست؟ اگه میخواد خود گریدل رو دانلود کنه که نیازی به تغییر آی پی نیست. قندشکن رو غیر فعال کنید و مجدد اندروید استودیو رو باز کنید و اجازه بدید تا گریدل رو دانلود و نصب کنه (حجمش حدود ۹۰ مگه)
سلام یک سوال داشتم
من وقتی میرم تا یک دستگاه مجازی بسازم
زمانی که باید یک system image انتخاب کنم هیچی برای نمایش نیست
چیکار باید کنم؟
باید IP رو تغییر بدید تا اتصال به سرور برقرار بشه و لیست ابزار قابل دریافت رو بتونید ببینید. پرسش های رایج قسمت تغییر آی پی رو مطالعه کنید:
https://android-studio.ir/how-to-bypass-software-sanctions
با سلام و تشکر بابت آموزش بسیار خوبتان.بنده میخوام تویه اندروید استادیو ۳٫۵ , aapt2 را غیر فعال کنم و دستور android.enableAapt2=false را هم تویه gradle.propertis قرار دادم اما متاسفانه aapt2 غیر فعال نمیشود.ممنون می شوم در صورتی که اطلاعی دارید بنده را راهنمایی کنید.
غیر فعال کردنش راه حل نیست. لطفا در اندروید استودیو قسمت Update چک کنید تا بروزرسانی اندروید استودیو یا گریدل رو دریافت کنه
سلام.ممنون از پاسخ تون. ما یک سامانه اپ ساز داریم که با aapt کار میکنیم نه aapt2 . و کلا میخواهیم غیر فعال شود. تویه نسخه قبل این غیر فعال سازی کار میکرد. با به روزرسانی با اندروید استادیو ۳.۵ امکان غیر فعال کردنش نیست.هرچی هم سرچ کردم مطلبی که امکان غیر فعال کردن aapt2 باشه را پیدا نکردم.
والا تجربه ای نداریمتو این زمینه
سلام مهندس
وقتتون بخیر
نسخه اندروید استودیو ۳٫۵٫۰٫۲۱ رو نصب کردم. امولیتور بالا میاد. اما وقتی از تو اندروید استودیو دستور run رو اجرا می کنم، تو امولیتور اجرا نمیشه و تو تب run متن های زیر رو نشون میده:
۰۳:۲۶:۴۸ PM: Executing task ‘clean’…
Executing tasks: [clean] in project D:\project\android\Jibi Gym
> Task :clean UP-TO-DATE
> Task :app:clean
BUILD SUCCESSFUL in 2s
۲ actionable tasks: 1 executed, 1 up-to-date
۰۳:۲۶:۵۱ PM: Task execution finished ‘clean’.
به نظرتون من کجای نصب یا تنظیمات رو اشتباه انجام دادم؟
پیشاپیش سپاسگزارم
سلام. من تجربه کار با AVD رو ندارم و از Genymotion استفاده میکنم. ولی اگه تو قسمت Run میشه دیوایس رو انتخاب کرد نباید مشکلی باشه. اینجام که گفته BUILD SUCCESSFUL.
از دوستانی که با AVD کار کردن زحمت بکشن راهنمایی کنن ایشونو
سلام.
من چند تا اسکرین می فرستم لطف کنین راهنماییم کنین.
http://s4.picofile.com/file/8372842150/1.PNG
در عکس بالا ۴ ارور وجود دارد که در پایین یکی یکی زدم.
http://s2.picofile.com/file/8372842118/b.PNG
ارور اول و دوم طبق عکس بالا دو مورد را دانلود کرد.
http://s3.picofile.com/file/8372842092/a.PNG
ارور سوم و چهارم نیز طبق عکس بالا متن را نشان میدهد.
لطفا راهنماییم کنین.
بزرگوار من که تو کامنت قبلی عرض کردم خدمتتون چکار کنید. چی بگم دوباره؟
سلام ??
پاسخ به عدم شناسایی sdk توسط اندروید استودیو .
اگه شما آدرس دقیق پوشه ای که sdk رو توش ریختین رو وارد میکنید با ارور:
Target folder is neither empty nor dose it point to an existing sdk installation
مواجه میشین.
فقط کافیه اسم همون پوشه ای که داخل sdk است رو هم اضافه کنید
مثلا:
D:\sdk\Android.SDK.Tools.v 29.0.11.Full.Bund
امیدوارم که درست بشه?
سلام خدمت شما.
خیلی تشکر میکنم بابت آموزش خوب و کاملی که برای کاربران درست کردین.
میخواستم عرض کنم من تمام نصب رو به صورت مرحله به مرحله طبق آموزش به صورت آفلاین انجام دادم.مشکل بنده در اجرای برنامه است که اسکرین میفرستم لطفا کمکم کنیم.
خیلی ممنونم
http://s2.picofile.com/file/8372775626/1.PNG
لطفا علت ارور هایی که در قسمت پایین اومده رو بهم بگین.
اگر امکانش هست برای راه حلش راهنماییم کنیم ممنون میشم.
ارور رو سرچ بفرمایید به جواب میرسید. احتمالا در build.gradle هردو مخزن jcenter و google در هردو قسمت repositories وجود نداره که باید اضافه بفرمائید.
سلام و وقت بخیر
نسخه ۳٫۵٫۰ رو نصب کردم و همه sdk ها رو هم داخل یک پوشه قرار دادم دقیقا طبق آموزش بالا
برنامه را نصب کردم و مسیر sdk رو هم انتخاب میکنم ولی ثابت نمیمونه و مسیر دیگه نشون میده
C:\Users\FAVA\AppData\Local\Android\Sdk
پوشه sdk رو به این آدرس هم کپی کردم ولی باز خطا میده و میگه sdk یافت نمی شود.
غیر اینکه یه مورد رو جا انداخته باشید نباید دلیل دیگه ای داشته باشه. ابزار رو با دقت طبق آموزش چک کنید. محل قرار گیری رو هم دقت کنید
سلام من اندرویید استودیو نسخه ۲٫۲ رو میخوام توی نت هم گشتم نبود چجوری میتونم تهیه کنم؟
متاسفانه نسخه های قدیمی رو نگه داری نمیکنم. ولی استفاده از نسخه قدیمی منطقی هم نیست. اگه مشکلی روی نسخه جدید دارید ارور رو ترجمه کنید ببینید علتش چیه و رفعش کنید.
سلام.بنده اندروید استادیو ۳.۵ را روی لپ تاپ ام نصب کردم.موقع ساخت فایل apk خطای app:mergeDebagResources میده.ممنون میشم راهنمایی کنید مشکل را پیدا کنم. جاوا را هم نصب نکردم.این خطا را برای پروژه جدید هم میده.یعنی مشکل از اپ نیست از اندروید استادیو هست.
من همین اروری که فرمودید رو سرچ کردم و به این لینک رسیدم:
https://stackoverflow.com/q/22583418
یه بررسی بکنید ببینید کدوم میتونه راه حل شما باشه. Clean و Rebuild یا…
سلام مهندس وقتتون بخیر
ببخشید من sdk رو به روشی که گفتین ساختم بصورت آفلاین
دوبار هم ساختم ولی موقعی که میرم تو sdk tools اسمی از support repository نیست
خواستم بببینم در اینده به مشکل میخورم یا نه ؟
اگر مراحل رو عینا مطابق آموزش انجام داده باشید باید در لیست ابزار نشون بده موارد رو. لطفا با دقت بررسی بفرمائید.
سلام…من اندروید استودیو رو درست نصب کردم ولی تو دانلود سیستم ایمیج ها مشکل دارم….اسکرین شات: http://uupload.ir/files/55xz_eror.png
گفته لاگ رو بررسی کنید ببینید علت چیه
با سلام
من از نسخه قبلی اندروید استودیوم برنامه هایی دارم که الان با نسخه جدید نصب شده پیغام خطا می دهند. اول خطای مربوط به Platform 23 می داد که از لیست آخر این مطلب دانلود و در فولدرش در SDK قرار دادم. حالا پیغام خطای زیر رو میده:
ERROR: failed to find Build Tools revision 23.0.3
Install Build Tools 23.0.3 and sync project
Upgrade plugin to version 3.5.0 and sync project
تو فایل های آخر مطلب شما این نسخه Build Tools نبود. میشه راهنمایی بفرمایید چطور می تونم مشابه فایل های آخر مطلب دانلودش کنم؟
مبحث زیر رو مطالعه بفرمایید:
https://android-studio.ir/import-android-project-in-android-studio
اینجا توضیح دادم چطور ورژن ها رو اصلاح کنید
سلام قسمت دیزاین من نیست
احتمالا پروژتون بیلد نشده. علت رو بررسی کنید
سلام مهندس،من نسخه اندروید استودیو ۲٫۲٫۳ bulbe رو نصب کردم ولی خطای gradle project sync faild رو میده،چیکار کنم؟
بعد اینکه خطا گرفتید در قسمت لاگ مربوط به build نشون میده مشکل مربوط به چی هست.
سلام. من وقتی یک avd را درست میکنم و اجرا میکنم ارور Emulator: emulator: ERROR: AdbHostServer.cpp:93: Unable to connect to adb daemon on port: 5037
را توی ide log میبینم و یک ارور adb binary found is obsolete and has serious performance problems
را دارم.
platform-tools جدید هم نصب میکنم دوباره ولی درست نمیشه. باید چکار کنم؟؟
من با AVD تجربه ای ندارم. اگه ابزار تغییر آی پی فعال دارید ببندیدش بعد داخل Task Manager ویندوز adb.exe رو end task کنید و مجدد امولاتور رو اجرا کنید. اگه حل نشد ارور رو سرچ کنید ببینید چه راه حل هایی رو گفتن
مهندس از داخل اندروید استودیو گریدل هارو دانلود نمیکنه به فیلتر شکن هم وصل هستم ولی باز دان نمیکنه(از نظر اینترنت و فیلتر شکن مطمعنم درست کار میکنن) مشکل از کجاس؟
اگه منظورتون خود گریدل هست که قراره دانلود و نصب بشه، نیازی به تغییر آی پی نیست. اگه کتابخونههای پروژه منظورتونه، ممکنه ابزار تغییر آی پی تون روی مرورگر درست کار کنه ولی روی اندروید استودیو نه. یا الان مشکل داشته باشه یه ساعت دیگه درست کار کنه. مطالعه بفرمایید:
https://android-studio.ir/how-to-bypass-software-sanctions
build-tools رو باید از کجا بیارم؟
آموزش رو با دقت مطالعه بفرمایید توضیح داده شده
سلام…میشه لینک سیستم ایمیج ۶۴ بیتی API 23 رو بدید؟
ممنون میشم…خسته نباشید…
لطفا متن آموزش رو مطالعه کنید. نحوه گرفتن لینک رو کامل توضیح دادم و نیازی نیست منتظر من یا کس دیگه ای باشید برای لینک
با سلام و خیلی ممنون از مطلب جامع شما
من مطابق روش ارائه شده اندروید استودیو رو نصب کردم. فقط با توجه به توضیحات این سوال برام پیش اومد که الان وقتی می خوام با اندروید استودیو کار کنم اگه به اینترنت متصل باشم و آی پی م رو تغییر ندم، آیا مشکلی پیش میاد؟ یا اینکه منظورتون اینه که اگه SDK Manager رو دوباره باز کنم به مشکل می خورم؟
با تشکر
اگر متن رو با دقت و حوصله مطالعه میکردید احتمالا سوالتون رفع میشد. اگر IP رو تغییر نداده باشید و اندروید استودیو بخواد کتابخونه مورد نیاز پروژتون رو دانلود کنه، این کار انجام نمیشه و ارتباطی به باز کردن یا نکردن SDK Manager نداره
ممنون از راهنماییتان جناب مهندس
uupload.ir/files/kc36_er.jpg
https://stackoverflow.com/a/42824072
ظاهرا باید کش گریدل پاک بشه. پروژه رو ببندید، مسیری که داخل ارور هست برید و داخلش فولدری که مربوط به کش هست رو حذف کنید، مجدد پروژه رو باز کنید.
سلام مجدد.
جناب مهندس بنده از چ طریقی اسکرین شات رو خدمتتان ارسال کنم؟؟ ایمیل شما رو ندارم.
در وب سایتی مثل uupload.ir آپلود کنید و لینک رو اینجا قرار بدید
با سلام.
جناب مطهری بنده کماکان در نصب gradle مشکل دارم، امکانش هست از طریق برنامه کنترل از راه دور یه ملاحضه ای بفرمایید.؟
مشکلتون چیه دقیق؟ اسکرین شات بدید
khoda kheyret bede
awli bud khodayiio
??????
با سلام و عرض ادب
جناب بنده نصب نرم افزار را به صورت کامل انجام دادم و در ظاهر هیچ مشکل خاصی وجود ندارد. ولی زمانی android studio را اجرا می کنم preview را برایم نمایش نمی دهد.
لطفا قبل از طرح سوال، صفحه پرسش های رایج رو مطالعه بفرمایید:
https://android-studio.ir/problems-and-questions/
سلام
تمام مراحل و از اول چک کردم و دوباره نصب کردم فرقی نکرد ولی یه نکته فهمیدم که وقتی sdk manager رو میزنم صفحش باز نمیشه.اول باید manager رو بزنم بعد هیچ اتفاقی نمیفته بعد از اون روی start new android… که میزنم یه ارور میده که manager رو میخواید باز کنید تایید که میکنم منیجر و باز میکنه و فایل و نمیشناسه.به نظرتون مشکل از کجاست.مطمئنم که مراحل و درست رفتم.واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید این مشکل حل بشه چون واقعا گیج شدم
یه اسکرین شات از همون ارور رو بدید ببینم.
سلام خسته نباشید
ممنون بابت مطالبتون.من تمام مراحل رو دقیقا انجام دادم و خوب پیش رفت ولی sdk manager مشکل برخوردم.وقتی اجرا میشه هیچ کدوم از فایلای sdk رو نمیشناسه و نمیاره از گزینه edit هم که استفاده میکنم و پوشه رو دوباره انتخاب میکنم بازم نمیشناسه اگه میشه راهنمایی کنید.خیلی ممنون
اگه هیشکدوم رو شناسایی نمیکنه قطعا یه جا رو اشتباه کردید. مجدد مرور بفرمایید مراحل آموزش رو
با سلام
من sdk رو رو درایو Dنصب کردم
اشکال داره؟؟؟
خیر. داخل متن ذکر شده محل نصب مهم نیست
سلام از من میخواستم آفلاین نصب کنم نوشته nothing to do! Android sdk up to date ولی پایینش نوشته android tools directory is missing
چی کار کنم؟__
Tools رو نصب نکردید
سلام خسته نباشید
من خطای زیر رو می گیرم
Could not find com.android.tools.build:gradle:3.4.1.
اگه قصد ایمپورت پروژه ای رو دارید، یا باید نسخه گریدل موجود در پروژه دانلود و نصب بشه یا قبل ایمپورت ورژنش رو به ورژنی که نصب هست تغییر بدید
https://android-studio.ir/import-android-project-in-android-studio
سلام. من تازه کار هستم. متاسفانه همیشه با به روز رسانی اندروید استودیو مشکل دارم.قبلا ورژن ۲٫۲٫۲ رو داشتم و وقتی به ۳٫۴٫۲ که روی وب گذاشته شده به روزرسانی کردم gradle دیگه sync نمیشه. همچنین به androidx.appcompat هم گیر میده. توی پوشه
Android\sdk\extras\android\m2repository\com\android\support\appcompat-v7
هم ورژن معادلش وجود نداره با به روز رسانی SDK هم درست نشد . لطفا کمکم کنید. بخاطر معماری MVVM وجبور به بروزرسانی شدم. ممنون
وقتی اندروید استودیو آپدیت میشه گریدل هم ورژنش تغییر میکنه. برای تغییر آی پی، صفحه پرسشهای رایج رو مطالعه کنید
سلام این google usb drive که برا ویندوز هست رو نسخه ی لینوکس ش رو نتونستم از جایی گیر بیارم اشکال نداره همین رو کبی کنیم؟
خیر این نسخه مخصوص ویندوز هستش
آقا مهدی همه جا سرچ کردم داخل stack overflow دقیقا ارور رو سرچ کردم داخل یوتیوب هم سرچ کردم جواب همه تقریبا یه چیزه که می گن sdk رو دوباره نصب کن ولی من sdk رو به روش آفلاین همونطور که خودتون گفتید فایل هاشو جمع کردم.الان دوباره اندروید استودیو رو پاک کردم گفتم ایندفعه به روش انلاین نصب کنم بازم دقیقا همون چیزی که توسایت گذاشتید رفتم جلو یه پوشه جدید تو درایو c باز کردم اونجایی که می گه مسیر sdk رو بده دقیقا عین عکسی که تو سایت گذاشتید بهش می دم اگه یادتون باشه تو همون صفحه چنتا چک باکس هست که نوشته android sdk بعد جلوش حجمش رو زده واسه هیچکدوم از اونا نیس فقط نوشته android studio installed دیگه هیچی نیس که حجمش رو نشون بده حالا به غیر از تون وقتی میرم جلو ارور sdk tools directory is missing میده
یه تشکر کنم ممنون بابت پی گیریو پاسخ گویتون
من با AVD کار نمیکنم و به این مشکل برخورد نکردم. اینکه حجم رو نشون نمیده به خاطر عدم ارتباط با سرور هست (تغییر آی پی)
سلام علت این ارور من چیه چیکار باید بکنم؟
ERROR: Unable to resolve dependency for ‘:app@debug/compileClasspath’: Could not resolve androidx.constraintlayout:constraintlayout:1.1.3.
Show Details
Affected Modules: app
پرسش های رایج رو مطالعه بفرمایید
سلام خسته نباشید
من برای نصب نرم افزار دقیقا مو به مو عین روش آفلاین که تو همین صفحه گذاشتید نصب کردم و حالا تصمیم گرفتم avd رو هم نصب کنم از داخل خورد نرم افزار اول میام system image رو نصب کنم که بعدش بتونم emulator رو نصب کنم اما وسط نصب system image همش ارور see the ide log میده به هر روشی که بگید رفتم سیسصد بار دانلود کردم گفتم شاید انلاین مشکل داره اومدم از سایت معتبر system image رو دانلود کردم و به همون روشی که گفتید محتوا system image رو داخل sdk گذاشتم بازم نمیشه که نمیشه
خواهشا یک راه جلو من بزارید دیگه مک آوردم
دوست عزیز بجای اینکه سیصد بار تلاش کنید، یکبار روی see the ide log بزنید تا ارور رو نمایش بده. بعد ترجمه کنید ببینید ایراد از کجاست