دانلود، نصب و راه اندازی اندروید استودیو
با اولین جلسه آموزش برنامه نویسی اندروید در خدمت شما هستم. در این مبحث نحوه نصب اندروید استودیو، نصب SDK و مدیریت ابزار به دو روش آفلاین و آنلاین را بررسی میکنیم. همچنین لینک دانلود اندروید استودیو و سایر ابزار مورد نیاز برای راه اندازی محیط توسعه Android Studio برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مک در انتهای همین صفحه قید شده و مرتبا بروز رسانی میگردد.
محیط توسعه اندروید استودیو به صورت رسمی توسط گوگل توسعه و پشتیبانی میشود و کاملا رایگان است.
معرفی محیط توسعه Android Studio
به نام خدا. اندروید استودیو یک IDE یا Integrated Development Environment (محیط توسعهی یکپارچه) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل برای توسعه و ساخت اپلیکیشن (نرم افزار / برنامه) های سیستم عامل اندروید معرفی شد.
اندروید استودیو بر پایهی محیط توسعهی JetBrains IntelliJ IDEA به صورت اختصاصی و رایگان برای توسعه اپلیکیشنهای اندرویدی سفارشی سازی یا customize شده است.
گوگل تا قبل از تمرکز بر روی محیط توسعه اندروید استودیو، از محیط توسعه ADT Bundle که بر پایه Eclipse تهیه شده بود پشتیبانی میکرد. پس از انتشار نسخه پایدار (stable) اندروید استودیو، گوگل پشتیبانی از محیط توسعهی Eclipse را متوقف کرده و Android Studio را به عنوان جایگزین رسمی آن اعلام نمود.
در حال حاضر که مشغول تهیه این مبحث آموزشی هستم، اندروید استودیو Dolphin 2021.3.1.17 جدیدترین نسخهی منتشر شده است. در نسخههای جدیدتر عموما باگها رفع شده و یا امکانات جدیدی اضافه میگردد.
در نسخههای اخیر اندروید استودیو نیز علاوه بر رفع ایرادات، تغییراتی صورت گرفته و امکانات جدیدی اضافه شده که به مهمترین آنها اشاره میکنم:
- در نسخه Dolphin 2021.3.1.17 کارایی Logcat بهبود یافته. برای مثال میتوان چند پنجرهی مختلف ایجاد کرد و بین دیوایسها یا کوئریها جابهجا شد.
- در نسخه Chipmunk 2021.2.1.15 یک پیشنمایش انیمیشن جدید در دسترس توسعهدهندگان قرار گرفته که ساخت انیمیشن بر اساس Jetpack Compose را سادهتر میکند.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 به صورت پیش فرض از Jetpack Compose پشتیبانی میشود. توسط این ابزار، طراحی رابط کاربری با سرعت بالاتری انجام میگردد.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 جفت (Pair) شدن امولاتور Wear OS با دیوایس فیزیکی یا مجازی نسبت به قبل بهبود یافته و این فرایند سریع تر و بهینه تر انجام می گردد.
- همچنین در Arctic Fox امولاتور Google TV تعبیه شده که فرایند تست و عیب یابی اپلیکیشنهای توسعه داده شده برای Android TV را بهبود میبخشد.
- در Arctic Fox قالب یا تمپلیتهایی با نام Responsive Activity Template در اختیار توسعه دهنده و برنامه نویس اندروید قرار گرفته که فرایند ساخت رابط های کاربری واکنشگرا یا Responsive را برای دیوایسهای با اندازههای مختلف صفحات نمایش (موبایل، تبلت، ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و همچنین دیوایسهای ویژه اتوموبیل یا Automotive).
- در نسخه ۴٫۱ بر خلاف نسخههای قبل که امولاتور یا شبیه ساز پیش فرض در پنجرهای جداگانه اجرا میشد، درون محیط داخلی اندروید استودیو اجرا شده که نتیجه آن سرعت بیشتر توسعه دهنده در کار با شبیه ساز است. همچنین امکان اجرا و تست پروژه برای نمایشگرهای تا شدنی نیز در شبیه ساز فراهم شده.
- قابلیت جدیدی در ابزار بررسی دیتابیس اضافه شده که به واسطه آن توسعه دهنده و برنامه نویس اندرویدی میتواند مقادیر متغیر را در حالی اصلاح کند که اپلیکیشن یا به عبارتی پروژه اندرویدی درحال اجرا بوده تا واکنش آن را نسبت به تغییر مقادیر بررسی و مشاهده نماید.
- قابلیتی با عنوان Motion Editor (ویرایشگر حرکت) اضافه شده که طراحی انیمیشن به صورت بصری را در MotionLayout ممکن میسازد. تا قبل از این برای طراحی انیمیشنها لازم بود به طور مستقیم با XML کار کنیم.
- بهبودهای فراوانی در Layout Inspector انجام شده است. به عنوان مثال رفرش یا بروزرسانی آنی محتوا به این قابلیت اضافه شده است.
- سازگاری رابط کاربری برنامه در دیوایسهای مختلف اندرویدی با اندازه متفاوت در صفحه نمایش یکی از چالشهای برنامه نویسان و توسعه دهندگان اندرویدی است. در نسخه ۴ قابلیتی با عنوان Layout Validation معرفی شده که یک پیش نمایش از صفحات برنامه در اندازههای مختلف نمایش میدهد.
- پشتیبانی از زبان Kotlin در کنار زبان Java
- افزایش سرعت بیلد سیستم گریدل (Gradle)
- پشتیبانی از ویژگی Instant App
- معرفی ابزار جدید مانیتورینگ با نام Android Profiler که جایگزین Android Monitor نسخه های گذشته است.
به احتمال زیاد مفاهیم ذکر شدهی فوق برای شما نا آشنا و مبهم است. اما جای نگرانی نیست. در ادامه مباحث آموزشی و در جایی که نیاز باشد توضیحات لازم ارائه خواهد شد.
یک تغییر دیگر که از ورژن ۳ یعنی حدودا ۴ سال قبل از ویرایش این آموزش لحاظ شده، حذف نسخه Bundle است و از این تاریخ به بعد فقط نسخه IDE اندروید استودیو منتشر میشود. یعنی ابزار SDK مانند قبل بطور خودکار و آفلاین نصب نمیشود. بنابراین اگر در جایی با مطلبی در خصوص نسخه باندل برخورد کردید بدانید در حال حاضر کاربردی ندارد.
نسخه Bundle که در بالا اشاره شد، ترکیب IDE و Android SDK در کنار یکدیگر و در قالب یک فایل نصبی بود که انتشار آن متوقف شد.
همانطور که گوگل در سال ۲۰۱۹ وعده داده بود، انتشار بروزرسانی نسخه ۳۲ بیتی اندروید استودیو از نسخه ۴ متوقف شده و از این پس تنها نسخه ۶۴ بیتی بروزرسانی خواهد شد.
گوگل دلیل این تصمیم را تجربه بهتر توسعه دهندگان در نسخه ۶۴ بیتی عنوان کرده است که به ویژه این تفاوت در دسترسی امولاتور پیش فرض اندروید استودیو به حافظه مشهود است. البته لینک آخرین نسخه از اندروید استودیو ۳۲ بیتی روی سایت ما باقی میماند اما بطور قطع و یقین استفاده از نسخه قدیمی ابزار توسعه منطقی نیست و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
دانلود اندروید استودیو در قسمت Developer وب سایت android.com برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مکینتاش فراهم شده است:
https://developer.android.com/studio
در این صفحه سیستم عامل شما به صورت خودکار شناسایی شده و لینک دانلود متناسب با آن نمایش داده میشود. با اینحال اگر نیاز به دانلود نسخهی دیگری دارید، با کلیک روی Download options به سایر لینکها نیز دسترسی خواهید داشت:
متاسفانه گوگل دسترسی به بخش Developer را بر روی کاربران ایرانی مسدود کرده بنابراین برای دانلود اندروید استودیو نیاز به تغییر آیپی دارید و یا اینکه از وب سایتهای دیگر از جمله وب سایت ما (در انتهای همین صفحه) فایل را دانلود کنید. در صفحه ذکر شده علاوه بر لینک دانلود IDE، ابزار SDK که در روش نصب آفلاین استفاده خواهد شد نیز قرار داده شده است.
سخت افزار مورد نیاز برای نصب Android Studio
معمولا اولین سوالی که قبل از نصب هر نرم افزار سنگینی به ذهن ما میرسد این است که چه سخت افزاری مورد نیاز است تا حین کار با کندی سرعت مواجه نشویم. سخت افزار مورد نیاز محیط توسعه اندروید استودیو به شرح زیر میباشد:
CPU: حداقل Core i5 اما چنانچه Core i7 در دسترس باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.
RAM: حداقل ۸ گیگابایت اما ۱۲ یا ۱۶ توصیه میشود.
فضای ذخیره سازی: در صورتی که سیستم عامل و اندروید استودیو روی SSD قرار داشته باشد نسبت به HDD سرعت بیشتری تجربه خواهید کرد
کارت گرافیک: اهمیت زیادی برای اندروید استودیو ندارد.
نصب Android Studio
در نسخه جدید اندروید استودیو، فرایند نصب به اینصورت است که بعد از نصب IDE، ابزار موردنیاز SDK به صورت آنلاین و خودکار دانلود میشود. مزیت این شیوه در این است که با اتصال اندروید استودیو به سرورهای مخزن آنلاین گوگل، آخرین نسخه از ابزار SDK دانلود و نصب میشوند. اما باز هم مسئله محدودیت دسترسی برای کاربران ایرانی مشکل ساز خواهد بود. در اینجا دو راه حل پیش رو داریم:
۱ – نصب آنلاین: استفاده از روشهای تغییر IP جهت دور زدن محدودیتهای اعمال شده بر روی IP های ایران و دریافت ابزار به صورت خودکار و آنلاین. به لحاظ سهولت در فرآیند راه اندازی محیط اندروید استودیو و SDK، این روش زمان کمتری نیاز داشته و نصب تک تک ابزار موردنیاز در SDK بطور خودکار انجام میشود. اما در نظر داشته باشید ابزار تغییر آیپی شما باید از سرعت بالایی برخوردار باشد زیرا حدود ۱ گیگابایت مجموع فایلهایی است که دریافت میشود.
۲ – نصب آفلاین: دانلود ابزار SDK به صورت غیر مستقیم و ساخت دایرکتوری SDK به صورت آفلاین و دستی و سپس نصب اندروید استودیو و معرفی محل قرارگیری SDK به آن.
دو روش ذکر شده هرکدام مزایای مختص خود را داشته اما با توجه حجم نسبتا زیاد ابزار و سرعت پایین اینترنت کاربران داخل ایران (بخصوص در زمان استفاده از ابزار تغییر IP) پیشنهاد من استفاده از روش دوم است.
این شیوه ممکن است برای یکبار ۱۰ دقیقه از وقت شما را بیشتر بگیرد اما در عوض با ساختار و جزئیات ابزار موجود در SDK آشنا خواهید شد که برای هر توسعه دهنده اندرویدی یک ضرورت است.
ابتدا روش نصب آفلاین را بررسی میکنیم. سپس توضیحات مربوط به نصب آنلاین را برای آن دسته از کاربرانی که مایل به نصب خودکار و آنلاین SDK هستند نیز ارائه خواهم داد.
لازم است یاداوری کنم نسخه ۳۲ بیتی مدت زیادی است از جانب گوگل بروزرسانی نشده و استفاده از آن صحیح نیست.
فایل نصبی اندروید استودیو که قبلا دانلود کردهام را اجرا میکنم:
در این مرحله دو گزینه برای نصب تعیین شده که مورد دوم مربوط به AVD یا همان شبیه ساز داخلی اندروید استودیو است.
از سال ۱۳۹۴ تا اوایل ۱۴۰۱ بهجای AVD (امولاتور داخلی اندروید استودیو) از شبیه ساز اندرویدی Genymotion استفاده میکردم که دلیل آن، برتری جنی موشن از نظر سرعت بالای اجرا و حجم کم فایل هر API بود.
اما با توجه به سیاستهای اخیر جنی موشن و اعمال محدودیت بر روی نسخه دسکتاپ این امولاتور از این پس ترجیح میدهم از امولاتور پیشفرض اندروید استودیو استفاده کنم. بنابراین گزینه Android Virtual Device را هم انتخاب میکنم تا نصب شود.
این مرحله مربوط به تعیین محل نصب اندروید استودیو است که بدون تغییر به مرحله بعد میروم.
نصب به اتمام رسید. با زدن Finish اندروید استودیو اجرا می شود. ابتدا پیغامی ظاهر میشود که امکان ایمپورت کردن تنظیمات از نسخههای قبل را در اختیار میگذارد. منظور تنظیمات اصلی اندروید استودیو است (مانند تم محیط توسعه و…). من قصد بازگردانی تنظیمات را ندارم.
اندروید استودیو در حال لود شدن است و بسته به سخت افزار ، چند لحظه زمان میبرد. هنگام لودینگ عبارت Powered by intelliJ Platform را مشاهده میکنید. گوگل محیط توسعه (IDE) شرکت معتبر jetBrains را برای اندروید استودیو انتخاب کرده و در واقع با انجام تغییرات و اضافه کردن پلاگینها و امکانات موردنیاز به IntelliJ IDEA که محیط توسعهی جاواست، آنرا برای توسعه دهندگان اندروید آماده و منتشر کرده است.
قبل از اینکه به ادامه مبحث بپردازم در خصوص آیکون نرم افزار نکتهای را یاداوری میکنم. آیکون اندروید استودیو به طور خودکار روی دسکتاپ اضافه نمیشود و اگر مایلید آیکون را روی دسکتاپ داشته باشید، در منوی استارت ویندوز در قسمت Recently added یا با جستجوی نام Android Studio روی آن راست کلیک کرده، با انتخاب Open file location پنجرهای باز میشود. آیکون را کپی کرده و به دسکتاپ منتقل کنید:
چنانچه در یافتن این گزینه از طریق منوی start موفق نشدید، در محل نصب اندروید استودیو، داخل پوشه bin یک فایل با نام studio64.exe وجود دارد که فایل اجرایی اندروید استودیو است. روی آن راست کلیک کرده گزینه create shortcut را انتخاب کنید تا یک شورت کات از آن ایجاد شده سپس آن را به دسکتاپ منتقل نمائید. البته اضافه کردن به Taskbar توسط گزینه Pin to taskbar هم راه حل دیگر برای دسترسی سریعتر است.
بعد از لود شدن اندروید استودیو اخطاری مبنی بر عدم دسترسی به اینترنت و دریافت لیست SDK مشاهده میشود. چنانچه بخواهیم نصب SDK را بصورت آفلاین انجام دهیم اتصال اینترنت همچنان باید قطع باشد و برای ادامه کار گزینه Cancel را انتخاب میکنیم.
اما در صورت تمایل به نصب آنلاین ابزار، در این مرحله اتصال را برقرار کرده و برنامه تغییر IP را اجرا میکنیم (و یا هر روش مناسب دیگر برای دور زدن محدودیتها). پس از اطمینان از تغییر آی پی سیستم به آی پی غیر از ایران، روی گزینه Cancel کلیک میکنیم. اگر برای تغییر IP میخواهید از یک پروکسی شامل آدرس IP و پورت استفاده کنید روی Setup Proxy کلیک کنید.
در اینجا گوگل از شما میخواهد که اجازه دهید برخی از دادههای موجود بر روی اندروید استودیو شما را در هنگام کار با پروژهها برای بهبود عملکرد نسخههای بعدی آن، به گوگل ارسال نماید. اینکه اجازه بدهیم یا نه به سلیقه هر فرد بستگی دارد.
در مرحله بعد، گزینه Custom را انتخاب میکنم. دلیل انتخاب این گزینه این است که میخواهم محل قرار گیری پوشه SDK را به محلی که خودم آن را ایجاد کرده و دسترسی به آن ساده تر است، تغییر دهم.
در این پنجره امکان انتخاب و یا تغییر مسیر JDK (Java Development Kit) وجود دارد که نیازی به ایجاد تغییر در این مرحله نبوده و از همان JDK پیش فرض اندروید استودیو که در پوشه jre قرار گرفته استفاده میکنیم.
در این مرحله امکان انتخاب تم محیط برنامه وجود دارد. من تم تاریک را میپسندم زیرا در حین کار آسیب کمتری به چشم وارد میشود اما به دلیل درخواست تعدادی از کاربران وب سایت، در تهیه آموزشهای جدید از تم روشن استفاده میکنم تا جزئیات در تصاویر با وضوح بالاتری دیده شود.
تا این مرحله، برای نصب آفلاین یا آنلاین ابزار SDK بجز اتصال یا عدم اتصال اینترنت در مرحله دریافت اخطار عدم دسترسی به اینترنت، تفاوتی وجود نداشت. در ادامه آموزش هردو روش را بطور کامل و با بیان جزئیات بررسی میکنیم. باز هم تاکید میکنم برای درک عمیق تر مفهوم SDK و محتویات آن، هردو روش را مطالعه نمائید.
نصب آفلاین SDK
در مرحله قبل گفتیم برای نصب آفلاین SDK هنگامی که اخطار عدم دسترسی به اینترنت دریافت میکنیم لازم است بدون برقراری اتصال اینترنت روی گزینه Cancel کلیک کرده و مراحل را ادامه دهیم.
پس از انتخاب نوع تم محیط توسعه باید محل قرارگیری ابزار SDK را به برنامه بدهیم. به همین منظور فعلا اندروید استودیو را در همین مرحله رها کرده و ابتدا SDK را به همراه حداقل ابزار ضروری میسازم تا هنگام معرفی محل قرارگیری SDK در اندروید استودیو، با اخطار عدم شناسایی SDK مواجه نشوم.
یک فولدر با نام sdk در درایو C ایجاد میکنم. نام و درایو محل قرارگیری فولدر دلخواه است.
نصب SDK Tools
اولین ابزاری که به sdk اضافه میکنم Tools است. فایل sdk-tools-windows-26.1.1.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به فولدر sdk منتقل میکنم:
توجه داشته باشید اگر سیستم عامل شما ویندوز است و sdk را در درایوی که ویندوز نصب شده ایجاد کرده اید، فایلهای فشرده را ابتدا در محل دیگری (مانند دسکتاپ یا پوشهی دانلودها) Extract کرده سپس به مسیر مدنظر منتقل کنید.
Platform Tools
فایل platform-tools_r33.0.2-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به sdk اضافه میکنم:
Build Tools
ابتدا یک فولدر با نام build-tools به sdk اضافه میکنم:
سپس فایل build-tools_r33-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را درون این فولدر قرار میدهم:
شاید این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که چرا SDK Tools و Platform Tools مستقیما داخل فولدر sdk قرار گرفت اما Build Tools باید داخل یک فولدر فرعی اضافه شود؟
برخی از ابزار مانند دو مورد نخست، فقط یک نسخه از آن را میتوان درون SDK استفاده کرد. به عنوان مثال توسعه دهنده نمیتواند همزمان دو نسخهی PlatformTools 31.0.3 و PlatformTools 29.0.2 را در SDK داشته و استفاده کند و هنگام نیاز به بروزرسانی آن لازم است ابتدا فولدر فعلی
platform-tools از sdk به طور کامل حذف و سپس نسخه جدید جایگزین شود.
اما مواردی مانند Build Tools برنامه نویس میتواند چندین نسخه متفاوت از آن را در sdk نگهداری کرده و بنا به نیاز خود از هرکدام از آنها در پروژههای مختلف استفاده کند. یعنی میتوان BuildTools 31 و BuildTools 27.0.3 را در کنار هم در فولدر build-tools قرار داد بدون آنکه نیاز به حذف نسخه قبل باشد.
Failed to install the following Android SDK packages as some licences have not been accepted.
build-tools;30.0.2 Android SDK Build-Tools 30.0.2
مواجه شدید، نسخه دیگری از Build Tools را نصب کنید.
Platforms
یک فولدر با نام platforms به sdk اضافه میکنم:
مانند مورد قبل، در فولدر platforms نیز میتوان چندین API مختلف اضافه کرد. به عنوان مثال من platform-31_r01.zip و platform-30_r03.zip را از حالت فشرده خارج کرده و به فولدر platforms اضافه میکنم:
برای هر نسخه از اندروید یک API منتشر میشود. به عنوان مثال platform-31_r01.zip مربوط به API 31 (Android 12) است. عدد r01 مربوط به نسخهی منتشر شده از این API است. گوگل معمولا برای هر API (عمدتا تا قبل از معرفی نسخه بعدی اندروید) دو یا سه بروزرسانی منتشر میکند. بنابراین اگر platform-31_r02 معرفی شد بهتر است فولدر نسخه فعلی را از sdk حذف کرده و نسخه جدید را جایگزین کنید. توسعه دهنده بر حسب نیاز خود ممکن است از API های مختلفی استفاده کند. توضیحات بیشتر در مباحث آتی ارائه میگردد.
البته نسخه پیش نمایش یا Preview یک API که مربوط به نسخه آزمایشی اندرویدی میشود که قرار است در آینده منتشر شود، از این قاعده مستثنی بوده و لازم است API پایدار (Stable) ماقبل آن نیز به SDK اضافه شود.
برای مثال در زمانی که API نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید ۱۳ (API 32) در حالت Preview منتشر شود لازم است API پایدار قبل از آن یعنی API 31 نیز اضافه شود. یا اینکه بطور کل از نصب API های آزمایشی صرف نظر کنیم.
Extras
دو ابزار دیگر را باید به SDK اضافه کنیم که هردو درون فولدر extras قرار میگیرند:
داخل extras یک فولدر دیگر با نام google ایجاد میکنم:
سپس ابزارهای usb_driver_r12-windows.zip و google_play_services_49.zip را به این فولدر منتقل میکنم:
خب! تا اینجای کار موفق شدیم یک SDK با حداقل ابزار ضروری را آماده و تکمیل کنیم. بعدا در هر زمان که لازم بود ابزاری را به SDK اضافه یا حذف یا بروزرسانی کنم، چه بصورت آفلاین و مانند مراحل بالا چه بصورت آنلاین و از طریق SDK Manager اندروید استودیو، امکانپذیر خواهد بود.
احتمالا میپرسید چرا این فولدر sdk را به صورت کامل شده و در قالب یک فایل فشرده برای دانلود روی سایت قرار ندادم؟
در پاسخ تاکید میکنم هدفم از ساخت مرحله به مرحله SDK، آشنایی شما با محتوای آن بود تا در مدیریت آفلاین ابزارها (اضافه و حذف ابزار یا بروزرسانی) تسلط کافی داشته باشید.
چنانچه قصد داشتید روی یک رایانه دیگر هم از اندروید استودیو استفاده کنید، کافیست همین فولدر sdk کامل شده را به سیستم دیگر منتقل کرده و اندروید استودیو را نصب کنید و نیازی نیست مراحل بالا را تک به تک انجام دهید. یا اگر در آینده قصد تعویض سیستم عامل خود را داشتید، در سیستم عامل جدید فقط باید اندروید استودیو را نصب کنید و SDK شما از قبل آماده شده.
به اندروید استودیو برمیگردم و در مرحله انتخاب تم، روی گزینه next کلیک میکنم.
در این مرحله و در قسمت Android SDK Location مسیری که SDK را ساختم انتخاب میکنم. اگر SDK به درستی نصب شده و مسیر هم به درستی معرفی شده باشد پیغامی دریافت میشود با این مضمون که Android SDK شناسایی شده و فقط ابزار (کامپوننتهای) نصب نشده یا تاریخ گذشته دانلود خواهند شد که البته قبلا اتصال به اینترنت را قطع کردهام.
ابزار درون SDK کامل بود و توسط اندروید استودیو تایید شد. فقط به خالی بودن دایرکتوری امولاتور (شبیه ساز) پیش فرض اشاره شده که قبلا گفتیم امکان نصب آفلاین Emulator و HAXM وجود ندارد.
به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوطه در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
نصب آنلاین SDK
در این روش برخلاف قسمت قبل که SDK به صورت آفلاین و دستی نصب شد، تمامی ابزار بصورت خودکار و آنلاین از مخزن دریافت میشود. بعد از اتمام نصب که پیغام عدم دسترسی به لیست SDK نمایش داده میشود، اتصال اینترنت را برقرار کرده و IP را به کشوری غیر از ایران تغییر میدهم. اگر به راهنمایی نیاز دارید مطلب عبور از تحریمهای نرم افزاری را مطالعه کنید.
چنانچه بخواهید پروکسی روی اندروید استودیو فعال کنید گزینه Setup Proxy را انتخاب کنید اما در صورتی که قبلا آیپی سیستم توسط یک برنامه یا کانکشن تغییر کرده کافیست روی Cancel کلیک کرده تا ادامه مراحل طی شود.
مانند روش نصب آفلاین، نام پوشه خالی را میتوان sdk یا هر چیز دیگری تعیین کرد.
مشاهده میکنید با برقراری اتصال اینترنت، آیتمهای مورد نیاز که درون باکس سمت چپ لیست شدهاند تیکت خورده و حجم دانلود هرکدام در مقابل آن ذکر شده است.
طبق نکته فوق، در اینجا هم محل قرار گیری SDK را تغییر میدهم. بنابراین یک پوشه خالی با نام sdk در درایو ویندوز ایجاد کرده و آن را به اندروید استودیو معرفی میکنم:
در مرحله بعد، با توجه به اینکه سیستم من از قابلیت HAXM پشتیبانی میکند، تنظیمات مربوط به تعیین میزان RAM ای که مایل هستم به شبیه ساز داخلی اندروید استودیو اختصاص داده شود نمایش داده شده است.
ابزار HAXM در حالت نصب آنلاین به صورت پیشفرض نصب میشود درحالی که در صورت نصب آفلاین، لازم است این ابزار بعدا از طریق SDK Manager و به صورت آنلاین نصب شود.
در آخرین پنجره، جزئیات مربوط به ابزاری که باید دانلود شود نمایش داده شده است. مجموع فایلها چیزی در حدود ۶۰۰ مگابایت است. با کلیک روی دکمه Finish عملیات دانلود ابزار آغاز شده و تمام مراحلی که در قسمت قبل یعنی نصب آفلاین به صورت دستی انجام دادیم (دانلود و جایگزاری پوشه ابزارها در پوشه sdk) در اینجا به طور خودکار انجام خواهد شد.
چنانچه ساخت SDK به روش آفلاین یا آنلاین به درستی انجام شود، پنجرهی Welcome اندروید استودیو نمایش داده خواهد شد. این یعنی نصب و راه اندازی محیط توسعه اندروید استودیو با موفقیت به پایان رسیده است.
در صورت مواجه شدن با پیغام No Android SDK found پس از نصب آفلاین یا آنلاین SDK این مساله نشان میدهد یک یا چند ابزار نصب نشده است. البته این پیغام پس از اولین اتصال اندروید استودیو به مخزن آنلاین و بررسی خودکار ابزارهای نصب شده نمایش داده میشود.
اگر مطمئنید که ابزار ضروری SDK را نصب کردهاید میتوانید این خطا را نادیده گرفته و روی گزینه Cancel کلیک کنید اما بهتر است گزینه Next را انتخاب کنید تا اطلاع دقیقی از نواقص احتمالی داشته باشید.
در تصویر بالا دو ابزار SDK Patch Applier و Android Emulator برای نصب انتخاب شده. از آنجایی که من SDK را به صورت آفلاین نصب کرده بودم این دو مورد از مخزن آنلاین دریافت نشده است.
البته موردی مانند SDK Patch که یک وصله بروزرسانی SDK محسوب میشود امکان نصب آفلاین آن وجود نداشته و در هر صورت باید آنرا به صورت آنلاین دریافت کرد.
با انتخاب گزینه Finish عملیات دانلود این دو ابزار آغاز میشود. ابزار SDK Patch حجم بسیار کمی دارد و فرایند دانلود آن تنها چند ثانیه زمان میبرد.
از آنجایی که دانلود Emulator بعد از SDK Patch انجام میشود چنانچه قصد استفاده از شبیه ساز دیگری غیر از امولاتور اندروید استودرو را دارید یا به هر دلیلی فعلا تصمیمی برای دانلود این ابزار ۳۰۰ مگابایتی را ندارید کافیست به وضعیت دانلود ابزارها دقت کنید و بلافاصله بعد از اتمام دانلود SDK Patch و آغاز دانلود Android Emulator فرایند را متوقف کنید.
کار با SDK Manager
در قسمت قبل روشهای آفلاین و آنلاین ساخت SDK را بعد از نصب Android Studio بررسی کردیم. در ادامه لازم است با مدیریت ابزار در SDK Manager نیز آشنا شویم.
در این صفحه چند گزینه شامل ساخت پروژه جدید، ایمپورت پروژههای قبلی از اندروید استودیو یا اکلیپس و… در اختیار داریم. فعلا با اینها کاری نداریم. SDK Manager را باز میکنم. البته ابتدا اتصال به اینترنت (یا ابزار تغییر IP) را مجدد قطع میکنم تا تفاوت نحوه نمایش ابزار در هردو حالت قطع یا وصل بودن اتصال به مخزن را نشان دهم.
البته SDK Manager در محیط اصلی اندروید استودیو (محیط پروژه) نیز در دسترس است اما در این آموزش قصد ساخت پروژه و ورود به محیط پروژه را ندارم و از همین پنجرهی خوش آمدگویی به قسمت مدیریت Android SDK میروم.
مشاهده میکنید ابزاری که در روش نصب آفلاین SDK داخل دایرکتوری sdk قرار دادهام اینجا لیست شده است.
platform (API) ها در تب SDK Platforms و سایر ابزار در تب SDK Tools قرار میگیرد.
من قبلا API 30 (اندروید ۱۱) و API S (اندروید ۱۲ نسخه پیش نمایش) را در فولدر platforms قرار دادم که در این لیست به همراه جزئیات نمایش داده شده است. ستون Revesion همان شماره نسخه است. (مانند عدد ۰۳ در platform-30_r03.zip)
برای هر API بجز Platform، ابزار دیگری هم منتشر میشود که عموما برای ما کاربردی ندارد (مگر در موارد خاص). لیست این ابزار با انتخاب گزینه Show Package Details از مخزن آنلاین دریافت و نمایش داده میشود که چون در حال حاضر اتصال برقرار نیست باز هم فقط platform نمایش داده خواهد شد.
ملاحظه میکنید با فعال شدن این گزینه، Platform به عنوان یک زیرمجموعه از هر API نشان داده شده.
گزینه Hide Obsolete Packages کامپوننتها و API های منسوخ شده و قدیمی را از لیست حذف میکند.
تب SDK Tools هم به همین صورت ابزار نصب شده را لیست میکند:
با انتخاب Show Package Details جزئیات بیشتری نمایش داده میشود. به عنوان مثال نسخهی ۳۱٫۰٫۰ از Build Tools به صورت زیر مجموعه قرار گرفته که نشان میدهد میتوان نسخههای دیگری نیز به Build Tools اضافه کرد. البته در حالت عادی ما تنها به یک نسخه از Build Tools و سایر ابزار نیاز داریم، مگر در موارد خاص. برای مثال ممکن است روی پروژهای کار کنیم که قبلا توسط شخص یا تیم دیگری توسعه داده شده و فقط با یک نسخه خاص از BuildTools سازگار باشد.
بجز Build Tools سایر ابزار دارای زیر مجموعه نیستند که قبلا اشاره کردم از این ابزار فقط یک نسخه میتواند در SDK موجود باشد و در صورت نیاز به تغییر نسخه در روش آفلاین، میبایست فولدر مربوط به ورژن موجود ابتدا کامل حذف و سپس ورژن جدید جایگزین شود.
حالا اتصال رایانه به اینترنت را برقرار میکنم. لازم به یاداوری است که قبل از باز کردن مجدد SDK Manager می بایست IP ایران را تغییر دهم تا اندروید استودیو بتواند اطلاعات را از مخزن آنلاین فراخوانی کند.
ملاحظه میکنید بعد از اتصال به اینترنت و تغییر IP، سایر ابزاری که قبلا نصب نکردهایم نیز در لیست نشان داده میشود. در حالت عادی تنها چیزی که شما باید در تب SDK Platforms خود داشته باشید، SDK Platform آخرین نسخهی اندروید است. مابقی موارد را فقط در صورتی نصب کنید که میدانید به آن نیاز دارید.
در تب SDK Tools هم ابزار دیگری غیر از مواردی که نصب کردیم وجود دارد که فعلا به آنها نیازی نداریم. چنانچه کنجکاو هستید کاربرد آنها را بدانید نام هرکدام را در وب جستجو کنید.
در تصویر بالا ابزار Intel x86 Emulator Accelerator (HAXM installer) که برای افزایش سرعت شبیه ساز اندروید استودیو بکار میرود به صورت نصب نشده نشان داده میشود زیرا این SDK به صورت آفلاین نصب شده.
همانطور که قبلا اشاره شد، به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوط به نصب ابزار Android Emulator و HAXM در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
توضیحات تکمیلی
SDK Platform: گوگل برای هر نسخه (API) از اندروید ابزار مربوط به آن را نیز در اختیار توسعه دهنده قرار میدهد که شامل SDK Platform، Sources، System image ها و Google APIs میشود.
SDK Platform کدهای موردنیاز برای کامپایل کردن پروژه و ساخت اپلیکیشن را شامل میشود. لازم است توسعه دهنده همواره آخرین API را نصب داشته باشد تا اپلیکیشنی که میسازد با آخرین نسخه اندروید موجود در بازار سازگاری داشته باشد.
با یک مثال ساده توضیح میدهم: در زمان تهیه این آموزش، آخرین API منتشر شده اندروید نسخه ۳۰ است. حالا اگر آخرین API موجود در SDK من نسخهی ۲۶ باشد، اپلیکیشن روی API 26 کامپایل شده و ممکن است با نسخههای جدیدتر اندروید در مواردی خاص، ناسازگاری داشته باشد. پس لازم است همزمان با معرفی نسخههای جدید اندروید، API مربوط به آن را دریافت و نصب کنیم. البته از زمان معرفی نسخه جدید اندروید تا ورود دیوایسهای آن به بازار، چندین ماه فاصله وجود دارد اما شرکتهای سازنده برای دیوایسهای رده بالا عموما بعد از یک بازه زمانی حدودا دو ماهه آپدیت ارائه میدهند.
مورد بعدی Sources است که شامل سورسهای API بوده و الزامی در نصب آن نیست (مگر مواردی که مایل باشید از سورسها کمک بگیرید).
گزینه بعد مربوط به System image ها میشود. از سیستم ایمیجها برای اجرای شبیه ساز داخلی اندروید استودیو یا همان AVD روی رایانه استفاده میشود. شبیه سازها توسعه دهندگان را از تست اپ خود روی دیوایسهای حقیقی مانند گوشی و تبلت بینیاز میکنند. فرض کنید قصد تست و خطایابی پروژه خود را دارید و سعی دارید اپلیکیشن خود را روی تعداد زیادی دیوایس و نسخههای مختلف اندروید تست کنید تا مطمئن شوید اکثر کاربران در استفاده از اپلیکیشن شما با هیچ مشکل و باگی روبرو نمیشوند. اگر بخواهید اپ خود را روی اندرویدهای ۵ تا ۱۱ تست کنید میبایست حداقل ۷ گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید در اختیار داشته باشید! اگر به این لیست، تبلت را هم اضافه کنیم میشود ۱۴ دیوایس! پس عملا غیر ممکن است بتوانیم اپ را روی تمامی دیوایسهای حقیقی تست و خطایابی کنیم. اینجا شبیه ساز یا Emulator به کمک ما میآید. شبیه سازهای متعددی توسط شرکتهای مختلف برای اندروید منتشر شده است. گوگل هم AVD (Android Virtual Device به معنی دیوایس مجازی اندروید) را به صورت پیش فرض و رایگان درون اندروید استودیو تعبیه کرده که توسعهدهندگان را از شبیهسازهای ثانویه مانند Genymotion بینیاز میکند.
به نامگذاریها دقت کنید. مورد اول مربوط به دیوایسهای ویژه اتوموبیل (Automotive)، مورد دوم مربوط به Android TV (تلویزیون هوشمند اندرویدی) و مورد سوم و چهارم Android Wear (ابزار پوشیدنی) هستند. پس واضح است ما با اینها کاری نداریم مگر آنکه قصد توسعه اپلیکیشن برای تلویزیونهای هوشمند یا ساعتهای هوشمند داشته باشیم.
دو مورد بعدی سیستم ایمیجهای معمولی هستند. اولی با نام Atom و دومی Atom_64 مشخص شده که گزینه ۶۴ بیتی صرفا در مواردی استفاده میشود که اپلیکیشن بر پایه معماری ۶۴ بیتی توسعه داده شده است.
مورد بعدی در ابتدای نام آن اشاره به Google APIs شده که نشان میدهد دیوایس مجازی که با این سیستم ایمیج اجرا شود شامل API های گوگل نیز خواهد بود. دو مورد بعدی نیز شامل Google Play هستند و در مواردی که برنامه نویس و توسعه دهنده اندروید به این آیتم نیاز داشته باشد استفاده از این گزینهها مناسب است.
آخرین مورد که با نام ARM مشخص شده برای اجرای شبیه ساز روی سیستمهایی است که بجای پردازنده Intel از AMD استفاده میکنند.
به طور خلاصه و برای مثال اگر پردازنده رایانه شما برند اینتل است و قصد دارید اپلیکیشن خود را در اندرویدهای R ،Q و Pie روی شبیه ساز AVD تست و عیب یابی کنید میتوانیدGoogle APIs Intel x86 System image را برای API های ۳۰، ۲۹ و ۲۸ دریافت کنید.
البته من ترجیح میدهم دانلود System image ها را نه در SDK Manager بلکه در حین ساخت دیوایس مجازی در AVD انجام دهم که در مبحث شبیه ساز اندروید (AVD) به طور مفصل به آن پرداخته شده است.
لینک دانلود ابزار Sources به دلیل ضروری نبودن آن، روی وب سایت ما قرار نمیگیرد. با اینحال اگر مایل به نصب آفلاین این مورد هستید، بعد از دانلود فایل مربوطه از سایر وب سایتها (یا روشی که در ادامه برای پیدا کردن لینک دانلود ابزار معرفی میکنم)، خروجی فایل فشرده را در مسیر مربوطه در SDK قرار دهید.
برای این کار یک پوشه با نام sources در sdk ایجاد کرده و پوشه خروجی فایل فشرده مربوط به Source را داخل آن قرار دهید.
SDK Tools: شامل ابزار ضروری برای ساخت پروژهی اندرویدی.
Build-Tools: همانطور که از نامش پیداست برای بیلد شدن پروژه استفاده میشود.
Platform-Tools: شامل مجموعهای از ابزار مختلف مورد نیاز Platform ها.
Google play services: ابزار گوگل پلی سرویس مورد نیاز برنامههای اندرویدی توسط این ابزار شناسایی میشود.
Google usb driver: برای تست پروژههای اندروید استودیو روی دیوایسهای واقعی مانند موبایل و تبلت، لازم است دیوایس پس از اتصال توسط کابل به سیستم، برای اندروید استودیو شناسایی شود.
اکثر دیوایسها بدون نیاز به نصب درایور قابل شناسایی هستند اما چنانچه دیوایس شما پس از اتصال در اندروید استودیو شناسایی نشد این ابزار را نصب کرده و مجدد امتحان کنید. چنانچه باز هم موفقیت آمیز نبود لازم است درایور دیوایس مربوطه را از وب سایت شرکت سازنده آن دریافت کرده و روی سیستم عامل خود نصب کنید.
به SDK Manager برمیگردم. تا اینجا با نصب آفلاین ابزار در محیط SDK Manager آشنا شدیم. نصب آنلاین ابزار ساده است و همه مراحل به طور خودکار انجام میشود. برای مثال میخواهم SDK Platform 28 را آنلاین نصب کنم:
با انتخاب گزینه مدنظر، علامت دانلود در سمت چپ ظاهر میشود. روی گزینه Apply کلیک میکنم.
قبل از دانلود، فضای لازم برای نصب ابزار مورد نظر را اعلام میکند.
ملاحظه میکنید فایل platform-28_r06.zip در حال دانلود است. بعد از اتمام دانلود، عملیات نصب آغاز و در لاگ نمایش داده شده. همچنین محل نصب این API نیز مشخص شده است:
البته اگر این مراحل را به قصد دریافت لینک فایل جهت استفاده آفلاین انجام میدهید توجه داشته باشید باید مربوط به نصب باشد نه بروزرسانی. هنگامی که ابزار را در SDK Manager بروزرسانی میکنیم فایل دانلودی فقط شامل بخشی از آن ابزار است که میبایست در نسخه موجود جایگزین شود. بنابراین ابتدا باید ابزار مدنظر را از SDK حذف کرده، سپس اقدام به نصب نسخه جدید کنیم تا لینک نسخه کامل را نمایش دهد.
API مدنظر با موفقیت دانلود شد و در قسمت Status عبارت installed را نشان میدهد. یعنی این ابزار نصب شده. همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید فولدر API 28 در کنار سایر APIها قرار گرفت.
جهت حذف ابزار از طریق SDK Manager کافیست تیک گزینهای که قبلا نصب شده را بردارید. علامت ضربدر در سمت چپ نمایش داده میشود که با Apply کردن، حذف خواهد شد. یا اینکه پوشه ابزار مربوطه را از روی SDK حذف نمائید.
موفق و پیروز باشید.
دانلود اندروید استودیو و ابزار SDK
در این قسمت لینک دانلود Android Studio و سایر ابزار مورد نیاز برای سهولت در دریافت و راه اندازی این محیط توسعه در دسترس کاربران قرار گرفته و به طور دائمی بروز رسانی میشود. توصیه میشود حداقل هر ماه یکبار مجدد به این صفحه مراجعه نموده و بررسی کنید چنانچه نسخه جدیدی از اندروید استودیو یا ابزار SDK منتشر شده باشد، آنرا بروز نمائید.
تاریخ بروزرسانی فایلها : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Windows با حجم ۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Linux با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Mac با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
SDK Platforms:
» دانلود platform-33_r02.zip با حجم ۶۵ مگابایت (API 33 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-32_r01.zip با حجم ۶۳ مگابایت (API 32 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-31_r01.zip با حجم ۵۴ مگابایت (API 31 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-30_r03.zip با حجم ۵۰ مگابایت (API 30 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-29_r05.zip با حجم ۷۵ مگابایت (API 29 rev4) | لینک کمکی
» دانلود platform-28_r06.zip با حجم ۷۲ مگابایت (API 28 rev6) | لینک کمکی
» دانلود platform-27_r03.zip با حجم ۶۲ مگابایت (API 27 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-26_r02.zip با حجم ۶۱ مگابایت (API 26 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-25_r03.zip با حجم ۸۱ مگابایت (API 25) | لینک کمکی
» دانلود platform-24_r02.zip با حجم ۷۹ مگابایت (API 24) | لینک کمکی
» دانلود platform-23_r03.zip با حجم ۶۷ مگابایت (API 23) | لینک کمکی
» دانلود android-22.rar با حجم ۶۰ مگابایت (API 22) | لینک کمکی
» دانلود android-19.rar با حجم ۵۷ مگابایت (API 19) | لینک کمکی
» دانلود android-17_r03.zip با حجم ۵۵ مگابایت (API 17) | لینک کمکی
» دانلود android-16_r05.zip با حجم ۴۶ مگابایت (API 16) | لینک کمکی
SDK Tools:
» دانلود build-tools_r34-rc2-windows.zip (Build-Tools 34) با حجم ۵۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود platform-tools_r34.0.1-windows.zip (Platform-Tools 34.0.1) با حجم ۶ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود sdk-tools-windows-26.1.1.zip (SDK Tools 26.1.1) با حجم ۱۵۳ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود usb_driver_r13-windows.zip (Google USB Driver 13) با حجم ۸٫۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود google_play_services_49.zip (Google Play Service 49) با حجم ۱۵ مگابایت | لینک کمکی
تعداد صفحات : ۵۱
حجم : ۳ مگابایت
قیمت : رایگان
تاریخ بروزرسانی آموزش : ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
دانلود رایگان با حجم ۳ مگابایت لینک کمکی
سلام خسته نباشید من Emulator دانلود کردم جدا تو کدوم پوشه کپی کنم؟
اگر متن آموزش رو با دقت مطالعه کرده باشید گفته شده امولاتور فقط آنلاین باید نصب بشه
سلام روز بخیر
متاسفانه خطایی در نصب اندروید استودیو نسخه ۳٫۶٫۱ دریافت کردم.
Caused by: org.codehaus.groovy.control.MultipleCompilationErrorsException: startup failed:
مشکل از چیه؟؟؟
همین ارور رو سرچ و اولین نتیجه که مربوط به stackoverflow.com هست رو بررسی کنید. علت رو توضیح داده اونجا. همیشه هم در قدم اول ارورها رو سرچ کنید تا سریعتر به جواب برسید و منتظر جواب دادن کسی نمونید
سلام ببخشید من دارم ورژن جدید رو نصب میکنم و مراحل نصب آنلاین sdk رو دنبال کردم اما وسط کار نتم قطع شد و حالا این ارور رو نشون میده . میشه لطفا راهنماییم کنید؟؟
java.net.NoRouteToHostException: No route to host: connect.
تو ارتباط با سرور مشکل داره. یه بار اندروید استودیو رو ببندید و ترجیحا سیستم رو ریستارت کنید
سلام و وقت بخیر. بنده با استفاده از سرویس وی پی ان به راحتی
build-tools
emulator
extras
platform-tools
platform
و بسیاری از پوشه ها رو نصب کردم . ولی پوشه ای به نام tools ندیدم . حتی در لیست sdk که از استودیو نگاه میکنم چیزی به نام tools ندیدم تا حتی دانلود کنم . آیا با پوشه ای دیگه ادغام شده یا اینکه باید دستی وارد کنم .
sdk-tools-windows-26.1.1.zip رو یادتون رفته
خیلی ممنون اموزش کامل و مفید
آقای مطهری از پاسخ شما متشکرم.
پروژه با موفقیت sync شد اما هنگام تایپ کدها ، پیشنمایش کدها بازم نمایش داده نمیشود مثلا با تایپ دو حرف باید مقدار زیادی کد نمایش داده شود تا یکی را انتخاب کنیم ولی متاسفانه این اتفاق برای من نمی افتد.
همچنین در صورت داشتن خطا در کدها چراغ ظاهر نمیشود تا خطا را اعلام کند.
سرچ کنید:
android studio autocomplete not working
باعرض سلام مجدد خدمت مهندس سیدمهدی مطهری
ببخشید من DNSها را روی DNSهای شکن که یک سرویس گذر از تحریم است تنظیم کردم و مطمئنم که فعال شده است.
اما هنگام sync کردن پروژه خطای زیر را دریافت میکنم که حدود ۸ مورد است.
عکس خطا هنگام sync شدن پروژه:
http://8upload.ir/uploads/f5212338.png
خواهش می کنم بنده را راهنمایی کرده و پاسخ دهید.
از زحماتتون متشکرم.
سایر سرویس ها رو استفاده کنید. گاهی اوقات ممکنه یه روش رو سیستم من جواب بده رو سیستم شما نه و بلعکس. پرسش های رایج قسمت تغییر آی پی رو مطالعه بفرمایید
سلام
وقتی android studio رو اجرا میکنم این خطا رو میده:
ERROR: Unknown host ‘services.gradle.org’. You may need to adjust the proxy settings in Gradle.
Enable Gradle ‘offline mode’ and sync project
Learn about configuring HTTP proxies in Gradle
مشکل چیه؟
پرسش های رایج (تغییر آی پی)
با سلام
من همه ابزار های لازم را از لیست بالا دانلود و طبق دستورالعمل نصب کردم.البته فقط همین فایل ها را دانلود کردم و از داخل اندروید استودیو اقدام به نصب فایلی نکردم.
اندروید استودیو با موفقیت بالا می آید و محیط کد نویسی هم نشان داده میشود.
ولی من چندتا مشکل دارم که آنهارا مطرح میکنم خواهش می کنم که انها را برای بنده حل فرمایید و پاسخ دهید:
۱-قسمتpreviewکه پیشنمایشی از کدهایxmlکه ظاهر برنامه است نمایش داده نمیشود و هنگام کلیک روی آن در بخشmain.xmlیک دایره در حال چرخش است و خلاصه هیچ پیشنمایشی نشان داده نمیشود تا من ظاهر برنامه را طراحی کنم.
۲-هنگام تایپ کدها ، کدهایی که باید به صورت خودکار ظاهر شوند تا ما آنهارا انتخاب کنیم ظاهر نمیشوند.به عنوان مثال وقتی که مینویسمpuباید چند گزینه همراه با publicظاهر شود که من publicرا انتخاب کنم که این کار سرعت کدنویسی را بالا برده وخطا در برنامه نویسی را کاهش می دهد ولی متاسفانه برای من هیچ اتفاقی نمی افتد.
۳-من نمیتوانم برنامه ام را runکنم درواقع خطای عدم وجود شبیه ساز به چشم میخورد من بلد نیستم که چگونه باید اندرویداستودیو را به شبیه ساز وصل کنم بنده اون آموزشتون رو که در رابطه با وصل اندروید استودیو به جنی موشن است نگاه کردم ولی به علت حجم بالای شبیه ساز و کمبود حجم اینترنت برای من و همچنین پیچیده بودن نمیتوانم وصل کنم.
خواهش میکنم به طور کامل راهنمایی فرمایید.متشکرم.
احتمالا پروژه تون بیلد نشده و ارور گرفتید. ارورها رو بررسی کنید (صفحه پرسش های رایج رو مطالعه کنید)
سلام
وقت بخیر
فایل ۳۲ بیتی موجود در سایت رو دانلود کردم وقتی نصب میکنم با اتمام نصب و اجرا شدن برنامه این ارور رو میده
Could not find main class com/ intellij/idea/main
باید چی کار کنم
نسخه ۳۲ بیتی که نصبی نیست بزرگوار
سلام و خسته نباشید .
من بعد از نصب android studio وقتی دارم android sdk رو انلاین دانلود میکنم وسطاش این خطا رو میگیرم :
The following SDK components were not installed:
Android SDK Build-Tools 29.0.3, Android Emulator
and Sources for Android 29
javax.net.ssl.SSLException: SSL peer shut down
incorrectly
Warning: An error occurred while preparing SDK
package Android SDK Build-Tools 29.0.3: SSL peer
shut down incorrectly.
java.io.IOException: Connection closed at byte
۳۶۱۷۲۰۲٫ Expected 291806236 bytes.
Warning: An error occurred while preparing SDK
package Android Emulator: Connection closed at
byte 3617202. Expected 291806236 bytes..
javax.net.ssl.SSLException: SSL peer shut down
incorrectly
Warning: An error occurred while preparing SDK
package Sources for Android 29: SSL peer shut down
incorrectly.
لطفا بگین باید چیکار کنم…
مربوط به اتصال به اینترنت هست. از سایر روشهای تغییر IP استفاده کنید. مطلب پرسش های رایج (تغییر IP) رو مطالعه بفرمایید
من واسه دانلود اولیه android studio لازمه اون کارایی رو که تو مطلب “چگونه تحریم های نرم افزاری رو دور بزنیم” گذاشتید رو انجام بدم یا همین که از فیلترشکن windscribe استفاده کنم واسه تغییر IP کافیه؟
windscribe یکی از مواردی هست که تو این مطلب بهش اشاره شده. یعنی هرکدوم که براتون جوابگو بود رو استفاده کنید. استفاده همزمان از دو روش منطقی نیست
خطای avd pixel 2 is already running چگونه بر طرف کنم
خطاها رو قبل اینکه بخواید از کسی بپرسید و وقت خودتونو صرف گرفتن جواب بکنید یه بررسی ساده بکنید تا معطل نشید. این ارور رو ترجمه کنید مشخصه علتش چیه. already running یعنی “در حال اجراست”.
سلام خطای Design editor is unavailable until after a successful sync برای چیست
چه طوری برطرف کنم؟
همین جمله رو اگه ترجمه کنید علت مشخصه. ببینید چرا پروژه سینک نشده
سلام مجدد آقای مهندس :
بعد از کلی سرو کله زدن تازه فهمیدم در این کامپیوتر من فقط پروژه های با API 16 یعنی فقط اندروید ۴٫۱ و آنهم فقط با جنی موشن ۴٫۱ کار می کند. البته همه اینها را تست کردم دارم می گویم.
وقتی از جنی موشن های بالاتر از API 26 استفاده می کنم کلی طول می کشد و در نهایت اعلام می کند که پردازنده قادر به پاسخگوئی نمی باشد چیز عجیب و غریبی برای من شده .
شاید سخت افزارتون ضعیف هست و دیوایس های جدید که سنگینتر هستن رو نمیتونه جواب بده. هرچند خیلی منطقی بنظر نمیاد
سلام مجدد آقای مهندس خدا قوت:
اتفاقا از vt-x پشتیبانی می کنه و فعال هم شده است حتی از طرق نرم افزار Leomoon cpu-v هم چک شده است . سایر آموزش هایتان را هم مطالعه کردم به خاطر همین است که کلافه شدم از نصب این نرم افزار
چی بگم والا. vt-x رو به همراه مدل لپ تاپ یا CPU سرچ کنید شاید نکته خاصی وجود داشته باشه
سلام. در پایان نصب Android Studio چنین پیغامی دریافت کردم:
Nothing to do
Android SDK is up to date
SDK emulator directory is missing
پیام سوم منظورم هست. علت چیه؟
مربوط به امولاتور (شبیه ساز AVD) هست که گفته چیزی نصب نشده.
سلام. نیاز به platform-tools_r28.0.1-windows.zip دارم. از کجا میتونم تهیه کنم. شما نسخه ۲۹ رو توی آموزشتون ذکر کردید.
در همین آموزش نحوه دریافت لینک دانلود ابزارها توضیح داده شده.
سلام آقای مهندس من دیگر آنقدر وقتم را در نصب این اندروید استو دیو گذاشتم خسته شدم اگر واقعا میتونید به من کمک کنید بسیار ممنوم میشم حتی حاضرم هزینه ای را هم پرداخت کنم .تا موقع ورود به آن هیچ خطائی صادر نمیشود اما به محض اجرا این خطا را میدهد :
Android SDK is up to date.
Running Intel® HAXM installer
Failed to install Intel HAXM. For details, please check the installation log: “C:\Users\Ali\AppData\Local\Temp\haxm_log.txt”
HAXM installation failed. To install HAXM follow the instructions found at: https://software.intel.com/android/articles/installation-instructions-for-intel-hardware-accelerated-execution-manager-windows
Installer log is located at C:\Users\Ali\AppData\Local\Temp\haxm_log.txt
Installer log contents:
=== Logging started: 13/12/1398 00:11:10 ===
This computer does not support Intel Virtualization Technology (VT-x) or it is being exclusively used by Hyper-V. HAXM cannot be installed.
Please ensure Hyper-V is disabled in Windows Features, or refer to the Intel HAXM documentation for more information.
=== Logging stopped: 13/12/1398 00:11:11 ===
Done
اگه همین متن رو ترجمه میکردید انقدر وقتتون گرفته نمیشد. CPU شما از قابلیت VT-x پشتیبانی نمیکنه یا اینکه غیر فعال هست و باید فعالش کنید. سایر توضیحات در متن آموزش هست
سلام مجدد آقای مهندس خیلی شرمنده ام با یک سری تغییرات این بار این خطا برتیم صادر شده :
Failed to commit install session 639617227 with command pm install-commit 639617227. Error: INSTALL_FAILED_UPDATE_INCOMPATIBLE: Package com.example.mygod signatures do not match the previously installed version; ignoring!
انتهای ارور رو دقت کنید:
signatures do not match the previously installed version
گفته امضای فعلی با امضای نسخهای که قبلا روی دیوایس نصب شده متفاوته
اموزشتون بسیار عالی و کامل بود ممنونم ازتون
اگر میشه مثل همین اموزش رو برای نصب اندروید استودیو در لینوکس هم بذارید خیلی نیاز دارم بهش
روند نصب در هرسه سیستم عامل یکسان هست بزرگوار
سلام مجدد آقای مهندس با نصب ورژن ۳٫۵٫۳ اندروید استودیو و اجرای یک برنامه خیلی ساده با جنی موشن این پیغام را به من میده :
۰۲/۲۶ ۱۷:۲۸:۵۳: Launching ‘app’ on Genymotion Google Nexus 5X.
Installation did not succeed.
The application could not be installed.
Installation failed due to: ”pm install-create -r -t -S 1446208′ returns error ‘Unknown failure: Error: Could not access the Package Manager. Is the system running?”
۰۵:۲۹ PM Session ‘app’: Installation did not succeed.
The application could not be installed.
برای این ارور چیزی پیدا نکردم. یه دیوایس دیگه تست بکنید ببینید بازم مشکل داره؟
سلام آقای مهندس
آنهائی که پردازنده شان AMD است برای استفاده ازشبیه سازی باید چه کار کنند ؟ آخه آنهائی که پردازنده شان اینتل است یک چک باکسی دارند در SDKTOOLS باید فعال بشه و بعد در موقع نصب هم یک فایل HAXM نصب میشود اما در پردازنده های AMD این کار چگونه است ؟
برای AMD هم میتونید از شبیه ساز اندروید استودیو استفاده کنید. HAXM برای بهینه کردن اینتل هست
سلام آقای مهندس خدا قوت :با اجرای یک پروژ با جنی موشن این خطا برایم ظاهر شده :
…adb server version (40) doesn’t match this client (41); killing
اگر کمکم کنید متشکر میشوم.
صفحه پرسش های رایج رو مطالعه کنید قسمت جنی موشن. فکر کنم با بستن adb.exe حل بشه
سلام آقای مهندس خدا قوت
بسیار ممنونم از اینکه مطالب را خیلی خوب توضیح میدهید حتی برای بسیاری از گروه مبتدی و پیشرفته بسیار مفیدبوده است خدا خیرتان دهد فقط یک سئوالی داشتم اینکه من اندروید استودیو و جنی موشن را مو به مو همانطور که گفته بودید اجرا کردم و یک پروژه بااکتیویتی خالی اجرا کردم بببنم که اجرا میشه یا نه ؟
در خروجی جنی موشن این پیغام را میدهد :
Processor System isn’t responding
علت دقیقش رو نمیدونم. شاید سخت افزار ضعیف هست. سرچ بکنید
Genymotion Processor System isn’t responding error
ببینید به چه جوابای می رسید
سلام. فکر کنم مطلب بالا رو همه بلدن برن جلو. مهمترین قسمت نصب gradle هستش که توی خیلی از سیستم ها خطا میده و هر کاری می کنیم درست نمیشه. متاسفانه قسمت آسون کار رو یاد دادین و قسمت اصلیشو نگفتین. فقط نصب gradle رو بگین بقیه شو بلد هستیم.
متاسفانه شما مطلب رو کامل مطالعه نکردید
سلام.
فایلی که با عنوان
دانلود Android Studio IDE 3.5.3 با حجم ۷۲۱ مگابایت (نسخه ۳۲ بیتی) | لینک کمکی (سرور ایران)
گذاشتید برای دانلود، فایل نصبی که نیست. فایل UnInstall هست و فایل استخراج شده رو پاک می کنه!!!!!!!!!!
اگر متن آموزش رو مطالعه می کردید توضیح داده شده نسخه ۳۲ بیتی نسخه نصبی نیست و اینکه چطور باید ازش استفاده کرد!!!!!!!!!!
سلام موقع اجرا برنامه این ارور رو میده.ممنون میشم راهنمایی کنید
ERROR: Unable to resolve dependency for ‘:app@debug/compileClasspath’: Could not resolve androidx.constraintlayout:constraintlayout:1.1.3.
قبل طرح سوال، صفحه پرسش های رایج رو مطالعه بفرمائید بزرگوار
با عرض سلام و خسته نباشید
امکانش هست لینک دانلود Build Tools 28.0.3 رو بزارید.
با تشکر فراوان.
سلام. اندروید استودیو و ابزار بروز شد
تشکر
سلام وقت بخیر
من بعد از نصب اندورید استودیو و اولین اجرا به ارور ERROR: SSL peer shut down incorrectly برخورد کردم.چطور باید اشکال رو برطرف کرد؟؟؟
مربوط به اتصال اینترنتتون هست. حالا یا ابزار تغییر IP مشکل داره یا خود اینترنتتون
با سلام
واقعا ازتون بخاطر این آموزش کامل و مفید تشکر میکنم…
من چند هفته هست که درگیر همین SDK هستم اما امروز به لطف شما تونستم sdk رو نصب کنم 🙂
نوش جان 😉
سلام ممنون بخاطر آموزش کاملتون
ببقشید من نرم افزار میسازم روی بعضی گوشی ها باز نمیشه و میزنه متوقف شدف البته روی ۹۰ درصد گوشی ها بدونه مشکل اجرا میشه.ممکنه مشکل از چی باشه؟
وقسمت sdk اگر همه گزینه ها رو دانلود کنیم مشکلی پیش میاد؟
اول مطمئن بشید Min SDK از نسخه اندروید اون دیوایس بالاتر نباشه. بعد پروژه رو روی گوشی موردنظر اجرا و Logcat رو بررسی کنید ببینید به چه علتی برنامه بسته میشه
دمت گرم داداش!
سلام وقت بخیر ببخشید من امولاتور اندروید استدیو رو از سایت دانلود کردم و فایل زیپشو گرفتم الان باید تو کدوم پوشه sdk اضافه اش کنم؟ممنون
لطفا متن آموزش رو با دقت مطالعه کنید
سلام.خیلی ممنون از توضیحاتتون.من طبق توضیحاتتون sdk کردم و بعد از طریق ابزار تغیر ای پی در حال دانلود سیستم یمیجها هستم اما هرکدوم دانلود می کنم این اخطار میده اخرش :
۲:۴۲ PM Your anti-virus program might be impacting your build performance. Android Studio checked the following directories:
C:\Users\ASUS\.gradle
E:\AndroidSDK\sdk
C:\Users\ASUS\.AndroidStudio3.5\system
C:\Users\ASUS\AndroidStudioProjects\MyApplication
انتی ویروس و فایروالمم خاموش کردم اما نمیدونم مشکل چیه.ممنون میشم راهنماییم کنید؟
اگه اختلالی در عملکرد ایجاد نمیکنه مهم نیست. فقط تذکر میده
ممنون خیلی کمک کرد
با سلام من نسخه ۳٫۵٫۲ android studio رو نصب کردم. می خواستم بپرسم استفاده از فایل های sdk که تو این صفحه گذاشتین مشکل Your Android SDK is missing رو حل میکنه؟
بله
سلام، خسته نباشید. وقتی وارد اندروید استودیو میشم خطای gradle رو میده. چطور میشه این رو بر طرف کنم؟
پرسش های رایج رو مطالعه کنید بزرگوار. ابتدای قسمت نظرات هم تاکید شده رو مطالعه این صفحه
سلام
من طبق آموزش شما فولدر SDK رو ایجاد کردم و مسیرش رو تو اندروید استودیو مشخص کردم
ولی تو SDK Maneger داخل تبSDK tools که لیست SDK رو میاره
Android Support Repository
و
Google Repository
رو نمیاره
این در حالیه که فایلاشون رو داخل پوشه ی مربوطه تو فولدرSDKریختم
در ضمن نسخه اندروید استودیوای که نصب کردم۳٫۵٫۲ هستش.
خواهشا راهنماییم کنید،
ممنون.
اگر مسیرشون درست باشه نباید مشکلی باشه. یه بار دیگه با دقت محل قرارگیری این دو ابزار رو چک کنید. و اینکه مطمئن بشید فایلها رو که از حالت فشرده خارج میکنید داخل یه فولدر جدید ساخته نمیشن. یعنی موقع Extract کردن گزینه Extract Here رو بزنید اگه WinRAR استفاده میکنید
من تو سایت https://developer.android.com
یه مقاله ای در این مورد دیدم که تا اونجایی که متوجه شدم مثل اینکه یه چیزایی در مورد نصب
android support repository
تغییر کرده
من که از توضیحاتش دقیقا سر درنیاوردم
این لینکشه:
https://developer.android.com/topic/libraries/support-library/setup.html
بی زحمت خودتون یه نگاهی به این مقاله بندازین ببیند چجوریه.
این مربوط به استفاده از کتابخانه ها داخل پروژه هستش که در مطلب زیر توضیح داده شده و جدای از مشکل شماست:
https://android-studio.ir/androidx-migration-guide
من تمام فایل ها همونطور که شما تو آموزش تون توضیح دادین داخل پوشهSDK کپی کردم،اصلا نمیدونم چرا android support رو نشون نمیده.
وقتی با فیلترشکن انلاین هم میشم و خوده برنامه یه سری فایل ها رو برای دانلود تو SDK tools میاره ،اونجام هم خبری از Google support نیست.
خواهشا اگه راه حلی برای رفع این مشکل بنظرتون میرسه کمکم کنید.
تنها راه اینه که آنلاین نصب کنید
سلام
نسخه اندروید گوشی من android 4.4.2 است.
فرقی داره کدام نسخه از platform را دانلود کنم که بتونم براش برنامه بنویسم؟
آیا آخرین نسخه platform نسخه های قدیم اندروید را پشتیبانی میکنه؟
اگر چند دقیقه وقت بذارید و متن آموزش رو مطالعه کنید به جواب میرسید دوست عزیز
سلام
اگر از اینجا دانلود کنم به مشکل نمیخورم؟
چون شنیدم باید از سایت خودش حتماٌ دانلود کنم ولی فیلتر شکن ندارم و سایتش هم فیلتر هست و نظرات رو که خوندم کمتر کسی بود که مشکل بخوره که اونم پاسخگو بودید
لطفاٌ سریع پاسخ منم بدید خیلی عجله دارم سپاس
نه بزرگوار چرا به مشکل بخورید؟
سلام.مهندس واقعا دستت درد نکنه و خدا خیرت بده.من همیشه خودم از اینجا sdk رو اپدیت میکنم و به دوستان هم توصیه کردم.یا علی
سلام خسته نباشید..من برنامه رو نصب کرده بودم قبلا ولی بعد اینکه ویندوز رو ریست کردم و دوباره نصبش کردم برنامه باز نمیشه و این اخطار میده:
failed to load JVM DLL c:program failes/android/android studio……..
if you already have a64-bit jdk installed, define a JAVA_HOME variable in computer>system properties>system settings>environment variables
JAVA_HOME رو گفته تعریف نکردید
سلام و سپاس از مطالب مفیدی که زحمت می کشید و خیلی خوب ارایه می کنید
من با روش offline فایل های sdk رو با همون ترتیب و ساختاری که مشخص کردید تشکیل دادم ولی بعد از نصب android studio و اجرا کردن sdk manager، داخل تب sdk tools، مجموعه support repository ( و هیچکدوم از زیرمجموعه هاش مثل android support repository و google repository) رو نشون نمیده یا فکر کنم اصلا نمیتونه پیدا کنه. شما میدونید دلیلش چی میتونه باشه؟
اگه مطمئنید مکان قرارگیری ابزارها درست هست که نباید مشکلی باشه. با دقت چک کنید. موقعی که مسیر SDK رو به اندروید استودیو معرفی کردید خطا نگرفتید؟
سلام.لینک دانلودی که فرستادم soft98.ir/mobile/13883-android-sdk.html
تمامی sdk و platform و ndk باهم جمع شده است و بعد از extract کردن در درایوc پوشه ای به نام tool ایجاد میکند.آیا همین پوشه کافی است؟
من اطلاعی از محتویات این پکیج ندارم. شما نیازی به داشتن همه platform ها رو ندارید. صرفا آخرین نسخه کفایت میکنه. پس نیاز به دانلود همچین فایل حجیمی نیست
سلام استاد
ممنون از تمامی مطالب خوب بسیار مفیدی که قراردادین
میخوام بدونم امکانش هست که اموزش هاتون رو تو زمینه وبسایت هم ادامه بدین
مثلا اموزش دات نت کور ۲ یا انگولار ۶
یا اصلا جایی کلاس دارین در این زمینه ها؟
سلام. در برنامه دارم بعد اینکه آموزشهای اندروید تکمیل شد برم سراغ وب ولی به این زودی ها فرصت نمیشه. البته دو موردی که شما فرمودید بنده هنوز تجربه ای درش ندارم
سلام و خسته نباشید . من چند تا از فایل ها را دشب دانلود کردم و امروز اومدم بقیه را دانلود کنم اما نشد
This site can’t be reached
اینترنت هم مشکل نداره . چند تا چیز از سایت های دیگه دانلود کردم راحت دانلود شد . اما این سایت به نظر می رسه که یه مشکله داره
سلام. مشکل سرور دانلود موقتی بود. میتونستید از لینکهای کمکی (سرور ایران) استفاده کنید. لینک کمکی برای همین وقتاس دیگه!
سلام مهندس خسته نباشید
وقتی که پروژه ایجاد میکنم ، error میده میگه که build-tools-android-10 موجود نیست در حالی که طبق آموزش توی پوشه قرارش دادم
مطمئنید زده build-tools-android-10؟
آموزش خیلی خوبی بود مهندس، توضیحات کامل، خوب و به روزی توی آموزشتون داشتین و از زحمتت ممنونم.
نرم افزار دیگه ایی برای کسایی که پرازندشون خوب نیست سراغ ندارید
خیر
سلام
من میخوام اندروید استودیو ۳۲ بیت رو، روی چند عدد کامپیوتر کاملا آفلاین (کلا به اینترنت دسترسی ندارند) نصب کنم. میخواستم بدونم که آیا امکانش هست یا حتما باید در نهایت به اینترنت متصل بشند ؟
باتشکر
در نهایت برای دریافت کتابخانه ها نیاز به اینترنت هست. مگه اینکه اونها رو هم یکی یکی فایلش رو دانلود و به صورت دستی به پروژه اضافه کنید که فکر میکنم خیلی ساده نباشه. مرتبه اولی که اندروید استودیو اجرا میشه موارد زیادی رو دریافت میکنه
سلام وقتی همه برنامه ها رو نصب کردم و اندروید استودیو رو هم نصب کردم داخل اندروید استودیو قسمت sdk manager هیچی چیزی برایم مشخص نیست ،انگار که هیچ کدوم از sdkرو نشناخته،وقتی هم از اون بالا بهش پوشه sdkرو معرفی میکنم اصلا چیزی نمیاره.
باید چیکار کنم؟؟
مطمئن بشید موارد ضروری SDK رو در پوشه قرار دادید قبل از معرفی مسیر
با سلام. وعرض تشکر بابت وبسایت مفیدتون.
سوالم اینه که :
مگر نه این که وقتی ما می خوایم برنامه ای بنویسیم (در صورتی که به برنامه ی ما به امکانات خاصی نیاز نداشت) باید اون رو تحت پائین ترین API Level ممکن بنویسیم. تا دستگاه های بیشتری برنامه ی ما رو پشتیبانی کنند؟
پس با توجه به این که پائین ترین API یی که شما گذاشتید، ۱۶ هست. پس من برای نوشتن برنامه ای که مثلاً اندروید ۳ هم اون رو ساپورت کنه باید API های قدیمی تر رو هم که از قدیم داشتم به Sdk اضافه کنم؟ ممنون.
خیر در متن آموزش هم توضیح داده شده. شما فقط آخرین API رو باید داشته باشید. نیازی به داشتن API مربوط به نسخه Minimum در SDK نیست.