دانلود، نصب و راه اندازی اندروید استودیو
با اولین جلسه آموزش برنامه نویسی اندروید در خدمت شما هستم. در این مبحث نحوه نصب اندروید استودیو، نصب SDK و مدیریت ابزار به دو روش آفلاین و آنلاین را بررسی میکنیم. همچنین لینک دانلود اندروید استودیو و سایر ابزار مورد نیاز برای راه اندازی محیط توسعه Android Studio برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مک در انتهای همین صفحه قید شده و مرتبا بروز رسانی میگردد.
محیط توسعه اندروید استودیو به صورت رسمی توسط گوگل توسعه و پشتیبانی میشود و کاملا رایگان است.
معرفی محیط توسعه Android Studio
به نام خدا. اندروید استودیو یک IDE یا Integrated Development Environment (محیط توسعهی یکپارچه) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل برای توسعه و ساخت اپلیکیشن (نرم افزار / برنامه) های سیستم عامل اندروید معرفی شد.
اندروید استودیو بر پایهی محیط توسعهی JetBrains IntelliJ IDEA به صورت اختصاصی و رایگان برای توسعه اپلیکیشنهای اندرویدی سفارشی سازی یا customize شده است.
گوگل تا قبل از تمرکز بر روی محیط توسعه اندروید استودیو، از محیط توسعه ADT Bundle که بر پایه Eclipse تهیه شده بود پشتیبانی میکرد. پس از انتشار نسخه پایدار (stable) اندروید استودیو، گوگل پشتیبانی از محیط توسعهی Eclipse را متوقف کرده و Android Studio را به عنوان جایگزین رسمی آن اعلام نمود.
در حال حاضر که مشغول تهیه این مبحث آموزشی هستم، اندروید استودیو Dolphin 2021.3.1.17 جدیدترین نسخهی منتشر شده است. در نسخههای جدیدتر عموما باگها رفع شده و یا امکانات جدیدی اضافه میگردد.
در نسخههای اخیر اندروید استودیو نیز علاوه بر رفع ایرادات، تغییراتی صورت گرفته و امکانات جدیدی اضافه شده که به مهمترین آنها اشاره میکنم:
- در نسخه Dolphin 2021.3.1.17 کارایی Logcat بهبود یافته. برای مثال میتوان چند پنجرهی مختلف ایجاد کرد و بین دیوایسها یا کوئریها جابهجا شد.
- در نسخه Chipmunk 2021.2.1.15 یک پیشنمایش انیمیشن جدید در دسترس توسعهدهندگان قرار گرفته که ساخت انیمیشن بر اساس Jetpack Compose را سادهتر میکند.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 به صورت پیش فرض از Jetpack Compose پشتیبانی میشود. توسط این ابزار، طراحی رابط کاربری با سرعت بالاتری انجام میگردد.
- در نسخه Arctic Fox 2020.3.1 جفت (Pair) شدن امولاتور Wear OS با دیوایس فیزیکی یا مجازی نسبت به قبل بهبود یافته و این فرایند سریع تر و بهینه تر انجام می گردد.
- همچنین در Arctic Fox امولاتور Google TV تعبیه شده که فرایند تست و عیب یابی اپلیکیشنهای توسعه داده شده برای Android TV را بهبود میبخشد.
- در Arctic Fox قالب یا تمپلیتهایی با نام Responsive Activity Template در اختیار توسعه دهنده و برنامه نویس اندروید قرار گرفته که فرایند ساخت رابط های کاربری واکنشگرا یا Responsive را برای دیوایسهای با اندازههای مختلف صفحات نمایش (موبایل، تبلت، ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و همچنین دیوایسهای ویژه اتوموبیل یا Automotive).
- در نسخه ۴٫۱ بر خلاف نسخههای قبل که امولاتور یا شبیه ساز پیش فرض در پنجرهای جداگانه اجرا میشد، درون محیط داخلی اندروید استودیو اجرا شده که نتیجه آن سرعت بیشتر توسعه دهنده در کار با شبیه ساز است. همچنین امکان اجرا و تست پروژه برای نمایشگرهای تا شدنی نیز در شبیه ساز فراهم شده.
- قابلیت جدیدی در ابزار بررسی دیتابیس اضافه شده که به واسطه آن توسعه دهنده و برنامه نویس اندرویدی میتواند مقادیر متغیر را در حالی اصلاح کند که اپلیکیشن یا به عبارتی پروژه اندرویدی درحال اجرا بوده تا واکنش آن را نسبت به تغییر مقادیر بررسی و مشاهده نماید.
- قابلیتی با عنوان Motion Editor (ویرایشگر حرکت) اضافه شده که طراحی انیمیشن به صورت بصری را در MotionLayout ممکن میسازد. تا قبل از این برای طراحی انیمیشنها لازم بود به طور مستقیم با XML کار کنیم.
- بهبودهای فراوانی در Layout Inspector انجام شده است. به عنوان مثال رفرش یا بروزرسانی آنی محتوا به این قابلیت اضافه شده است.
- سازگاری رابط کاربری برنامه در دیوایسهای مختلف اندرویدی با اندازه متفاوت در صفحه نمایش یکی از چالشهای برنامه نویسان و توسعه دهندگان اندرویدی است. در نسخه ۴ قابلیتی با عنوان Layout Validation معرفی شده که یک پیش نمایش از صفحات برنامه در اندازههای مختلف نمایش میدهد.
- پشتیبانی از زبان Kotlin در کنار زبان Java
- افزایش سرعت بیلد سیستم گریدل (Gradle)
- پشتیبانی از ویژگی Instant App
- معرفی ابزار جدید مانیتورینگ با نام Android Profiler که جایگزین Android Monitor نسخه های گذشته است.
به احتمال زیاد مفاهیم ذکر شدهی فوق برای شما نا آشنا و مبهم است. اما جای نگرانی نیست. در ادامه مباحث آموزشی و در جایی که نیاز باشد توضیحات لازم ارائه خواهد شد.
یک تغییر دیگر که از ورژن ۳ یعنی حدودا ۴ سال قبل از ویرایش این آموزش لحاظ شده، حذف نسخه Bundle است و از این تاریخ به بعد فقط نسخه IDE اندروید استودیو منتشر میشود. یعنی ابزار SDK مانند قبل بطور خودکار و آفلاین نصب نمیشود. بنابراین اگر در جایی با مطلبی در خصوص نسخه باندل برخورد کردید بدانید در حال حاضر کاربردی ندارد.
نسخه Bundle که در بالا اشاره شد، ترکیب IDE و Android SDK در کنار یکدیگر و در قالب یک فایل نصبی بود که انتشار آن متوقف شد.
همانطور که گوگل در سال ۲۰۱۹ وعده داده بود، انتشار بروزرسانی نسخه ۳۲ بیتی اندروید استودیو از نسخه ۴ متوقف شده و از این پس تنها نسخه ۶۴ بیتی بروزرسانی خواهد شد.
گوگل دلیل این تصمیم را تجربه بهتر توسعه دهندگان در نسخه ۶۴ بیتی عنوان کرده است که به ویژه این تفاوت در دسترسی امولاتور پیش فرض اندروید استودیو به حافظه مشهود است. البته لینک آخرین نسخه از اندروید استودیو ۳۲ بیتی روی سایت ما باقی میماند اما بطور قطع و یقین استفاده از نسخه قدیمی ابزار توسعه منطقی نیست و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
دانلود اندروید استودیو در قسمت Developer وب سایت android.com برای سیستم عاملهای ویندوز، لینوکس و مکینتاش فراهم شده است:
https://developer.android.com/studio
در این صفحه سیستم عامل شما به صورت خودکار شناسایی شده و لینک دانلود متناسب با آن نمایش داده میشود. با اینحال اگر نیاز به دانلود نسخهی دیگری دارید، با کلیک روی Download options به سایر لینکها نیز دسترسی خواهید داشت:
متاسفانه گوگل دسترسی به بخش Developer را بر روی کاربران ایرانی مسدود کرده بنابراین برای دانلود اندروید استودیو نیاز به تغییر آیپی دارید و یا اینکه از وب سایتهای دیگر از جمله وب سایت ما (در انتهای همین صفحه) فایل را دانلود کنید. در صفحه ذکر شده علاوه بر لینک دانلود IDE، ابزار SDK که در روش نصب آفلاین استفاده خواهد شد نیز قرار داده شده است.
سخت افزار مورد نیاز برای نصب Android Studio
معمولا اولین سوالی که قبل از نصب هر نرم افزار سنگینی به ذهن ما میرسد این است که چه سخت افزاری مورد نیاز است تا حین کار با کندی سرعت مواجه نشویم. سخت افزار مورد نیاز محیط توسعه اندروید استودیو به شرح زیر میباشد:
CPU: حداقل Core i5 اما چنانچه Core i7 در دسترس باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.
RAM: حداقل ۸ گیگابایت اما ۱۲ یا ۱۶ توصیه میشود.
فضای ذخیره سازی: در صورتی که سیستم عامل و اندروید استودیو روی SSD قرار داشته باشد نسبت به HDD سرعت بیشتری تجربه خواهید کرد
کارت گرافیک: اهمیت زیادی برای اندروید استودیو ندارد.
نصب Android Studio
در نسخه جدید اندروید استودیو، فرایند نصب به اینصورت است که بعد از نصب IDE، ابزار موردنیاز SDK به صورت آنلاین و خودکار دانلود میشود. مزیت این شیوه در این است که با اتصال اندروید استودیو به سرورهای مخزن آنلاین گوگل، آخرین نسخه از ابزار SDK دانلود و نصب میشوند. اما باز هم مسئله محدودیت دسترسی برای کاربران ایرانی مشکل ساز خواهد بود. در اینجا دو راه حل پیش رو داریم:
۱ – نصب آنلاین: استفاده از روشهای تغییر IP جهت دور زدن محدودیتهای اعمال شده بر روی IP های ایران و دریافت ابزار به صورت خودکار و آنلاین. به لحاظ سهولت در فرآیند راه اندازی محیط اندروید استودیو و SDK، این روش زمان کمتری نیاز داشته و نصب تک تک ابزار موردنیاز در SDK بطور خودکار انجام میشود. اما در نظر داشته باشید ابزار تغییر آیپی شما باید از سرعت بالایی برخوردار باشد زیرا حدود ۱ گیگابایت مجموع فایلهایی است که دریافت میشود.
۲ – نصب آفلاین: دانلود ابزار SDK به صورت غیر مستقیم و ساخت دایرکتوری SDK به صورت آفلاین و دستی و سپس نصب اندروید استودیو و معرفی محل قرارگیری SDK به آن.
دو روش ذکر شده هرکدام مزایای مختص خود را داشته اما با توجه حجم نسبتا زیاد ابزار و سرعت پایین اینترنت کاربران داخل ایران (بخصوص در زمان استفاده از ابزار تغییر IP) پیشنهاد من استفاده از روش دوم است.
این شیوه ممکن است برای یکبار ۱۰ دقیقه از وقت شما را بیشتر بگیرد اما در عوض با ساختار و جزئیات ابزار موجود در SDK آشنا خواهید شد که برای هر توسعه دهنده اندرویدی یک ضرورت است.
ابتدا روش نصب آفلاین را بررسی میکنیم. سپس توضیحات مربوط به نصب آنلاین را برای آن دسته از کاربرانی که مایل به نصب خودکار و آنلاین SDK هستند نیز ارائه خواهم داد.
لازم است یاداوری کنم نسخه ۳۲ بیتی مدت زیادی است از جانب گوگل بروزرسانی نشده و استفاده از آن صحیح نیست.
فایل نصبی اندروید استودیو که قبلا دانلود کردهام را اجرا میکنم:
در این مرحله دو گزینه برای نصب تعیین شده که مورد دوم مربوط به AVD یا همان شبیه ساز داخلی اندروید استودیو است.
از سال ۱۳۹۴ تا اوایل ۱۴۰۱ بهجای AVD (امولاتور داخلی اندروید استودیو) از شبیه ساز اندرویدی Genymotion استفاده میکردم که دلیل آن، برتری جنی موشن از نظر سرعت بالای اجرا و حجم کم فایل هر API بود.
اما با توجه به سیاستهای اخیر جنی موشن و اعمال محدودیت بر روی نسخه دسکتاپ این امولاتور از این پس ترجیح میدهم از امولاتور پیشفرض اندروید استودیو استفاده کنم. بنابراین گزینه Android Virtual Device را هم انتخاب میکنم تا نصب شود.
این مرحله مربوط به تعیین محل نصب اندروید استودیو است که بدون تغییر به مرحله بعد میروم.
نصب به اتمام رسید. با زدن Finish اندروید استودیو اجرا می شود. ابتدا پیغامی ظاهر میشود که امکان ایمپورت کردن تنظیمات از نسخههای قبل را در اختیار میگذارد. منظور تنظیمات اصلی اندروید استودیو است (مانند تم محیط توسعه و…). من قصد بازگردانی تنظیمات را ندارم.
اندروید استودیو در حال لود شدن است و بسته به سخت افزار ، چند لحظه زمان میبرد. هنگام لودینگ عبارت Powered by intelliJ Platform را مشاهده میکنید. گوگل محیط توسعه (IDE) شرکت معتبر jetBrains را برای اندروید استودیو انتخاب کرده و در واقع با انجام تغییرات و اضافه کردن پلاگینها و امکانات موردنیاز به IntelliJ IDEA که محیط توسعهی جاواست، آنرا برای توسعه دهندگان اندروید آماده و منتشر کرده است.
قبل از اینکه به ادامه مبحث بپردازم در خصوص آیکون نرم افزار نکتهای را یاداوری میکنم. آیکون اندروید استودیو به طور خودکار روی دسکتاپ اضافه نمیشود و اگر مایلید آیکون را روی دسکتاپ داشته باشید، در منوی استارت ویندوز در قسمت Recently added یا با جستجوی نام Android Studio روی آن راست کلیک کرده، با انتخاب Open file location پنجرهای باز میشود. آیکون را کپی کرده و به دسکتاپ منتقل کنید:
چنانچه در یافتن این گزینه از طریق منوی start موفق نشدید، در محل نصب اندروید استودیو، داخل پوشه bin یک فایل با نام studio64.exe وجود دارد که فایل اجرایی اندروید استودیو است. روی آن راست کلیک کرده گزینه create shortcut را انتخاب کنید تا یک شورت کات از آن ایجاد شده سپس آن را به دسکتاپ منتقل نمائید. البته اضافه کردن به Taskbar توسط گزینه Pin to taskbar هم راه حل دیگر برای دسترسی سریعتر است.
بعد از لود شدن اندروید استودیو اخطاری مبنی بر عدم دسترسی به اینترنت و دریافت لیست SDK مشاهده میشود. چنانچه بخواهیم نصب SDK را بصورت آفلاین انجام دهیم اتصال اینترنت همچنان باید قطع باشد و برای ادامه کار گزینه Cancel را انتخاب میکنیم.
اما در صورت تمایل به نصب آنلاین ابزار، در این مرحله اتصال را برقرار کرده و برنامه تغییر IP را اجرا میکنیم (و یا هر روش مناسب دیگر برای دور زدن محدودیتها). پس از اطمینان از تغییر آی پی سیستم به آی پی غیر از ایران، روی گزینه Cancel کلیک میکنیم. اگر برای تغییر IP میخواهید از یک پروکسی شامل آدرس IP و پورت استفاده کنید روی Setup Proxy کلیک کنید.
در اینجا گوگل از شما میخواهد که اجازه دهید برخی از دادههای موجود بر روی اندروید استودیو شما را در هنگام کار با پروژهها برای بهبود عملکرد نسخههای بعدی آن، به گوگل ارسال نماید. اینکه اجازه بدهیم یا نه به سلیقه هر فرد بستگی دارد.
در مرحله بعد، گزینه Custom را انتخاب میکنم. دلیل انتخاب این گزینه این است که میخواهم محل قرار گیری پوشه SDK را به محلی که خودم آن را ایجاد کرده و دسترسی به آن ساده تر است، تغییر دهم.
در این پنجره امکان انتخاب و یا تغییر مسیر JDK (Java Development Kit) وجود دارد که نیازی به ایجاد تغییر در این مرحله نبوده و از همان JDK پیش فرض اندروید استودیو که در پوشه jre قرار گرفته استفاده میکنیم.
در این مرحله امکان انتخاب تم محیط برنامه وجود دارد. من تم تاریک را میپسندم زیرا در حین کار آسیب کمتری به چشم وارد میشود اما به دلیل درخواست تعدادی از کاربران وب سایت، در تهیه آموزشهای جدید از تم روشن استفاده میکنم تا جزئیات در تصاویر با وضوح بالاتری دیده شود.
تا این مرحله، برای نصب آفلاین یا آنلاین ابزار SDK بجز اتصال یا عدم اتصال اینترنت در مرحله دریافت اخطار عدم دسترسی به اینترنت، تفاوتی وجود نداشت. در ادامه آموزش هردو روش را بطور کامل و با بیان جزئیات بررسی میکنیم. باز هم تاکید میکنم برای درک عمیق تر مفهوم SDK و محتویات آن، هردو روش را مطالعه نمائید.
نصب آفلاین SDK
در مرحله قبل گفتیم برای نصب آفلاین SDK هنگامی که اخطار عدم دسترسی به اینترنت دریافت میکنیم لازم است بدون برقراری اتصال اینترنت روی گزینه Cancel کلیک کرده و مراحل را ادامه دهیم.
پس از انتخاب نوع تم محیط توسعه باید محل قرارگیری ابزار SDK را به برنامه بدهیم. به همین منظور فعلا اندروید استودیو را در همین مرحله رها کرده و ابتدا SDK را به همراه حداقل ابزار ضروری میسازم تا هنگام معرفی محل قرارگیری SDK در اندروید استودیو، با اخطار عدم شناسایی SDK مواجه نشوم.
یک فولدر با نام sdk در درایو C ایجاد میکنم. نام و درایو محل قرارگیری فولدر دلخواه است.
نصب SDK Tools
اولین ابزاری که به sdk اضافه میکنم Tools است. فایل sdk-tools-windows-26.1.1.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به فولدر sdk منتقل میکنم:
توجه داشته باشید اگر سیستم عامل شما ویندوز است و sdk را در درایوی که ویندوز نصب شده ایجاد کرده اید، فایلهای فشرده را ابتدا در محل دیگری (مانند دسکتاپ یا پوشهی دانلودها) Extract کرده سپس به مسیر مدنظر منتقل کنید.
Platform Tools
فایل platform-tools_r33.0.2-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را به sdk اضافه میکنم:
Build Tools
ابتدا یک فولدر با نام build-tools به sdk اضافه میکنم:
سپس فایل build-tools_r33-windows.zip را از حالت فشرده خارج کرده و فولدر خروجی را درون این فولدر قرار میدهم:
شاید این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که چرا SDK Tools و Platform Tools مستقیما داخل فولدر sdk قرار گرفت اما Build Tools باید داخل یک فولدر فرعی اضافه شود؟
برخی از ابزار مانند دو مورد نخست، فقط یک نسخه از آن را میتوان درون SDK استفاده کرد. به عنوان مثال توسعه دهنده نمیتواند همزمان دو نسخهی PlatformTools 31.0.3 و PlatformTools 29.0.2 را در SDK داشته و استفاده کند و هنگام نیاز به بروزرسانی آن لازم است ابتدا فولدر فعلی
platform-tools از sdk به طور کامل حذف و سپس نسخه جدید جایگزین شود.
اما مواردی مانند Build Tools برنامه نویس میتواند چندین نسخه متفاوت از آن را در sdk نگهداری کرده و بنا به نیاز خود از هرکدام از آنها در پروژههای مختلف استفاده کند. یعنی میتوان BuildTools 31 و BuildTools 27.0.3 را در کنار هم در فولدر build-tools قرار داد بدون آنکه نیاز به حذف نسخه قبل باشد.
Failed to install the following Android SDK packages as some licences have not been accepted.
build-tools;30.0.2 Android SDK Build-Tools 30.0.2
مواجه شدید، نسخه دیگری از Build Tools را نصب کنید.
Platforms
یک فولدر با نام platforms به sdk اضافه میکنم:
مانند مورد قبل، در فولدر platforms نیز میتوان چندین API مختلف اضافه کرد. به عنوان مثال من platform-31_r01.zip و platform-30_r03.zip را از حالت فشرده خارج کرده و به فولدر platforms اضافه میکنم:
برای هر نسخه از اندروید یک API منتشر میشود. به عنوان مثال platform-31_r01.zip مربوط به API 31 (Android 12) است. عدد r01 مربوط به نسخهی منتشر شده از این API است. گوگل معمولا برای هر API (عمدتا تا قبل از معرفی نسخه بعدی اندروید) دو یا سه بروزرسانی منتشر میکند. بنابراین اگر platform-31_r02 معرفی شد بهتر است فولدر نسخه فعلی را از sdk حذف کرده و نسخه جدید را جایگزین کنید. توسعه دهنده بر حسب نیاز خود ممکن است از API های مختلفی استفاده کند. توضیحات بیشتر در مباحث آتی ارائه میگردد.
البته نسخه پیش نمایش یا Preview یک API که مربوط به نسخه آزمایشی اندرویدی میشود که قرار است در آینده منتشر شود، از این قاعده مستثنی بوده و لازم است API پایدار (Stable) ماقبل آن نیز به SDK اضافه شود.
برای مثال در زمانی که API نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید ۱۳ (API 32) در حالت Preview منتشر شود لازم است API پایدار قبل از آن یعنی API 31 نیز اضافه شود. یا اینکه بطور کل از نصب API های آزمایشی صرف نظر کنیم.
Extras
دو ابزار دیگر را باید به SDK اضافه کنیم که هردو درون فولدر extras قرار میگیرند:
داخل extras یک فولدر دیگر با نام google ایجاد میکنم:
سپس ابزارهای usb_driver_r12-windows.zip و google_play_services_49.zip را به این فولدر منتقل میکنم:
خب! تا اینجای کار موفق شدیم یک SDK با حداقل ابزار ضروری را آماده و تکمیل کنیم. بعدا در هر زمان که لازم بود ابزاری را به SDK اضافه یا حذف یا بروزرسانی کنم، چه بصورت آفلاین و مانند مراحل بالا چه بصورت آنلاین و از طریق SDK Manager اندروید استودیو، امکانپذیر خواهد بود.
احتمالا میپرسید چرا این فولدر sdk را به صورت کامل شده و در قالب یک فایل فشرده برای دانلود روی سایت قرار ندادم؟
در پاسخ تاکید میکنم هدفم از ساخت مرحله به مرحله SDK، آشنایی شما با محتوای آن بود تا در مدیریت آفلاین ابزارها (اضافه و حذف ابزار یا بروزرسانی) تسلط کافی داشته باشید.
چنانچه قصد داشتید روی یک رایانه دیگر هم از اندروید استودیو استفاده کنید، کافیست همین فولدر sdk کامل شده را به سیستم دیگر منتقل کرده و اندروید استودیو را نصب کنید و نیازی نیست مراحل بالا را تک به تک انجام دهید. یا اگر در آینده قصد تعویض سیستم عامل خود را داشتید، در سیستم عامل جدید فقط باید اندروید استودیو را نصب کنید و SDK شما از قبل آماده شده.
به اندروید استودیو برمیگردم و در مرحله انتخاب تم، روی گزینه next کلیک میکنم.
در این مرحله و در قسمت Android SDK Location مسیری که SDK را ساختم انتخاب میکنم. اگر SDK به درستی نصب شده و مسیر هم به درستی معرفی شده باشد پیغامی دریافت میشود با این مضمون که Android SDK شناسایی شده و فقط ابزار (کامپوننتهای) نصب نشده یا تاریخ گذشته دانلود خواهند شد که البته قبلا اتصال به اینترنت را قطع کردهام.
ابزار درون SDK کامل بود و توسط اندروید استودیو تایید شد. فقط به خالی بودن دایرکتوری امولاتور (شبیه ساز) پیش فرض اشاره شده که قبلا گفتیم امکان نصب آفلاین Emulator و HAXM وجود ندارد.
به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوطه در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
نصب آنلاین SDK
در این روش برخلاف قسمت قبل که SDK به صورت آفلاین و دستی نصب شد، تمامی ابزار بصورت خودکار و آنلاین از مخزن دریافت میشود. بعد از اتمام نصب که پیغام عدم دسترسی به لیست SDK نمایش داده میشود، اتصال اینترنت را برقرار کرده و IP را به کشوری غیر از ایران تغییر میدهم. اگر به راهنمایی نیاز دارید مطلب عبور از تحریمهای نرم افزاری را مطالعه کنید.
چنانچه بخواهید پروکسی روی اندروید استودیو فعال کنید گزینه Setup Proxy را انتخاب کنید اما در صورتی که قبلا آیپی سیستم توسط یک برنامه یا کانکشن تغییر کرده کافیست روی Cancel کلیک کرده تا ادامه مراحل طی شود.
مانند روش نصب آفلاین، نام پوشه خالی را میتوان sdk یا هر چیز دیگری تعیین کرد.
مشاهده میکنید با برقراری اتصال اینترنت، آیتمهای مورد نیاز که درون باکس سمت چپ لیست شدهاند تیکت خورده و حجم دانلود هرکدام در مقابل آن ذکر شده است.
طبق نکته فوق، در اینجا هم محل قرار گیری SDK را تغییر میدهم. بنابراین یک پوشه خالی با نام sdk در درایو ویندوز ایجاد کرده و آن را به اندروید استودیو معرفی میکنم:
در مرحله بعد، با توجه به اینکه سیستم من از قابلیت HAXM پشتیبانی میکند، تنظیمات مربوط به تعیین میزان RAM ای که مایل هستم به شبیه ساز داخلی اندروید استودیو اختصاص داده شود نمایش داده شده است.
ابزار HAXM در حالت نصب آنلاین به صورت پیشفرض نصب میشود درحالی که در صورت نصب آفلاین، لازم است این ابزار بعدا از طریق SDK Manager و به صورت آنلاین نصب شود.
در آخرین پنجره، جزئیات مربوط به ابزاری که باید دانلود شود نمایش داده شده است. مجموع فایلها چیزی در حدود ۶۰۰ مگابایت است. با کلیک روی دکمه Finish عملیات دانلود ابزار آغاز شده و تمام مراحلی که در قسمت قبل یعنی نصب آفلاین به صورت دستی انجام دادیم (دانلود و جایگزاری پوشه ابزارها در پوشه sdk) در اینجا به طور خودکار انجام خواهد شد.
چنانچه ساخت SDK به روش آفلاین یا آنلاین به درستی انجام شود، پنجرهی Welcome اندروید استودیو نمایش داده خواهد شد. این یعنی نصب و راه اندازی محیط توسعه اندروید استودیو با موفقیت به پایان رسیده است.
در صورت مواجه شدن با پیغام No Android SDK found پس از نصب آفلاین یا آنلاین SDK این مساله نشان میدهد یک یا چند ابزار نصب نشده است. البته این پیغام پس از اولین اتصال اندروید استودیو به مخزن آنلاین و بررسی خودکار ابزارهای نصب شده نمایش داده میشود.
اگر مطمئنید که ابزار ضروری SDK را نصب کردهاید میتوانید این خطا را نادیده گرفته و روی گزینه Cancel کلیک کنید اما بهتر است گزینه Next را انتخاب کنید تا اطلاع دقیقی از نواقص احتمالی داشته باشید.
در تصویر بالا دو ابزار SDK Patch Applier و Android Emulator برای نصب انتخاب شده. از آنجایی که من SDK را به صورت آفلاین نصب کرده بودم این دو مورد از مخزن آنلاین دریافت نشده است.
البته موردی مانند SDK Patch که یک وصله بروزرسانی SDK محسوب میشود امکان نصب آفلاین آن وجود نداشته و در هر صورت باید آنرا به صورت آنلاین دریافت کرد.
با انتخاب گزینه Finish عملیات دانلود این دو ابزار آغاز میشود. ابزار SDK Patch حجم بسیار کمی دارد و فرایند دانلود آن تنها چند ثانیه زمان میبرد.
از آنجایی که دانلود Emulator بعد از SDK Patch انجام میشود چنانچه قصد استفاده از شبیه ساز دیگری غیر از امولاتور اندروید استودرو را دارید یا به هر دلیلی فعلا تصمیمی برای دانلود این ابزار ۳۰۰ مگابایتی را ندارید کافیست به وضعیت دانلود ابزارها دقت کنید و بلافاصله بعد از اتمام دانلود SDK Patch و آغاز دانلود Android Emulator فرایند را متوقف کنید.
کار با SDK Manager
در قسمت قبل روشهای آفلاین و آنلاین ساخت SDK را بعد از نصب Android Studio بررسی کردیم. در ادامه لازم است با مدیریت ابزار در SDK Manager نیز آشنا شویم.
در این صفحه چند گزینه شامل ساخت پروژه جدید، ایمپورت پروژههای قبلی از اندروید استودیو یا اکلیپس و… در اختیار داریم. فعلا با اینها کاری نداریم. SDK Manager را باز میکنم. البته ابتدا اتصال به اینترنت (یا ابزار تغییر IP) را مجدد قطع میکنم تا تفاوت نحوه نمایش ابزار در هردو حالت قطع یا وصل بودن اتصال به مخزن را نشان دهم.
البته SDK Manager در محیط اصلی اندروید استودیو (محیط پروژه) نیز در دسترس است اما در این آموزش قصد ساخت پروژه و ورود به محیط پروژه را ندارم و از همین پنجرهی خوش آمدگویی به قسمت مدیریت Android SDK میروم.
مشاهده میکنید ابزاری که در روش نصب آفلاین SDK داخل دایرکتوری sdk قرار دادهام اینجا لیست شده است.
platform (API) ها در تب SDK Platforms و سایر ابزار در تب SDK Tools قرار میگیرد.
من قبلا API 30 (اندروید ۱۱) و API S (اندروید ۱۲ نسخه پیش نمایش) را در فولدر platforms قرار دادم که در این لیست به همراه جزئیات نمایش داده شده است. ستون Revesion همان شماره نسخه است. (مانند عدد ۰۳ در platform-30_r03.zip)
برای هر API بجز Platform، ابزار دیگری هم منتشر میشود که عموما برای ما کاربردی ندارد (مگر در موارد خاص). لیست این ابزار با انتخاب گزینه Show Package Details از مخزن آنلاین دریافت و نمایش داده میشود که چون در حال حاضر اتصال برقرار نیست باز هم فقط platform نمایش داده خواهد شد.
ملاحظه میکنید با فعال شدن این گزینه، Platform به عنوان یک زیرمجموعه از هر API نشان داده شده.
گزینه Hide Obsolete Packages کامپوننتها و API های منسوخ شده و قدیمی را از لیست حذف میکند.
تب SDK Tools هم به همین صورت ابزار نصب شده را لیست میکند:
با انتخاب Show Package Details جزئیات بیشتری نمایش داده میشود. به عنوان مثال نسخهی ۳۱٫۰٫۰ از Build Tools به صورت زیر مجموعه قرار گرفته که نشان میدهد میتوان نسخههای دیگری نیز به Build Tools اضافه کرد. البته در حالت عادی ما تنها به یک نسخه از Build Tools و سایر ابزار نیاز داریم، مگر در موارد خاص. برای مثال ممکن است روی پروژهای کار کنیم که قبلا توسط شخص یا تیم دیگری توسعه داده شده و فقط با یک نسخه خاص از BuildTools سازگار باشد.
بجز Build Tools سایر ابزار دارای زیر مجموعه نیستند که قبلا اشاره کردم از این ابزار فقط یک نسخه میتواند در SDK موجود باشد و در صورت نیاز به تغییر نسخه در روش آفلاین، میبایست فولدر مربوط به ورژن موجود ابتدا کامل حذف و سپس ورژن جدید جایگزین شود.
حالا اتصال رایانه به اینترنت را برقرار میکنم. لازم به یاداوری است که قبل از باز کردن مجدد SDK Manager می بایست IP ایران را تغییر دهم تا اندروید استودیو بتواند اطلاعات را از مخزن آنلاین فراخوانی کند.
ملاحظه میکنید بعد از اتصال به اینترنت و تغییر IP، سایر ابزاری که قبلا نصب نکردهایم نیز در لیست نشان داده میشود. در حالت عادی تنها چیزی که شما باید در تب SDK Platforms خود داشته باشید، SDK Platform آخرین نسخهی اندروید است. مابقی موارد را فقط در صورتی نصب کنید که میدانید به آن نیاز دارید.
در تب SDK Tools هم ابزار دیگری غیر از مواردی که نصب کردیم وجود دارد که فعلا به آنها نیازی نداریم. چنانچه کنجکاو هستید کاربرد آنها را بدانید نام هرکدام را در وب جستجو کنید.
در تصویر بالا ابزار Intel x86 Emulator Accelerator (HAXM installer) که برای افزایش سرعت شبیه ساز اندروید استودیو بکار میرود به صورت نصب نشده نشان داده میشود زیرا این SDK به صورت آفلاین نصب شده.
همانطور که قبلا اشاره شد، به منظور جلوگیری از طولانی شدن این آموزش، توضیحات مربوط به نصب ابزار Android Emulator و HAXM در صفحه کار با امولاتور اندروید استودیو و ساخت دیوایس مجازی (AVD) قرار گرفته است.
توضیحات تکمیلی
SDK Platform: گوگل برای هر نسخه (API) از اندروید ابزار مربوط به آن را نیز در اختیار توسعه دهنده قرار میدهد که شامل SDK Platform، Sources، System image ها و Google APIs میشود.
SDK Platform کدهای موردنیاز برای کامپایل کردن پروژه و ساخت اپلیکیشن را شامل میشود. لازم است توسعه دهنده همواره آخرین API را نصب داشته باشد تا اپلیکیشنی که میسازد با آخرین نسخه اندروید موجود در بازار سازگاری داشته باشد.
با یک مثال ساده توضیح میدهم: در زمان تهیه این آموزش، آخرین API منتشر شده اندروید نسخه ۳۰ است. حالا اگر آخرین API موجود در SDK من نسخهی ۲۶ باشد، اپلیکیشن روی API 26 کامپایل شده و ممکن است با نسخههای جدیدتر اندروید در مواردی خاص، ناسازگاری داشته باشد. پس لازم است همزمان با معرفی نسخههای جدید اندروید، API مربوط به آن را دریافت و نصب کنیم. البته از زمان معرفی نسخه جدید اندروید تا ورود دیوایسهای آن به بازار، چندین ماه فاصله وجود دارد اما شرکتهای سازنده برای دیوایسهای رده بالا عموما بعد از یک بازه زمانی حدودا دو ماهه آپدیت ارائه میدهند.
مورد بعدی Sources است که شامل سورسهای API بوده و الزامی در نصب آن نیست (مگر مواردی که مایل باشید از سورسها کمک بگیرید).
گزینه بعد مربوط به System image ها میشود. از سیستم ایمیجها برای اجرای شبیه ساز داخلی اندروید استودیو یا همان AVD روی رایانه استفاده میشود. شبیه سازها توسعه دهندگان را از تست اپ خود روی دیوایسهای حقیقی مانند گوشی و تبلت بینیاز میکنند. فرض کنید قصد تست و خطایابی پروژه خود را دارید و سعی دارید اپلیکیشن خود را روی تعداد زیادی دیوایس و نسخههای مختلف اندروید تست کنید تا مطمئن شوید اکثر کاربران در استفاده از اپلیکیشن شما با هیچ مشکل و باگی روبرو نمیشوند. اگر بخواهید اپ خود را روی اندرویدهای ۵ تا ۱۱ تست کنید میبایست حداقل ۷ گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید در اختیار داشته باشید! اگر به این لیست، تبلت را هم اضافه کنیم میشود ۱۴ دیوایس! پس عملا غیر ممکن است بتوانیم اپ را روی تمامی دیوایسهای حقیقی تست و خطایابی کنیم. اینجا شبیه ساز یا Emulator به کمک ما میآید. شبیه سازهای متعددی توسط شرکتهای مختلف برای اندروید منتشر شده است. گوگل هم AVD (Android Virtual Device به معنی دیوایس مجازی اندروید) را به صورت پیش فرض و رایگان درون اندروید استودیو تعبیه کرده که توسعهدهندگان را از شبیهسازهای ثانویه مانند Genymotion بینیاز میکند.
به نامگذاریها دقت کنید. مورد اول مربوط به دیوایسهای ویژه اتوموبیل (Automotive)، مورد دوم مربوط به Android TV (تلویزیون هوشمند اندرویدی) و مورد سوم و چهارم Android Wear (ابزار پوشیدنی) هستند. پس واضح است ما با اینها کاری نداریم مگر آنکه قصد توسعه اپلیکیشن برای تلویزیونهای هوشمند یا ساعتهای هوشمند داشته باشیم.
دو مورد بعدی سیستم ایمیجهای معمولی هستند. اولی با نام Atom و دومی Atom_64 مشخص شده که گزینه ۶۴ بیتی صرفا در مواردی استفاده میشود که اپلیکیشن بر پایه معماری ۶۴ بیتی توسعه داده شده است.
مورد بعدی در ابتدای نام آن اشاره به Google APIs شده که نشان میدهد دیوایس مجازی که با این سیستم ایمیج اجرا شود شامل API های گوگل نیز خواهد بود. دو مورد بعدی نیز شامل Google Play هستند و در مواردی که برنامه نویس و توسعه دهنده اندروید به این آیتم نیاز داشته باشد استفاده از این گزینهها مناسب است.
آخرین مورد که با نام ARM مشخص شده برای اجرای شبیه ساز روی سیستمهایی است که بجای پردازنده Intel از AMD استفاده میکنند.
به طور خلاصه و برای مثال اگر پردازنده رایانه شما برند اینتل است و قصد دارید اپلیکیشن خود را در اندرویدهای R ،Q و Pie روی شبیه ساز AVD تست و عیب یابی کنید میتوانیدGoogle APIs Intel x86 System image را برای API های ۳۰، ۲۹ و ۲۸ دریافت کنید.
البته من ترجیح میدهم دانلود System image ها را نه در SDK Manager بلکه در حین ساخت دیوایس مجازی در AVD انجام دهم که در مبحث شبیه ساز اندروید (AVD) به طور مفصل به آن پرداخته شده است.
لینک دانلود ابزار Sources به دلیل ضروری نبودن آن، روی وب سایت ما قرار نمیگیرد. با اینحال اگر مایل به نصب آفلاین این مورد هستید، بعد از دانلود فایل مربوطه از سایر وب سایتها (یا روشی که در ادامه برای پیدا کردن لینک دانلود ابزار معرفی میکنم)، خروجی فایل فشرده را در مسیر مربوطه در SDK قرار دهید.
برای این کار یک پوشه با نام sources در sdk ایجاد کرده و پوشه خروجی فایل فشرده مربوط به Source را داخل آن قرار دهید.
SDK Tools: شامل ابزار ضروری برای ساخت پروژهی اندرویدی.
Build-Tools: همانطور که از نامش پیداست برای بیلد شدن پروژه استفاده میشود.
Platform-Tools: شامل مجموعهای از ابزار مختلف مورد نیاز Platform ها.
Google play services: ابزار گوگل پلی سرویس مورد نیاز برنامههای اندرویدی توسط این ابزار شناسایی میشود.
Google usb driver: برای تست پروژههای اندروید استودیو روی دیوایسهای واقعی مانند موبایل و تبلت، لازم است دیوایس پس از اتصال توسط کابل به سیستم، برای اندروید استودیو شناسایی شود.
اکثر دیوایسها بدون نیاز به نصب درایور قابل شناسایی هستند اما چنانچه دیوایس شما پس از اتصال در اندروید استودیو شناسایی نشد این ابزار را نصب کرده و مجدد امتحان کنید. چنانچه باز هم موفقیت آمیز نبود لازم است درایور دیوایس مربوطه را از وب سایت شرکت سازنده آن دریافت کرده و روی سیستم عامل خود نصب کنید.
به SDK Manager برمیگردم. تا اینجا با نصب آفلاین ابزار در محیط SDK Manager آشنا شدیم. نصب آنلاین ابزار ساده است و همه مراحل به طور خودکار انجام میشود. برای مثال میخواهم SDK Platform 28 را آنلاین نصب کنم:
با انتخاب گزینه مدنظر، علامت دانلود در سمت چپ ظاهر میشود. روی گزینه Apply کلیک میکنم.
قبل از دانلود، فضای لازم برای نصب ابزار مورد نظر را اعلام میکند.
ملاحظه میکنید فایل platform-28_r06.zip در حال دانلود است. بعد از اتمام دانلود، عملیات نصب آغاز و در لاگ نمایش داده شده. همچنین محل نصب این API نیز مشخص شده است:
البته اگر این مراحل را به قصد دریافت لینک فایل جهت استفاده آفلاین انجام میدهید توجه داشته باشید باید مربوط به نصب باشد نه بروزرسانی. هنگامی که ابزار را در SDK Manager بروزرسانی میکنیم فایل دانلودی فقط شامل بخشی از آن ابزار است که میبایست در نسخه موجود جایگزین شود. بنابراین ابتدا باید ابزار مدنظر را از SDK حذف کرده، سپس اقدام به نصب نسخه جدید کنیم تا لینک نسخه کامل را نمایش دهد.
API مدنظر با موفقیت دانلود شد و در قسمت Status عبارت installed را نشان میدهد. یعنی این ابزار نصب شده. همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید فولدر API 28 در کنار سایر APIها قرار گرفت.
جهت حذف ابزار از طریق SDK Manager کافیست تیک گزینهای که قبلا نصب شده را بردارید. علامت ضربدر در سمت چپ نمایش داده میشود که با Apply کردن، حذف خواهد شد. یا اینکه پوشه ابزار مربوطه را از روی SDK حذف نمائید.
موفق و پیروز باشید.
دانلود اندروید استودیو و ابزار SDK
در این قسمت لینک دانلود Android Studio و سایر ابزار مورد نیاز برای سهولت در دریافت و راه اندازی این محیط توسعه در دسترس کاربران قرار گرفته و به طور دائمی بروز رسانی میشود. توصیه میشود حداقل هر ماه یکبار مجدد به این صفحه مراجعه نموده و بررسی کنید چنانچه نسخه جدیدی از اندروید استودیو یا ابزار SDK منتشر شده باشد، آنرا بروز نمائید.
تاریخ بروزرسانی فایلها : ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Windows با حجم ۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Linux با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
» دانلود Android Studio Hedgehog 2023.1.1 Patch 1 برای Mac با حجم ۱.۱ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیتی) | لینک کمکی
SDK Platforms:
» دانلود platform-33_r02.zip با حجم ۶۵ مگابایت (API 33 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-32_r01.zip با حجم ۶۳ مگابایت (API 32 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-31_r01.zip با حجم ۵۴ مگابایت (API 31 rev1) | لینک کمکی
» دانلود platform-30_r03.zip با حجم ۵۰ مگابایت (API 30 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-29_r05.zip با حجم ۷۵ مگابایت (API 29 rev4) | لینک کمکی
» دانلود platform-28_r06.zip با حجم ۷۲ مگابایت (API 28 rev6) | لینک کمکی
» دانلود platform-27_r03.zip با حجم ۶۲ مگابایت (API 27 rev3) | لینک کمکی
» دانلود platform-26_r02.zip با حجم ۶۱ مگابایت (API 26 rev2) | لینک کمکی
» دانلود platform-25_r03.zip با حجم ۸۱ مگابایت (API 25) | لینک کمکی
» دانلود platform-24_r02.zip با حجم ۷۹ مگابایت (API 24) | لینک کمکی
» دانلود platform-23_r03.zip با حجم ۶۷ مگابایت (API 23) | لینک کمکی
» دانلود android-22.rar با حجم ۶۰ مگابایت (API 22) | لینک کمکی
» دانلود android-19.rar با حجم ۵۷ مگابایت (API 19) | لینک کمکی
» دانلود android-17_r03.zip با حجم ۵۵ مگابایت (API 17) | لینک کمکی
» دانلود android-16_r05.zip با حجم ۴۶ مگابایت (API 16) | لینک کمکی
SDK Tools:
» دانلود build-tools_r34-rc2-windows.zip (Build-Tools 34) با حجم ۵۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود platform-tools_r34.0.1-windows.zip (Platform-Tools 34.0.1) با حجم ۶ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود sdk-tools-windows-26.1.1.zip (SDK Tools 26.1.1) با حجم ۱۵۳ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود usb_driver_r13-windows.zip (Google USB Driver 13) با حجم ۸٫۵ مگابایت | لینک کمکی
» دانلود google_play_services_49.zip (Google Play Service 49) با حجم ۱۵ مگابایت | لینک کمکی
تعداد صفحات : ۵۱
حجم : ۳ مگابایت
قیمت : رایگان
تاریخ بروزرسانی آموزش : ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
دانلود رایگان با حجم ۳ مگابایت لینک کمکی
سلام
Build Tools 28.0.3 را بگذارین تو سایت لطفا
http://dl.android-studio.ir/sdk/build-tools_r28.0.3-windows.zip
بله شما خیلی خوب توضیح دادین واو به واو..در این شکی نیست..
اخه یه قسمت بود مربوط به خطاهای dependency که مربوط به خطا gradle sync که اصلا نه به روش دانلود از طریق خودکار سیستم حل نشد و نه از طریق دانلود دستی در قسمت sdk .. و فایل هم اضافه میکردم همین کتابخونه رو اخر انحام نشد…
بالاخره این روش که بعد از باز کردن اندروید استودیو رفتم قسمت file و بعد setting و در قسمت سرچش نوشتم http proxy و بعدش واردش شدم اینطوری عمل کردم :
گزینه Manual proxy configuration انتخاب کنید
سپس http در مقابل Host name بنویسید fodev.org
و در مقابل Port number پورت گفته شده ۸۱۱۸ وارد کنید.
بعدش ok رو زدم و پنجره بسته شد
حالا بعدش این مسیر رو رفتم…دو تا پایین تر file اونجا android رو انتخاب کردم این مسیر :
۱- android بعدش ۲-app بعدش ۳-gradle scripts
بعدش ۴- Resources bundle gradle بعدش ۵- gradle properties
روی ۵ کلیک میکنیم و پنجره ای باز میشه:
بعدش هیچ نوشته ای رو دست نمیزنیم و آخرین خط این رو وارد میکنیم:
systemProp.http.proxyHost=fodev.org
systemProp.http.proxyPort=8118
systemProp.https.proxyHost=fodev.org
systemProp.https.proxyPort=8118
بعد میریم دوباره روی file و کلیک میکنم و سپس گزینه ی save all رو میزنیم..
و دوباره در همین منو file یه گزینه هست به اسم: invalidate Caches/restart و روش کلیک میکنیم بعدش گزینه ی restart رو میزنیم ((..این زمان اینترنت و فیلتر شکن پولی رو روشن کردم..برای دانلود ما بقی چیزها اینترنت ۵۱۲ زجر آور هست خودم ۴G ایرانسل استفاده کردم راحت شدم..))
دوباره که برنامه بالا اومد یه صفحه از http proxy میاد اون رو ok بزنیم … دانلود میکنه ..این روش دستی بود و همه خطا مربوط به appcompat و layout ,.. ,
Failed to resolve: com.android.support:appcompat-v7:28.0.0 و ما بقی مشکل ها رو حل میکنه..
خدا قوت بازم ممنون بابت راهنمایی هاتون
و این روش رو من استفاده کردم سراخر چندین خطا برداشته شد و خودس همه چی رو دانلود میکنه خودکار..
یعنب ناگفته نماند کسی که میخواد اندروید استودیو نصب کنه باید به روش دستی یا آنلاین اون چیزایی که شما گفتین رو انجام بده ..سراخر چنین خطایی خورد اینایی که عرض کردم رو انجام بده …
موفق باشین
خدا پشت و پناهتون
دوست عزیز اصلا بحث خوب توضیح دادن نیست. عرض کردم خدمتتون این روشی که شما استفاده کردید و جواب داده (FOD) رو بنده هم چند ماه قبل در مطلب “چگونه تحریم های نرم افزاری را دور بزنیم” که زیرمجموعه مطلب پرسش های رایج هست، معرفی کردم. اگر همون ابتدا که به مشکل برخوردید این مطلب رو مطالعه کرده بودید وقتتون تلف نمیشد. موفق باشید
سلام بر اقای مطهری بزرگوار
جناب اون مشکلی که برای من پیش اومد
در این پیج رفتم و اخر تمامی خطاها با این برطرف شد
FOD
اگه زحمتی نیست این رو به متن کاملتون اضافه کنین چون واقعا کامل نوشتین و حیفه این رو وارد نکنین و من اصلا در پیج ها و وب های دیگه این رو نگفتم
اما ای کاش اینقدر پراکنده گویی و جز گویی در سایت های مختلف نبود و و چند تا مثل شما کامل نوشته میشد کافی بود
با تشکر از زحمتتون
یا علی..
بزرگوار اگر مطلب پرسش های رایج (قسمت تغییر آی پی) رو مطالعه میکردید، این سرویس رو معرفی کردم
سلام به خدمت آقای مطهری بزرگوار
واقعا من ندیدم کسی اینطور بخواد وقت بذاره و با تمام جزییات همه چی رو بگه و خیلی ممنونم از توضیحتون …
و مطالب صدها و شاید هزار وب سایت رو جستجو کردم اغلبا نیمه کاره و نا تمام توضیح دادن و شما کامل توضیح دادین.. ممنون از این حوصله و همتی که به خرج دادین …
مشکلی که من الان دارم این هست که از طریق فیلتر شکن پولی همه sdk ها رو با جزییات از طریق خود برنامه دانلود کردم حدودا ۱۴ گیگ شد..
ولی ظاهرا با خود gradle مشکل داره و هر روشی و هر سرچی به ذهنم رسید و دانلود کردم بازم درست نشد ..خدا شاهده یک ماه و خوردی درگیرش هستم هنوز نصب نکردم دیگه ناامید شدم که راهی باشه تا حل بشه..
همه دانلود ها رو انجام دادم از درشت تا ریز ولی نمیدونم باز مشکل چیه که اینو میفرسته
و gradle 4.6 رو هم نصب کردم و build tools رو همه رو از بالا تا پایین دانلود کردم ولی بازم نمیدونم چرا در قسمت gradle sync این ۱۲ تا خطاها رو دارم :
http://imgurl.ir/uploads/x592619_android_sync_failed_.jpg
اگه کانال تگرامی خودتون دارین درباره برنامه نویسی اندروید و جاوا باشه بهم معرفی کنین ممنون میشم..
پرسش های رایج (تغییر آی پی)
سلام
خیلی ممنون از آموزش فوق العادتون
بعد از ایجاد پروژه و اجرا خطای
Failed to find target with hash string ‘android-27’ in
رو میده. طبق آموزش platform رو هم قرار دادم ولی فایده نداشت.
اگر امکان داره راهنمایی کنید.
با تشکر
قاعدتا ارور باید مربوط به عدم وجود API 27 باشه. اگه مطمئنید نصبه، ارورو سرچ کنید ببینید چه راه حلهایی هست
سلام
روسیستم من نصب شده اندروید استودیو اما کدهارو کامل نمیاره اگه بخوام مشکلشوحل کنم باید اون اندروید قبل رو حذف کنم یا نه ؟
والا منظورتون رو کامل متوجه نشدم. واضح توضیح بدید. کدوم کدها رو کامل نمیاره؟ اندروید قبل رو حذف کنم منظور کدوم اندروید هست؟
سلام من هم مث این بنده خدا همین مسکل دارم .حتی تغییر ای پی هم دادم ولی باز مشکل دیزاین دارم.مراحل رو به ترتیب انجام دادم
ولی وقتی روی activity_main.xml کلیک میکنم ارور میده
Design editor is unavailable until successful project sync
.
دومشکل هم در build sync دارم
اولی. Run build
دومی configure build
Design editor is unavailable until successful project sync
همین جمله رو ترجمه کنید به جواب رسیدید
سلام ممنون بابت آموزش عالیتون
من تمام کارها را انجام دادم حالا تو بیلد کردن این پیغام برام میاد
Failed to resolve: com.android.support:appcompat-v7:28.0.0
اینترنت خیلی جست و جو کردم و تمام روش ها را برای حل مساله انجام دادم اما بازم به مشکل میخورم این مشکل را چجوری حل کنم؟تو را خدا راهنمایی کنید
همین مطلب پرسش های رایج رو مطالعه میکردید نیاز به جستجو نبود
الهی که خیر ببینی
اصن الهی گوگل برات دعوتنامه بفرسته بری اونجا مشغول به کار بشی!
سلام. خط به خط طریقه نصب رو اجرا کردم ولی هربار این لیست و زیر گروه App تفاوت داره. پوشه manifest نیست. چیکارش کنم؟ ممنون
http://uupload.ir/files/2xu3_capture.jpg
بررسی کنید چرا پروژه بیلد نمیشه.
سلام
من تمامی مراحل نصب را انجام دادم
اما در انتها که آدرس sdk را در نصب اندروید میخواد وارد میکنم محتویات رو نشون نمیده در صورتی که تمام محتویات رو از حالت فشرده خارج کردم و کپی کردم داخلش
مجدد تک تک موارد رو چک کنید ببینید کدوم قسمت رو اشتباه انجام دادید
سلام درباره ی gradle صحبت نکردید اون خودکار وقتی ip تغییر بدم با سایفون دانلود میشه با ساخت اولین پروژه یا نه باید جداگانه به گرفتش؟؟ چون اجرا نمیشه برنامه ها میگه باید gradle داشته باشی ی همچین چیزی
به صورت خودکار دانلود میشه. سایر روشها برای تغییر آی پی رو تست کنید. بخصوص FOD
سلام من فکر کردم که پردازندم اینتل هست و اون AVD رو ریختم تو پوشه ای ک گفتین ولی بعد بازش کردم گفت سیستم شما اینتل رو ساپورت نمیکنه الان باید اون پوشه intel رو حذف کنم یا باشه هم مشکلی نداره؟
ممنون از اموزش خوبتون
بودن یا نبودنش مهم نیست
با سلام
مهندس کاربرد پوشه های gradle. و android. و androidstudio3.2. در document چیه؟ منظور اگه حذف بشن چه اتفاقی میفته؟
ممنون میشم یه راهنمایی کنید
منظورتون کجا هست؟ فولدر پروژه یا SDK یا…؟
سلام، یه پروژه ایمپورت کردم. متاسفانه با ف*ی*لتر شکن هم کار نمی کنه. تازه تمام سعی ام رو کردم گردل سینک نمیشه که نمیشه. همش ارور مارون و گوگل میگیره.
حاضرم توی تهران برم جایی لپ تاپم رو نشون بدم.
قشنگ اندروید استودیو داره از برنامه نویسی منو سرد می کنه
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
مطلب تغییر آی پی در پرسش های رایج رو کامل مطالعه کنید. ارورها رو هم تک تک سرچ کنید اگه خودتون متوجه مفهومش نشدید
پیغام (…waiting for build to finish)
با سلام
بنده هم همین مشکلو دارم و مدتی منتظر میمونم ولی بیلد نمیشه ممنون میشم یه راهنمایی مختصری بکنید.بی نهایت ممنون میشم از لطفتون
ده ها علت میتونه داشته باشه. ببینید تو چه مرحله ای مونده و چه کاری رو نتونسته انجام بده
سلام.من این دستور را که توی کامند اضافه کردم نتونست جاوا را شناسایی کنه در صورتی که تمام مراحل و درست رفتمjava -version.مشکلم چیه؟
اگر نسخه های جدید اندروید استودیو رو نصب میکنید نیازی به نصب جاوا نیست. خودش یه نسخه داخلی نصب میکنه
سلام،فایلهای زیپ در قسمت sdk platforms کار نمیکنه،نمیشه extract کرد.
ناقص دانلود کردید. مجدد دانلود بفرمایید. فایلها ایرادی نداره و تست شدن
سلام، من یه مشکل با قسمت theme in editor دارم، وقتی به صورت پیش فرض رو حالت app theme هست (لینک اول)، هیچ نوشته یا باکسی دیده نمیشه، و باید حتما فرمتش رو تغییر بدم و مثلا رو حالت holo light (لینک دوم) بذارم تا بتونم نوشته ها و باکس ها رو ببینم، چه راه حلی برای این مشکلم پیشنهاد میدید؟
http://s9.picofile.com/file/8341444242/1.jpg
http://s8.picofile.com/file/8341444318/2.jpg
نسخه API قسمت پیش نمایش رو تغییر بدید درست میشه (گزینه سمت چپ App Theme)
با عرض سلام و خداقوت
مچکرم بابت وقتی که گذاشتین و بسیار مفید بود. من فکر میکنم تمامیه مراحلو طبق چیزی که نوشته شده انجام دادم ولی No cached version of com.android.tools.build:gradle:3.2.1 available for offline mode. ارور رو گرفتم. البته اون مرحله که باید فیلترشکنو فعال کرد رو نتونستم طی کنم. به خاطر همونه؟
شما حالت آفلاین رو انتخاب کردید. Offline Mode رو به online Mode تغییر بدید
از زحمات شما ممنونم.
سلام استاد
من برنامه رو نصب کردم ادرس sdk هم بهش دادم ولی وقتی بازش میکنم بخش main activity بدون ارور بالا میاد ولی بخش activity_main.xml از بالا چند خط رو قرمز میکنه و میگه is not allowed here یا url is not registered بخاطر همین بخش دیزاین هم بالا نمیاره
مشکلش چیه؟
اسکرین شات بدید ببینم
سلام مجدد
آقای مطهری ببخشید برای استفاده از جنی موشن باید چکار کرد؟ آیا باید در اندروید استودیو نصب بشه یا اینکه بصورت جداگانه؟
اگر امکان داره نحوه نصب و فعال کردنش را توضیح بدید
متشکرم
آموزش جنی موشن رو مطالعه کنید!
سلام
نسخه ی جدید sdk این فایل های فشرده رو نداره اگه ممکنه پست رو بروز کنید خیلی ممنون.
چیو نداره؟
با سلام و تشکر از وب سایت خوبتون.با وجودی که من کلیه فایلهای آخرین نسخه repository رو از سایت خودتون دریافت کردم ولی یک پیام خطا در هنگام بیلد کردن پروژه دارم . خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.
Could not find com.android.support.constraint:constraint-layout:1.1.0.
Searched in the following locations:
file:/D:/Android/sdk/extras/m2repository/com/android/…
Android Repository نصب نیست
سلام
خواهشا build tools 28.0.3 رو هم بزارید سایت.
همین لینک فعلی عدد ۳ رو با ۲ جایگزین کنید دانلود میشه
سلام
من با شبیه سازم مشکل دارم, کلافم کرده
android emulator 27.3.10.zip رو دانلود کردم توی یه پوشه به نام emulator اکسترکت کردم, system image مربوطه رو هم توی پوشه سیستم ایمیج ها دارم،
ولی توی sdk manager اون android emulator بغلش تیک نزده و جلوش نوشته not insalled
توی avd manager هم وقتی یک ماشین مجازی می سازم موقع ران کردنش میره تو صفحه مرگ(BSOD)
لطفا جواب بدین یه هفتس درگیرم.
من با شبیه ساز اندروید استودیو خیلی کم کار کردم. جنی موشن رو تست کنید
با سلامی دیگر ممنون میشم نحوه ست کردن NDK رو هم توضیح بدید
با سلام و تشکر از فایل های بروزتون
Android Studio از من Build Tools 28.0.3 رو میخواد که مسگه هنوز داخل سایت قرار نگرفته ممنون میشم اگه زودتر قرار بدین .
با تشکر
http://dl.android-studio.ir/sdk/build-tools_r28.0.3-windows.zip
سلام. ممنون از آموزش خوبتون
من همه ی پرسش و پاسخ ها رو خوندم. یکی دو مورد ارور مشابه ارور خودم دیدم ولی نتونستم مشکلم رو حل کنم. وقتی برنامه رو اجرا میکنم بهم ارور زیر رو میده
Gradle sync failed: Connection timed out: connect // // Consult IDE log for more details (Help | Show Log) (48s 203ms) (27 minutes ago)
از تغییر آی پی استفاده کردم تا گریدل رو دانلود کنه ولی فایده نداشت. گریدل رو خودم دانلود کردم و داخل پوشه ی خودش قرار دادم ولی باز فایده نداشت.
sync failed ۴۷s 533ms
Starting Gradle Daemon ۲s 345ms
Run build ۴۰s 311ms
Load build ۲s 239ms
Configure build ۳۷s 737ms
مورد آخر ok نشده.
خواهش میکنم راهنمایی کنید
گریدل نیاز به تغییر آی پی نداره. دقیقا همون نسخه ای که خودش میخواست دانلود کنه رو دانلود کردین؟
سلام دوست گرامی من تقریبا تمام پکیج API 28 رو نصب کردم، اما هنگامی اندروید استودیو میخواد برنامه رو build کنه چنین خطایی برام میاد:
Unable to resolve dependency for ‘:app@debugAndroidTest/compileClasspath’: Could not resolve com.android.support:appcompat-v7:28.0.0.
ممنون میشم دلیلش رو بهم بگید. البته من برنامه رو با API 27 کامپایل میکنم مشکلی پیش نمیاد. اما واقعا میخوام بدونم ایراد این قضیه چیه؟
باتشکر.
مطلب پرسش های رایج
سلام من بتازگی دارم با برنامه نویسی اندروید آشنا میشم
اندروید استدیو باندل نصب کردم و مشکلم اینه که جدایی که از اینکه میدونم وی پی ان حجم میبره اما اندروید استدیو برای هر بار اجرا و استفاده خیلی حجم اینترنتم و میخوره و دارم واقعا پشیمون میشم از یاد گیری اندروید میخوام ببینم راهی هست که اینقدر حجم نت مصرف نکنه؟
ممنون میشم سریعتر جوابم و بدید
ببینید دقیقا چی دانلود میکنه. شاید ابزار ضروری هست که دانلود نکردید قبلا. اگه ابزار رو به روش آفلاین نصب نکردید حدودا ۱٫۵ گیگ پهنای باند مصرف میکنه تا ابزار نصب بشه. ولی فقط ۱ بار هست نه هربار اجرا
با سلام
ببخشید میخواستم بدونم در قسمت sdk platforms جدید ترین نسخه کافی هست یا باید تمامی نسخه ها دانلود و نصب کنم
به عنوان مثال نصب platform-28-r06 کافی هست یا برای هر ورژن اندروید پلترفرم همان ورژن را باید نصب کرد.
جدیدترین کفایت میکنه
سلام اندروید استودیو من ارور اینترنت میده از فندق شکن هم استفاده کردم ولی باز همینه چیکار باید کنم؟؟
مطلب پرسشهای رایج رو مطالعه کنید
سلام مهندس جان هنگام کامپایل کردن با خطای gradle.jar پیدا نشده مواجه میشم! از قند-*شکن خریداری شده هم استفاده میکنم ولی مشکل حل نمیشه!
متن کامل ارور رو سرچ کنید اگه به جواب نرسیدید اینجا بذارید منم سرچ کنم
سلام آموزش هاتون عالیه
من همه کارها رو انجام دادم فقط موقع ساختن برنامه جدید قسمت design رو نشون نمیده و مینویسه waiting for bulid to finish
ممنون میشم راهنمایی کنید
همین جمله رو ترجمه کنید جواب سواله. منتظره بیلد تمام بشه. حالا اگه بیلد نمیشه ببینید علت چی هست
درود فراوان
ببخشید بنده برنامه رو نصب کردم ولی متاسفانه در زمان بیلد کردن ارور میده
Could not GET ‘https://jcenter.bintray.com/com/android/tools/build/gradle/3.1.3/gradle-3.1.3.pom’
لطفا راهنمایی کنید.
پرسش های رایج (تغییر آی پی)
سلام
این ارور رو چیکار کنم
خیلی گشتم چیزی پیدا نکردم ؟
https://nomreplus.ir/wp-content/uploads/2018/10/Untitled.png
نیاز هست فایلها رو از سرور دانلود کنه
سلام وقت بخیر
استادیو ۳٫۱ دارم
پاین نرم افزار ارور build failed میده
و دیزانش نشون نمیده و پیام
Design editor isunavaliable until a successful build میده
پیام رو ترجمه کنید واضحه علتش چیه. سعی کنید مسئله ای رو از بقیه افراد بپرسید که روش وقت گذاشتید و به نتیجه نرسیده. تا وقتتون هم هدر نره و بخواید منتظر پاسخ بمونید
سلام.عالی بود خسته نباشید.فقط اگه میشه یه مطلب بذارید برای آشنایی با محیط اندروید استودیو
مباحث بعدی رو که مطالعه کنید به مرور با محیط آشنا میشید
باسلام و خسته نباشید
من تمام مراحل رو به ترتیب انجام دادم
ولی وقتی روی activity_main.xml کلیک میکنم ارور میده
Design editor is unavailable until successful build
زیرشم نوشته :
Failed to find Build Tools revision 27.0.3
درحالی که من build tools رو اضافه کردم به پوشه sdk
ممنون میشم راهنماییم کنید
بیلدتولز نسخه ۲۷٫۰٫۳ رو میخواد از شما
سلام
ممنون از آموزش خوب شما
در قسمت اضافه کردن java به Environment Variables
باید حتما در قسمت path هم مقدار %JAVA_HOME%\bin
اضافه شود تا در cmd امکان فراخوانی وجود داشته باشد
با احترام
باسلام ،ضمن عرض خسته نباشید به دوست گرامی ،آقا سید من نصب کردم اما خطا میده،روی ویندوز ۱۰ ،۸٫۱، ۷ امتحان کردم نمیشه همه چیزا رم دانلوم کردم اینقد هم که اموزش ها رو خوندم و مو به مو اجرا کردم حفظ شدم، اما نمیشه همیشه خطای Gradle ‘My Application’ project refresh failed رو میده موندم چیکار کنم ،ممنون میشم راهنماییم کنید؟!.
من با این ارور برخورد نکردم تابحال. لطفا لینکهای زیر رو بررسی کنید
https://goo.gl/bXmBNr
سلام و تشکر از مطالب خوبتون
همه مراحلو انجام دادم ولی وقتی پروژه جدید باز میکنم شروع به دانلود میکنه در نهایت به پیغام زیر میرسم:
Failed to find Build Tools revision 28.0.2
Install Build Tools 28.0.2 and sync project
لطفا راهنمایی کنید
Install Build Tools 28.0.2
همینو معنی کنید به جواب رسیدید. Build Tools 28.0.2 رو نصب کنید
سلام ببخشید اندروید استودیو رو نمیشه از همین سایت دانلود کرد؟
لینکش نیست!
مطمئنید همین صفحه رو تا آخر مطالعه کردید که میفرمایید لینک دانلود نیست؟
با سلام
من واقعا از این آموزش تشکر میکنم و این اندازه بزرگواری رو نمیدونم با چی میشه جبران کرد ولی خیلی عالی بود خداقوت
واقعا دستتون درد نکنه و خسته نباشید. همچین زحمت سنگینی رو رایگان در اختیارمون قرار دادین.
من چند ساله از همینجا میام آپدیت ها رو بر می دارم و نصبشونو از همینجا می بینم.
مرسی مرسی
سلام
من اندروید استودیو را نصب کردم و gradle آن را هم sync کردم و وقتی وارد نمایه Design می شوم نمایی که باید از پروژه ام بببینم تا بر روی آن textbox و button …. بگذارم سیاه است وفقط قسمت گذاشتن textbox و button … را دارد.
ممنون می شوم اگر جواب دهید
API رو از گزینه بالای قسمت Design تغییر بدید
با سلام
خیلی ممنون از اموزش خوبتون
تک تک مراحل رو همون طور که گفته شد انجام دادم ولی در قسمت SDK Manager و داخل تب SDK Tools این گزینه
Intel x86 Emulator Accelerator (Intel® HAXM) نمیباشد در حالی که فایلی که قرار دادیه اید را هم نصب کردم هم محتویاتش رو در پوشه ی intel ریختم .البته محتویات فایلی که قرار دادید داخل پوشه ی Hardware_Accelerated_Execution_Manager مانند عکسی که در سایت گذاشتید نبود و فقط داخل زیپ چند تا فایل (installerو…) بود که من همه را مستقیم ریختم داخل پوشه intel .
ایا این که در تب SDK Tools نیست مشکلی دارد ؟ و اگر جواب بله است باید چه کار کنم؟
خیر مشکلی نداره. مهم اینه که نصب شده باشه
سلام دوست عزیز .
من آخرین نسخه اس دی کی رو دانلود و نصب کردم ولی نمیدونم چرا فقط نسخه ۷ (Nought) هست و بقیه ی نسخه ها نیست ؟؟؟
اگه زده Partiall یعنی نصبه و مشکلی نیست